Recensie: Thomas Olde Heuvelt – Orakel

User Rating: 9.5
Thomas Olde Heuvelt doet het weer. Orakel is spannend van begin tot eind en ontzettend goed uitgewerkt. Nadat Hex al een enorme vlucht had genomen en internationaal ruimschoots is verkocht, is het een kwestie van wachten tot iemand hier een film van maakt. Het boek heeft absoluut alle ingrediënten hiervoor in huis. Tijdens het lezen komen de beelden namelijk al vanzelf. Vond je Hex al een goed boek en heb je genoten van Echo of eerder werk van Thomas Olde Heuvelt, doe jezelf dan een plezier en pik dit boek op. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen.
9.5

Dat zie je niet dagelijks

Het is een mistige morgen wanneer Luca Wolf, samen met Emma Reich, op de fiets op weg is naar school. Luca is heimelijk verliefd op Emma, maar weet zich daarin niet te uiten. Plotseling doemt uit de mist het beeld op van een achttiende-eeuws schip. Het ligt daar zomaar, midden in het bollenveld. Hoe het er is gekomen is onduidelijk. Op het achtersteven staat “Orakel” geschreven. Emma kan zich niet inhouden en klimt door het luik het schip in. Even hoort hij haar nog rommelen, dan klinkt er een scheepsbel vanuit de mist en is Emma verdwenen.

Geloofwaardig en spooky

Thomas Olde Heuvelt is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de  meest gevierde horrorschrijvers van Nederland. Zijn boeken worden vergeleken met die van Stephen King en dat is geen klein compliment. Waar hij in uitblinkt is het gevoel van realisme. Als lezer kun je je erg goed voorstellen dat hetgeen zich in het boek afspeelt ook daadwerkelijk zou kunnen gebeuren. Dat is in Orakel niet anders. Het plotselinge verschijnen van een achttiende-eeuws schip roept uiteraard vragen op en een organisatie genaamd November-6 is er als de kippen bij om een hoop nepnieuws te verspreiden, zodat niemand verdere vragen gaat stellen over het hoe en waarom daarvan.

Moeiteloos navigeert Olde Heuvelt tussen stukken mythologie, historie en realiteit. Hij is voor dit boek dan ook behoorlijk ver gegaan. Zo heeft hij gesproken met een voormalig lid van de geheime dienst en heeft hij zich laten voorlichten over de wereld van offshore. Ook heeft hij toestemming gevraagd aan, en gekregen van Neil Gaiman om een personage uit diens boek American Gods te gebruiken. Mocht je dus gaandeweg het boek denken dat een bepaalde naam je bekend voorkomt, dan klopt dat dus ook. Alleen al het feit dat hij daarvoor toestemming heeft gekregen geeft al wel aan dat hij iets bijzonders doet.

Opgedeeld in meerdere delen

Orakel is opgedeeld in meerdere delen, waar tussenin intermezzo’s te vinden zijn. Het is even wennen, maar al snel zie je dat deze intermezzo’s ook daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal. In het totaal bestaat het boek uit 5 delen en daar tussenin dus de intermezzo’s. Deze delen zijn op zichzelf weer onderverdeeld in hoofdstukken die prettig kort blijven, zodat je niet snel middenin een hoofdstuk zult hoeven stoppen. Niet dat je over het algemeen zult willen stoppen, maar helaas roept het echte leven ook wel eens om aandacht.

“Rawinder had zijn blik vastgepind op zijn binnenspiegel, zijn linkerhand op het stuur en de rechter om de pook. Dat was aandoenlijk, vond Luca: alsof de Eend ook maar een schijn van kans had als ze de geheime dienst eruit moesten racen.”

Het is trouwens niet helemaal waar, want na het vijfde deel is er ook nog een kleine epiloog die vooral gaat over een – voor trouwe lezers van Olde Heuvelt – bekend, personage, genaamd Robert Grim. Robert Grim kun je kennen uit het boek Hex. Naar dit boek wordt in Orakel redelijk vaak gerefereerd, iets wat misschien vragen kan opleveren wanneer je dat boek niet hebt gelezen. Het is echter nergens een noodzaak om dat boek te hebben gelezen, maar heb je het wel gelezen, dan voegt dat toch wel een dimensie toe. Thomas zegt zelf ook over dit personage dat hij van te voren niet wist dat deze een belangrijke rol zou gaan spelen, maar hij diende zich gewoon aan.

Vlotte schrijfstijl

Thomas Olde Heuvelt heeft een vlotte schrijfstijl die erg prettig wegleest. Ieder personage heeft duidelijk zijn eigen karakter en dat mist ook nog wel eens. Waar sommige personages dan ook sympathie opwekken, zullen anderen je het bloed onder de nagels vandaan halen. Luca is een personage die het allemaal behoorlijk zwaar te verduren krijgt, maar die tegelijkertijd het onschuldige van een tienerjongetje blijft houden. Gaandeweg zie je hem echter wel heel erg groeien en, tegen wil en dank, volwassener worden.

Olde Heuvelt weet de balans prima te vinden tussen oudere mensen en de jongere mensen in dit verhaal en brengt zelfs de ergernissen die deze leeftijdsgroepen naar elkaar toe ervaren naar voren. Dat die vervolgens in de meest bizarre situaties terecht komen waarin ze elkaar moeten vinden, maakt het extra interessant. Orakel blijft het gehele boek lang spannend. Eng is het niet direct, maar dat de spanning voelbaar is blijft een feit. Geen moment wordt het boek saai, wat op zich met een lengte van 450 pagina’s makkelijk zou kunnen.

Orakel
Orakel
Score 4.3 van 5 sterren.