Recensie: Susanne Foitzik & Olaf Fritsche – De mierenmaatschappij

De mierenmaatschappij is een uitgebreide uitleg van de mierenwereld. Susanne Foitzik en Olaf Fritsche nemen je mee in het leven van de mier. Door het lezen van dit boek leer je onder andere over de opbouw en hiërarchie van een volk, de verschillende taken die mieren verdelen, hoe ze omgaan met hun territorium, hoe ze oorlog voeren en nog veel meer. Dit boek is een aanrader voor mensen die zich willen verdiepen in hoe het leven van mieren eruitziet en wat mensen van mieren kunnen leren. Het is erg interessant, maar kan misschien wat teveel van het goede zijn.
7

Samenleving vol mieren

De mierenmaatschappij is een leerzaam boek over het leven van mieren en wat wij mensen van ze kunnen leren. Er wordt ingezoomd op de manier waarop mieren leven en waarom ze doen wat ze doen. Er worden vergelijkingen gemaakt met hoe mensen dingen aanpakken en de manier waarop mieren bepaalde dingen aanpakken. Door het lezen van dit boek kom je erachter dat we toch meer overeenkomen met mieren dan je misschien in de eerste instantie zou denken.

Wel wordt er soms beschreven hoe de onderzoekers de mieren op een brute wijze van kant maken en ontleden, alleen om erachter te komen hoe de rest van de mieren erop reageren of welk deel van de mier ervoor zorgt dat de mier op een bepaalde manier reageert. Het is begrijpelijk dat dat noodzakelijk is om erachter te komen, maar het is alsnog erg sneu voor de fascinerende beestjes. Hierdoor word je er wel even aan herinnerd dat wij mensen alles doen om maar te ontcijferen hoe andere organismen leven en communiceren.

Hiërarchie, communicatie en taken

Door middel van dit boek leer je ontzettend veel over hoe mieren in elkaar zitten en hoe hun samenstelling is. Je leert over hoe ze met elkaar omgaan en wat hun gewoontes zijn. Je komt erachter hoe de hiërarchie is binnen een mierenvolk, hoe mieren communiceren, hoe ze voedsel zoeken, hoe ze andere dieren als slaaf gebruiken, et cetera. Er komt een heleboel voorbij en Susanne Foitzik en Olaf Fritsche gaan erg uitgebreid in op de verschillende vlakken en behandelen zo eigenlijk bijna ieder aspect rondom de mier. Als je meer wil weten over hoe mieren leven en in elkaar zitten, dan is dit boek echt iets voor jou!

Voor mieren is een chemische taal dus heel geschikt. En het is haast onvoorstelbaar hoeveel je met geur kunt zeggen.

Zoals hierboven beschreven is een van de verschillen tussen een mens en een mier dat mieren vooral communiceren door middel van geur. In De mierenmaatschappij lees je hier best uitgebreid over en leer je bijvoorbeeld ook dat het zicht van mieren veel minder goed is dan dat van de mens. Het is best wonderbaarlijk hoe mieren communiceren en eigenlijk voor elke boodschap een andere geur hebben. Erg interessant! Ook leer je bijvoorbeeld over hoe mieren oorlog voeren, hoe ze verschillende beroepen hebben en waar ze zich zoal mee bezig houden.

Details

Foitzik en Fritsche hebben echt ontzettend hun best gedaan om dit boek tot in de puntjes uit te werken en dat merk je ook echt. Voor iemand die niet per se alles hoeft te weten over mieren, maar gewoon nieuwsgierig is naar hoe mieren met elkaar omgaan en welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen de mens en de mier is dit misschien wat te veel van het goede. De foto’s en illustraties in het boek zijn daarentegen prachtig en zorgen ervoor dat je de beschreven situaties beter voor je kunt zien. Tevens is het boek erg toegankelijk geschreven en is het goed te begrijpen voor mensen die niet zoveel over mieren weten en juist meer kennis willen opdoen over deze interessante dieren. Uiteindelijk is het wel erg leuk om te lezen over dit drukke beestje en kun je de informatie die je opdoet delen in de vorm van wist-je-datjes met de mensen in je omgeving.

Susanne Foitzik & Olaf Fritsche

Susanne Foitzik is een bioloog die zich vooral bezig houdt met de evolutie. Ze heeft meer dan 100 publicaties over mieren op haar naam staan en geeft les op de universiteit van Mainz. Olaf Fritsche is biofysicus, schrijver en verhalenverteller. Hij schrijft kinderboeken, maar ook non-fictie voor volwassenen.

De mierenmaatschappij
De mierenmaatschappij
over het leven van mieren en wat wij mensen van ze kunnen leren
€22,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 20-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.