Recensie: Tomas Ross – De man zonder gezicht

1966, het jaar waarin Nederland in rep en roer is. Er is van alles aan de hand. Tomas Ross neemt ons mee in de wereld van de spionage en de verschillende veiligheidsdiensten, die elkaar de loef af willen steken op zoek naar de man zonder gezicht. Wie is wie en is jouw vriend je vriend of juist de vijand? En wat zit er onder de deksel van de doofpot?
8

De tweede wereldoorlog is afgelopen, de landen likken hun wonden en zijn bezig aan de heropbouw van de economie, gebruikmakend van oude bekende uit het wrede, verdreven regime. Er is een nieuwe vijand opgestaan, de Sovjet-Unie, het communisme. Over en weer wordt er bespioneerd en proberen ze elkaars geheimen te ontfutselen. Nederland in de jaren zestig is een broeinest van activiteiten en infiltraties van de Russische KGB en de Oost-Duitse Stasi. Daarnaast heeft de Binnenlandse veiligheidsdienst haar handen vol aan het in de gaten houden van de onrustige maatschappij, met vredesbewegingen, pacifisten, studenten, jonge socialisten, provo’s en met als hoogtepunt 10 maart 1966, de dag van het huwelijk van Prinses Beatrix en Claus von Amsberg. Het verhaal begint een maand later.

(Dubbel)spion

Tweeëntwintig jaar eerder had een journaliste met de naam Peggy Collins een rond, tinnen blikje sigaretten overgebracht naar Maastricht naar de vriendin van een verzetsman. Het blikje was afkomstig van Jim Perkins, een CIA-man. In 1966 speelt dit tinnen blikje weer een belangrijke rol in een zoektocht naar de man zonder gezicht. Al zijn er meerdere mannen zonder gezicht te vinden, mannen die zich niet graag laten fotograferen omdat ze dingen laten doen of hebben gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen. Twee van deze mannen zijn Alleman en Vos, beiden hebben een rol gespeeld in de bevrijding van Nederland of misschien wel de vertraging daarvan waardoor misschien wel miljoenen mensen onnodig zijn gestorven. Vanuit de verschillende hoeken worden mensen ingezet om erachter te komen wie welke rol heeft gespeeld in dit gevaarlijke steekspel tussen het Westen en het Oosten. Zo ook Luuk Jonker, een historicus, die in het verzet heeft gezeten en die Peggy heeft opgevangen toen ze naar Maastricht kwam om het blikje af te leveren bij een bordeel, een ideale plek voor het verzet omdat de Duitsers er niet mochten komen. Er duikt namelijk een naam op in Den Haag, die alle alarmbellen doet laten rinkelen bij Luuk: Alleman. Hij gaat op onderzoek uit en duikt in zijn eigen verleden om te achterhalen wie Alleman nu werkelijk is en of hij echt heeft bestaan. Hij krijgt hulp van oude vrienden en maakt ook nieuwe vrienden. Zijn reis leidt hem van Den Haag naar Zuid-Limburg, door de Bundesrepublik Deutschland naar Oost-Berlijn en van daaruit naar Italië. En wat hij hier ontdekt had hij in zijn stoutste dromen niet kunnen bedenken.

Faction

Tomas Ross, pseudoniem van Willem Pieter Hogendoorn (Den Bommel, 16 september 1944), is een Nederlandse schrijver die voornamelijk bekend is geworden door zijn misdaadromans in het genre faction (deels fictie, deels realiteit). Het pseudoniem gebruikt Willem Pieter sinds 1980. Naast fictie schreef Ross ook verschillende kinderboeken en in andere genres.

“Hij wil eerst zekerheid. Ook of Richter, zoals Lipmann suggereerde, fout kan zijn, een dubbelagente. Ze heeft jaren voor Schulz in Engeland gewerkt, ze kan daar gedraaid zijn.”

Kruip in de huid van…

De hoofdstukken zijn genummerd en hebben als ondertitel de naam van het personage, de plaats en de datum. Ross schrijft de hoofdstukken over Luuk Jonker in de eerste persoon, de andere hoofdstukken worden beschreven vanuit de derde persoon. Doordat Ross gebruikt maakt van deze manier van schrijven kruip je sneller in de huid van Luuk Jonker en heb je snel in de gaten dat hij de spil in het verhaal is/wordt. Ross schrijft in redelijk korte zinnen zonder veel tussenzinnen, waardoor het makkelijk te lezen is. Met een gemiddelde van zevenenhalf pagina’s per hoofdstuk, zijn deze goed te lezen en lees je nog gauw een extra hoofdstuk.

Actueel?

Een heerlijk boek over een lang vervlogen tijd, maar heden ten dagen actueler dan ooit misschien met de oorlog in de Oekraïne en de mogelijk dreiging van Rusland, dat angst zaait in het Westen met welke bokkensprongen het zal maken. In het begin is het wennen aan de vele namen en aliassen van de personages en de informatie waarmee Ross strooit, maar zodra je het onder de knie hebt en de verbanden ziet wordt het een spannend verhaal dat een goed tijdsbeeld geeft van de jaren zestig. Ross weeft er allerlei wetenswaardigheden tussendoor en dat is het mooie aan lezen. Je steekt er ook nog eens iets van op.  Al is het soms niet helemaal duidelijk wat nu fictie is en wat niet! Je zult zelf soms ook wat graafwerk moeten doen, al krijg je al heel wat informatie aangereikt. Al met al zeker de moeite waard voor een aantal uren leesplezier.

De man zonder gezicht
De man zonder gezicht
Score 2.6 van 5 sterren.
€21,99
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.

0 0