Recensie: Tommie Niessen – Kastanjehove

Het boek Kastanjehove van Tommie Niessen en Loes Wouterson is een echte feelgood roman. Het is gebaseerd op de belevenissen van Tommie Niessen, in de tijd dat hij een stagiair was in een verpleeghuis. De andere boeken die hij heeft geschreven zijn 'Tommie in de zorg' en 'Tommie in gesprek'. In deze boeken interviewde hij zijn collega’s over hun werk. Nu heeft hij ervoor gekozen om een roman uit te brengen en deze te laten schrijven door Loes Wouterson.
8

Stagiair

In het boek weet de negentienjarige Thomas niet goed wat hij wil met zijn leven. Hij is al met drie opleidingen gestopt en op advies van zijn moeder, die ook in de zorg werkt, is hij nu begonnen aan een opleiding in de zorg. De eerste stage ging goed, maar zijn tweede stage in een verpleeghuis blijkt een stuk pittiger. Hij komt erachter wat het echt betekent om in de zorg te werken: strakke roosters, vermoeide collega’s, eigenzinnige bewoners en vreemde regeltjes. Daar blijft het niet bij, want naast de gebruikelijke drukte in verpleeghuis Kastanjehove staat er een verbouwing op de planning wat een enorme impact zal hebben op de bewoners.

Dit zorgt voor veel onrust en onzekerheid tussen collega’s, de bewoners en de directie van Kastanjehove. Voor Thomas is het moeilijk om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in de zorg. Laat staan wat er nu gaat veranderen in Kastanjehove. Hoe langer hij er werkt, hoe meer grip hij erop krijgt en Thomas krijgt steeds meer plezier in zijn werk. Eindelijk heeft hij iets gevonden wat bij hem past en dat voelt goed. Met hulp van bewoners borrelt er een strijdplan op. Maar kan hij dit ook ten uitvoer brengen?

De lezers van Hendrik Groen zullen ook zeker fan zijn van Kastanjehove. Het is met dezelfde humor geschreven, alleen dit keer niet uit het oogpunt van een bewoner maar door de ogen van een stagiair.

Kastanjehove

De cover van het boek is erg passend bij het verhaal, allemaal ouderen met Thomas die een rolstoel duwt. In het begin van het verhaal wordt je meegenomen in het leven van Thomas; waarom hij nu in de zorg is beland komt hierbij ook aan bod. Het is makkelijk om je in de hoofdpersoon te verplaatsen omdat je alles door zijn ogen beleeft. Er zitten veel bijzondere personages in het boek, zoals de bewoners van Kastanjehove en de collega van Thomas. Ze zijn allemaal erg verschillend, maar één voor één zijn dit de types die je in een verpleeghuis tegen kunt komen. Dit maakt dat het boek voor veel mensen herkenbaar is, of je nu in een verpleeghuis werkt of er op bezoek komt, je herkent er vast wel iemand in. Thomas is wellicht het favoriete personage. In het boek is te lezen dat er een verbouwing op de planning staat wat voor veel onrust zorgt en waar Thomas met hulp van de bewoners een strijdplan voor heeft verzonnen. Door de korte hoofdstukken leest het erg fijn. Het is een mooi ontroerend en meeslepend verhaal wat je in één keer uit wil lezen.

Tommie Niessen

Tommie Niessen werkt sinds 2010 in de zorgsector .Ondertussen is hij zelfstandig verpleegkundige, schrijver en spreker. Vol passie en enthousiasme kan hij anderen inspireren met persoonlijke verhalen vol verrassende ervaringen uit eerste hand. Hij is de ideale spreker voor publiek uit alle lagen van de zorg, maar ook in andere branches waar persoonlijke aandacht en nieuwe media een rol spelen. Alles wat hij doet is met hetzelfde doel: de zorg op een positieve en vooral realistische manier op de kaart te zetten.

Kastanjehove
Kastanjehove
€19,99
Wendy van Daal
Wendy is moeder van drie kinderen en werkzaam als administratief medewerker bij een ICT-bedrijf. Met lekker weer gaat ze graag met de kinderen op de wielrenfiets door de bossen of naar de camping om te kamperen. Ze kijkt graag series op Netflix en sinds de lockdown heeft ze haar leeshobby weer opgepakt.