Recensie: V.E. Schwab – De kleuren van schaduw

De kleuren van schaduw is het tweede deel in de Schemering-trilogie. Het is inmiddels vier maanden geleden dat Kell en Lila elkaar hebben gezien en dat prins Rhy gewond is geraakt. In dit deel ligt de focus op Rood Londen en de Essen Tasch, de Elementenspelen, die hier plaats gaan vinden. De kleuren van schaduw is een meeslepend boek dat makkelijk te lezen is en dat eindigt met een cliffhanger.
8

Let op! Deze tekst kan spoilers bevatten over deel 1.

Op zoek

De kleuren van schaduw is het tweede deel uit de Schemering-trilogie van V.E. Schwab. In dit tweede deel is het zo’n vier maanden geleden dat Kell en Lila Brard elkaars pad kruisten. Vier maanden geleden dat prins Rhy gewond raakte. Rhy en Kell zijn nog steeds verbonden en zijn heel erg op zoek naar hoe ze dit werkend kunnen maken. Rhy voelt zich schuldig en Kell ziet het juist als een goed iets.

Het ging niet gelijk op, het was niet symmetrisch, niet eerlijk. Rhy was verantwoordelijk voor Kells pijn, terwijl Kell verantwoordelijk was voor Rhy’s leven.

In die vier maanden is er toch een hoop veranderd en gebeurd. Lila is gaan werken aan boord van een piratenschip. Kell probeert zijn weg te vinden in het paleis. In dit nieuwe deel zijn Lila en Kell op zoek naar zichzelf, maar stiekem ook naar elkaar. Ondanks dat de focus ligt op de Elementenspelen in Rood Londen heeft niemand eigenlijk door dat een ander Londen langzaam aan kracht begint te winnen. Men is zo druk met de voorbereidingen van de Elementenspelen dat men van alles mist. Kell en Lila besluiten beiden om onder een andere naam mee te doen aan de spelen. De balans van magie is kwetsbaar en als één stad opbloeit, zal de andere ten onder gaan.

Het voelt juist

Waar het eerste deel, genaamd De kleuren van magie, redelijk voorspelbaar was op sommige momenten, is het tweede deel toch verrassender. Daarnaast weet Schwab op de juiste momenten details te benoemen of juist weg te laten. Dit maakt dat je niet ver afdwaalt in het verhaal en dat alles overzichtelijk blijft. Wel staan de verschillende Londens in het eerste deel veel meer centraal dan in het tweede deel. In het tweede deel wordt er eigenlijk voornamelijk toegewerkt naar de Essen Tasch, de Elementenspelen, in Rood Londen. Dit is een extravagante, internationale magiewedstrijd die bedoeld is ter vermaak en om aangrenzende landen te vriend te houden. Hierdoor krijg je misschien het idee dat het aanvoelt als The Hunger Games meets Avatar: The Last Airbender. Hierdoor komt de rol van magie heel mooi naar voren in het verhaal en krijgt de wereld veel meer kleur en diepgang. De andere Londens komen ook wel aan bod, maar je krijgt toch het gevoel dat Rood Londen hierin meer op de voorgrond is.

V.E. Schwab weet te boeien met interessante gebeurtenissen en personages. Het boek is niet uitermate spannend, maar het is ook nooit saai. Het verhaal weet te boeien en zorgt ervoor dat je wilt weten hoe het afloopt. In dit tweede deel ontmoet je ook genoeg nieuwe personages, waardoor het verhaal boeiend blijft. De kleuren van schaduw is een meeslepend boek dat makkelijk te lezen is en eindigt met een cliffhanger. Hierdoor wordt je ook meteen weer nieuwsgierig naar het volgende en tevens laatste deel in de Schemering-trilogie.

‘Kracht en zwakheid zijn onlosmakelijk met elkaar verstrengeld,’ had Aven Essen gezegd. ‘Ze lijken zo op elkaar dat we ze vaak door elkaar halen, zoals we dat met magie en macht ook doen.’

V.E. Schwab

De kleuren van schaduw is het tweede deel in de Schemering-trilogie. V.E. Schwab is een Amerikaanse fantasy-auteur, ze is geboren in 1987 en ze woont afwisselend in Amerika, Frankrijk en Engeland. Ze schrijft voor een breed publiek en ze schrijft niet alleen boekenseries, maar ook standalones. Ze is altijd wel bezig met schrijven en ze heeft inmiddels al heel wat boeken op haar naam staan.

Schemering 2 - De kleuren van schaduw
Schemering 2 - De kleuren van schaduw
Als één stad opbloeit, gaat een andere ten onder
€24,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 19-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.