Recensie: Tomi Adeyemi – Vrees en wraak

De strijd om de vrede in Orïsha gaat verder, de monarchie zal moeten verdwijnen voordat de verschillende volkeren samen kunnen leven in Orïsha en de Maji niet langer als wormen worden gezien. Op weg naar de vrede beleven Zélie, Amari, Tzain en Inan spannende tijden en is het moeilijk in te schatten of ze hun doel zullen behalen. Vrees en wraak is een verhaal over haat, liefde, wantrouwen en vertrouwen, persoonlijk leed en het leed van een hele natie.
8

Weg naar de vrede

Vrees en wraak is het tweede boek in de serie die gaat over het rijk Orïsha, een rijk waarin een wrede koning heerste die iedereen die magie bezat vervolgde.  De koning is dood en de magie is teruggebracht in Orïsha door Zélie en Amari, de prinses. Nu is niet alleen de magie bij het Maji volk, het volk waartoe Zélie behoort, teruggekeerd maar ook bij de vijand.

Het verhaal gaat verder waar het vorige boek ophield, Zélie is in de kustplaats waar ze eigenlijk wil vluchten voor haar lotsbestemming. Ze komt tot inkeer en gaat op pad om de vrede te herstellen in Orïsha, om dat te doen moet ze de koningin, de moeder van Amari en Inan verslaan. Zélie heeft een zwak voor Inan, al heeft hij haar letterlijk een dolksteek in de rug gegeven. Ook huurling Roën, die nog veel geld krijgt van Amari voor zijn verleende diensten kruist weer hun pad. En zorgt er uiteindelijk voor dat Zélie, Tzain en Amari bij de Maji komen.  Ze komen op de plek waar het allemaal begon en waar de Maji hun tempels hebben staan van de tien verschillende stammen, het heiligdom. Amari gelooft nog steeds dat haar broer Inan het goede voorheeft met de vrede terwijl Zélie juist het tegenovergestelde denkt en zich vooral laat beïnvloeden door haar gevoel jegens Inan. Zélie wordt benoemd tot stamhoofd van de bezweerders. Door haar reputatie luisteren de Maji naar haar en wil ze de monarchie verwoesten. Amari wil juist dat de Maji het gesprek aan gaan met de nieuw benoemde koning, Inan. Maar omdat ze geen Maji is en eigenlijk onderdeel van de vijand luisteren ze niet naar haar. Om er voor te zorgen dat de Maji naar haar luisteren daagt ze één van de stamhoofden uit om benoemd te worden tot stamhoofd. De Maji trekken ten strijde voor de vrede en de val van de monarchie en tijdens deze strijd is niet altijd duidelijk wie nu vriend of vijand is.

Over de schrijver

Tomi Adeyemi (1993) is een Amerikaanse schrijfster en schrijfcoach met Nigeriaans bloed. Ze is woonachtig in San Diego. Children of Blood and Bone is haar debuut en Vrees en wraak is het tweede boek in de The Orïsha Legacy-serie. Ze heeft Engelse literatuur gestudeerd aan de universiteit van Harvard. Daarna heeft ze West-Afrikaanse mythologie gestudeerd in Salvador, Brazilië.

Haar onuitgesproken dreiging is als een pijl in mijn borst. Een keten om mijn hals. Ik heb haar geleerd hoe ze haar magie moest gebruiken. Nu gebruikt ze de magie als wapen tegen mij.

Haat en liefde

De schrijfstijl van Adeyemi is vlot, ze gebruikt geen moeilijk woorden of moeilijke zinsconstructies, het is goed leesbaar. Ieder hoofdstuk wordt aangegeven met een nummer, in totaal negentig hoofdstukken en de ondertitel is de naam van de persoon vanuit welk perspectief we het verhaal lezen. Dit is in het begin even wennen, daarna leest het wel prettig. Alle hoofdstukken zijn vanuit de eerste persoon geschreven, hierdoor krijg je een goed beeld van de hoofdpersonen.

Het tweede deel in de Orïsha Legacy reeks leest weer net zo goed als het eerste deel. Je denkt te weten waar het naartoe gaat en dan toch gebeurt er weer iets waarvan je denkt, daar had ik niet op gerekend. Het laat ook mooi de innerlijke strijd zien van zowel Zélie, Amari en Inan. Zélie is niet altijd de held die de Maji willen zien en Amari is niet de slechterik. Inan heeft zijn eigen strijd te strijden en heeft te maken met de invloed van zijn moeder, het gevoel een betere koning te zijn dan zijn vader was en met zijn zus die samenwerkt met de vijand. Adeyemi heeft geen standaard helden en schurken in het verhaal zitten, zelfs huurling Roën heeft een zachte kant. Het is een goed in elkaar gevlochten verhaal met liefde, haat, wantrouwen en vertrouwen.

The Orïsha Legacy 2 - Vrees en wraak
The Orïsha Legacy 2 - Vrees en wraak
€21,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.