Recensie: Susie Steiner – Een onbekend leven

Een toevallige passant probeert een doodbloedende man nog te redden, maar zonder succes. Hij blijkt een steenrijke bankier te zijn die een directere band heeft met brigadier Manon Bradshaw dan ze in eerste instantie kon vermoeden. Ondertussen volgen we nog een andere verhaallijn, die uiteindelijk met de hoofdlijn samenkomt tot een spannende ontknoping. Het boek richt zich veel op de personages en dat maakt dat de hoofdpersonages tot leven komen. Uiteindelijk wil je dit boek uitlezen omdat je wil weten hoe de vork in de steel steekt. De schrijfstijl is niet altijd even prettig door de lange zinnen en veel bijzinnen.
6

Moord in het park

Een toevallige passant in het park ziet een jongeman doodbloeden. Ze probeert hem nog te helpen, maar het mag niet meer baten. Hij sterft in haar handen. Voordat hij zijn laatste adem uitblies noemde hij naam van een vrouw: Saskia. Brigadier Manon Bradshaw’s interesse is gewekt zodra ze hoort dat er een man is vermoord vlakbij haar werkplek, maar sinds haar zwangerschap werkt ze alleen nog maar aan cold cases en heeft ze niets te maken met het oplossen van deze moordzaak. Tenminste, totdat blijkt dat de man een bekende, steenrijke bankier is die directere banden met Manon heeft dan ze denkt.

Als de eerste aanwijzingen in de zaak naar haar gezin leiden, moet ze tot haar verbazing zichzelf verdedigen tegen de verdenkingen van haar collega’s. Manon gaat op onderzoek uit, maar kan dat wel als de verdachten zo dicht bij haar staan? Een eind verderop vind een auto-ongeluk plaatst: de dader rijdt door en het slachtoffer wil absoluut niet dat de politie gebeld wordt. Birdie, een van de omstanders en eigenaar van een drankwinkel vlakbij, helpt haar en neemt haar zolang mee naar haar appartement boven de winkel. Is zij wel wie ze zegt wie is ze en waarom doet ze zo geheimzinnig? Kan Birdie haar tijdelijke gast wel vertrouwen?

‘Sas?’ fluistert hij verward. Heeft zij dit veroorzaakt, na al haar stommiteiten? Ze is te ver gegaan en hij kon haar niet tegenhouden.

Na het succes van Na 72 uur

Susie Steiner groeide op in Londen en na haar studie Engels ging ze de journalistiek in. Ze werkte 20 jaar lang voor verschillende kranten, waarvan elf voor The Guardian. Samen met haar man en twee kinderen woont ze nog steeds in Londen. In 2013 schreef ze haar eerste bestseller: Homecoming. Ook haar tweede boek deed het erg goed: Missing, Presumed ging meer dan 250.000 keer over de toonbank in Groot-Britannië. Dat boek verscheen ook in het Nederlands, met als titel Na 72 uur. Dat is het eerste boek met Brigadier Manon Bradshaw in de hoofdrol. Een onbekend leven (Unknown Persons) is een losstaand vervolg op dat boek.

Een onbekend leven is prima te lezen zonder de voorloper te hebben gelezen, maar je mist een hoop achtergrondinformatie van de personages. Als je dat van te voren niet weet, voelt het boek wat onwennig omdat er allemaal personages zijn die amper worden geïntroduceerd. Wie zijn die mensen en waarom doet de schrijfster alsof we deze personages al kennen? Omdat het blijkbaar het tweede deel in een reeks is. Daarover hadden de kaft of de achterflap best wat duidelijker mogen zijn, want als nietsvermoedende lezer val je er zo een beetje midden in. Toch maakt de schrijfster dat uiteindelijk goed omdat de personages zo goed tot leven komen.

Personages boven het verhaal

Eigenlijk zijn de personages belangrijker dan de moord en het mysterie daar rondom. Manon krijgt namelijk behoorlijk wat te verduren. Een heel interessant aspect is dat zij een adoptiezoon heeft, Fly, van wie ze zielsveels houdt. Fly heeft echter het gevoel dat hij er alleen voor staat met zijn donkere huidskleur in een wijk vol blanken en dat Manon niet zijn moeder wil zijn omdat ze liever een kind van eigen vlees en bloed wil. Dat alles is goed uitgewerkt en maakt voornamelijk Manon een interessant personage. Als lezer voel je hoe ze worstelt met dat gevoel.

Wel jammer is dat het verhaal daarbij een beetje achterblijft. De spanning wordt in eerste instantie goed opgebouwd, maar uiteindelijk gaat die als een waakvlam uit. Een verrassende, originele ontknoping ligt in de lijn der verwachting, maar komt helaas niet. Het is een passend einde dat zeker alle puzzelstukjes netjes op zo’n plek legt, maar het is niet genoeg om een diepe indruk achter te laten. Dat maakt Een onbekend leven niet veel meer dan een standaard thriller. Afgezien van de goed neergezette personages weet dit boek zich niet te onderscheiden.

Hij is aangeslagen. Duizelig. Helt over. Hij loopt weg als vies water dat kolkend in de afvoer vloeit. Hij wankelt, kan amper het ene been voor het andere zetten, de grond lijkt steeds dreigender dichterbij te komen.

Leest net niet als een trein

Het verhaal is verdeeld over een tal van ongenummerde hoofdstukken, die hevig verschillen in lengte. Sommige hoofdstukken zijn meer dan tien pagina’s lang terwijl andere slechts twee pagina’s bevatten. Het is een wat onvoorspelbaar ritme, maar op zich is dat niet erg. Elk hoofdstuk is vanuit een ander perspectief. Je volgt het verhaal voornamelijk over de schouders van Manon, Birdie, Davy (Manons collega) en Angel (Birdies gast). De verschillende perspectieven houdt het verhaal afwisselend en interessant. Hoe lopen beide verhalen af, maar nog belangrijker: hoe komen ze uiteindelijk samen? Langzaam worden een aantal details bekend, maar hoe het precies samenhangt wordt pas op het einde duidelijk.

De schrijfstijl is niet altijd even prettig. De zinnen zijn vaak lang, met veel bijzinnen gescheiden door komma’s, streepjes en aanhalingstekens. Vaak moet je een zin twee keer lezen om te snappen wat er staat. Dat effect wordt versterkt doordat het verhaal vaak sprongetjes maakt. In één hoofdstuk is zonder dat te benoemen een personage ineens op een andere plek met een andere persoon, waardoor de zinnen niet lijken te kloppen. Ook de woordvolgorde en woordkeus is af en toe wat vreemd, want met regelmaat worden er oubollige, Engelse en ongebruikelijke woorden gebruikt. Overigens ligt dat mogelijk meer aan de vertaler dan aan de schrijver, net als een enkele taalfout die nog te vinden is in het boek. Alles bij elkaar is dit niet zo heel erg, maar dat maakt wel dat dit boek een stuk minder lekker wegleest dan bijvoorbeeld een boek van M.J. Arlidge.

Een onbekend leven
Een onbekend leven
€22,99