Recensie: Taran Matharu – De uitverkorene (Contender 1)

De uitverkorene is een mysterieuze young adult die draait om een groot mysterie. Spanning, avontuur en dinosaurussen maken dit boek leuk en geheimzinnig. Door de afwisseling van de tijd in het begin kom je genoeg te weten over de achtergrond van Cade, maar de personages hadden wel wat meer uitgediept mogen worden. Verder voelt het boek als een heel lange inleiding die je laat smachten naar een vervolg. Deze serie smaakt zeker naar meer!
8

Een droom? Of toch niet?

Cade moet naar een speciale school, omdat hij verdacht wordt van diefstal. Hij probeert hier zijn weg te vinden, maar van het ene op het andere moment komt hij terecht in een soort andere wereld. Cade heeft het gevoel dat hij droomt, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Hij is ineens naar een andere wereld getransporteerd en dit rijk wordt bewoond door verschillende wezens uit andere tijdperken. Hij komt monsterlijke beesten tegen, maar ook dinosaurussen en mensen uit andere tijdperken. Het kan toch niet vreemder worden?

Al snel komt Cade erachter dat er meer mensen van zijn eigen tijd aanwezig zijn in de wereld. Hij heeft maar weinig tijd om aan de wereld te wennen en erachter te komen wat er nou werkelijk aan de hand is, want al snel moet hij samen met de andere mensen meedoen aan een levensgevaarlijk en bruut toernooi. Wie zijn de mensen die dit hebben bedacht? En wat willen ze van Cade en de anderen? Waarom zijn zij gekozen om te vechten? Vluchten is helaas geen optie, dus dan zit er maar één ding op…

Een mooie combinatie

Het verhaal wisselt zich in het begin vooral af tussen de verschillende tijden: de tijd die Cade op school spendeert, waar hij probeert te wennen aan zijn nieuwe omgeving en de manier waarop ze op de school met elkaar omgaan en de onbekende tijd op een onbekende plek waar Cade erachter probeert te komen wat er aan de hand is en hoe hij daar terecht is gekomen. Als je als lezer eenmaal genoeg informatie hebt over de achtergrond van Cade en over de andere mensen, dan blijft het verhaal bij de onbekende plek. Hierdoor kom je ook meer te weten over de geheimzinnige plek waar Cade is beland. Wat erg leuk is aan dit boek is dat er veel verwijzingen zijn naar andere schrijvers of artiesten en er zit zelfs een actuele meme in het boek. Het is wel echt een boek dat gericht is op young adult, maar dat maakt het niet minder leuk en spannend voor mensen van andere leeftijden.

De uitverkorene is een aanrader voor mensen die houden van boeken als The Hunger Games. Het heeft een beetje een sci-fi vibe en neemt je mee in hoe het eventueel zou kunnen zijn in de toekomst. De personages hadden wel wat meer diepgang mogen hebben, want ze komen een beetje vlak over. Dat neemt niet weg dat De uitverkorene een mooie combinatie is tussen een sciencefiction en een roman. Op sommige momenten verwacht je dat er een liefdesscène komt, maar dit heeft Matharu voor nu even overgeslagen. Dat heeft hij goed gedaan, want anders zou het redelijk cliché aanvoelen. Wel voelt dit eerste deel aan als een heel lange inleiding, ook wat betreft een eventuele romance, en de kans is dan ook groot dat er meerdere delen komen. Het verhaal is namelijk niet af aan het eind van het boek en je verlangt zeker naar meer. Als lezer ben je erg benieuwd wat er achter de nieuwe wereld zit en waar het allemaal heen gaat. Een mysterie, spanning, een avontuur en dinosaurussen, wie wil dat nou niet?

Taran Matharu

Taran Matharu is in 1990 geboren in Londen en leest al van jongs af aan. Vanuit zijn passie voor lezen is ook zijn passie voor schrijven ontstaan en hij heeft dan ook geschreven tijdens Nanowrimo en op Wattpad. Matharu is bekend van de Summoner-serie en deze serie bestaat uit zes boeken. Deze serie is vertaald in minimaal 16 talen en de Engelse versies zijn al meer dan een miljoen keer verkocht. De Contender is zijn tweede young adult-serie en deze bestaat momenteel alleen nog uit het eerste deel: De uitverkorene. Wel komen er nog meer boeken in de serie.

Contender 1 - De uitverkorene
Contender 1 - De uitverkorene
€19,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, maandag in huis
Siska Schorn
Siska Schorn is een 19-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.