Bernard Minier – Strijder

Een politicus wordt gekruisigd gevonden in een afgelegen dorpje. Martin Servaz wordt op de zaak gezet en hij ontdekt al snel dat deze moord een verband heeft met een onopgeloste verdwijning uit zijn verleden. Een groep criminologiestudenten doet de gruwelijke ontdekking dat een actieve seriemoordenaar al jaren onder de radar heeft weten te blijven. Strijder is met vlagen enorm spannend, maar komt soms ook wat langdradig over. De conclusie van het boek was helaas niet zo verrassend als gehoopt. Toch was het een prima triller om te lezen.
6

Strijder is het eerste boek uit de Lucia Guerrero serie. Het verhaal begint wanneer Sergeant Seri Pastille Moreira dood wordt aangetroffen, hangend aan een kruis in een afgelegen dorpje in de Pyreneeën. Hij werkte net als Lucia Guerrero bij de Unctad Central Operatieve. Martin Servaz wordt op de zaak gezet en hij ontdekt al snel dat deze moord een verband heeft met een onopgeloste verdwijning uit zijn verleden. Omdat Seri ook een goede vriend van Lucia was kan zij het niet los laten en helpt hem met de zaak. Een groep criminologiestudenten doet aan de universiteit van Salamanca een gruwelijke ontdekking: er is een seriemoordenaar actief die al jaren onder de radar heeft weten te blijven en zich bij zijn vreselijke moorden laat inspireren door schilderijen uit de renaissance.

Personages

Martin Servaz speelt de hoofdrol in dit boek. Hij is een rechercheur met een ingewikkelde persoonlijkheid. Hij is gedreven en intelligent, maar zijn eigen verleden blijft aan hem knagen. Zijn worstelingen maken hem zowel sterker als kwetsbaar. Als rechercheur is hij vastberaden om de waarheid boven tafel te krijgen. Dat maakt hem een geloofwaardig en interessant karakter. Naast Servaz komt ook Kirsten veel voor in het boek. Kirsten is een jonge psychiater die ook betrokken is bij het onderzoek van Servaz. Haar karaktertrekjes zijn een beetje eigenaardig wat een leuke toevoeging is aan het verhaal.

Naast deze twee personages, zijn er ook een tal criminologiestudenten aan de universiteit van Salamanca belangrijk zijn voor het plot van het verhaal. De studenten werken onder leiding van professor Salomón en worden betrokken bij het onderzoek naar de moord. Zij spelen een belangrijke rol in het krijgen van antwoorden. De studenten analyseren aanwijzingen, stellen goede vragen en krijgen zo nieuwe inzichten die het onderzoek helpen te vorderen. Naast hun jeugdige enthousiasme, bieden ze ook een frisse perspectief op de zaak en een mooi contrast met de ervaren rechercheurs. Lucia Guerrero is de link tussen de studenten en de rechercheurs. Ze is met name erg geïnteresseerd in serie moordenaars. Ze kijkt op tegen Martin Servaz en weet dan ook alles over zijn eerdere zaak waarbij een seriemoordenaar betrokken was.

DIMAS

De criminologie studenten van de universiteit van Salamanca hebben DIMAS ontwikkelend. Dit is een softwareprogramma met een geavanceerd algoritme en kunstmatige intelligentie wat ze helpt bij het oplossen van cold cases. Het systeem kan grote hoeveelheden data analyseren waardoor een patronen en verbanden naar boven komen. Zo helpt het bij het verzamelen van bewijsmateriaal, het analyseren van getuigenverklaringen en het identificeren van mogelijke verdachten. Door DIMAS te gebruiken in zijn boek, haalt Bernard Minier Strijder naar de moderne wereld waarin technologie een grote rol speelt. Dit vormt een mooi contrast met de renaissance schilderijen die ook als een rode draad door het boek lopen.

Conclusie

Strijder is met vlagen enorm spannend, maar kan soms ook wat langdradig zijn. De afwisseling tussen ervaren rechercheurs en criminologiestudenten zorgt voor een interessante dynamiek, maar het moeilijke taalgebruik wat Bernar Minier soms gebruikt haalt je uit de spanning evenals de passages over het privéleven van Lucia. Het boek bevat enkele gruwelijke details, daar moet je als lezer weel mee om kunnen gaan. De conclusie van het boek was helaas niet zo verrassend als gehoopt. Toch was het een prima triller om te lezen. Een aanrader voor liefhebbers van thrillers zoals De dans van de tulpen van Ibon Martin en Het carravagio-vonnis geschreven door Marco de Franchi.

Lucia Guerrero 1 - Strijder
Lucia Guerrero 1 - Strijder
Score 0.0 van 5 sterren.