David Baldacci – Spiegelbeeld

Op zesjarige leeftijd zijn tweelingzusjes Atlee en Mercy Pine van elkaar gescheiden geraakt nadat Atlee met een zware hoofdwond voor dood is achter gelaten en Mercy werd ontvoerd. Jarenlang heeft Atlee naar haar tweelingzus gezocht en krijgt nu eindelijk het bewijs dat ze nog leeft. Ze is dan ook vastberaden om haar te vinden. Vanaf de eerste bladzijde zit het tempo goed in dit boek. Zeker richting het einde is Spiegelbeeld het beste te omschrijven als een combinatie tussen een thriller en actie. Het boek is spannend en blijft van het begin tot het einde boeiend. Helaas voelt de epiloog gehaast en onrealistisch aan, waarmee het een enorme anticlimax is.
7.5

Spiegelbeeld is de nieuwste thriller van David Baldacci en zijn vierde over Pine en Caine. Atlee Pine is dertig jaar lang voorgelogen over haar tweelingzus Mercy. De FBI-agente heeft nooit precies geweten wat er met haar zus is gebeurd op de dag dat ze werden gescheiden toen ze nog maar zes jaar oud waren. Atlee is toen voor dood achter gelaten terwijl Mercy werd ontvoerd en nooit meer is teruggezien. Wanneer Atlee eindelijk bewijs krijgt dat haar tweelingzus nog leeft gaat ze op onderzoek uit, vastberaden om haar te vinden.

Een tweeling zonder gelijkenissen

Het verhaal volgt de perspectieven van enerzijds Atlee Pine en anderzijds Mercy Pine, die inmiddels de naam van El Caine heeft aangenomen. Je volgt Atlee’s zoektocht naar haar zus. Ze wordt ondersteund door Carol Blum, een oudere vrouw die al snel als een moeder voor haar gaat voelen. Daarnaast volg je ook het leven van El Caine nadat ze ontsnapt is uit de handen van haar adoptieouders Joe en Desiree Atkins. Haar hele jeugd lang is ze door Desiree zwaar mishandeld. Ze stak naalden in haar lichaam, brandmerkte haar en het kleine meisje moest slapen in een koude grot achter het huis. Ze is gewend dat mensen misbruik van haar maken, maar hierdoor is haar innerlijke kracht veel sterker geworden. Ook aan fysieke kracht heeft ze geen gebrek en dat leer je al snel doordat ze aan MMA-gevechten doet om wat extra geld te verdienen. Ze heeft namelijk meerdere slecht betaalde baantjes waarmee ze nauwelijks rond kan komen. Richting het einde van het boek lees je ook het perspectief van de slechterik die Atlee, Mercy en Carol wil vermoorden. Opvallend is dat alle personages bij hun achternaam worden genoemd. Bij FBI-agenten is dat niet heel gek, maar bij de andere personages paste dit niet helemaal.

Hoog tempo en veel actie

Vanaf de eerste bladzijde zit het tempo er goed in. De ene gebeurtenis volgt de andere in een rap tempo op. Dit is een opsomming van alle plottwist uit de vorige drie boeken van deze serie. Voor nieuwe lezers van de Pine en Caine-serie gaat het wellicht iets te snel, maar voor trouwe fans zal het fijn zijn dat ze niet lang over de geschiedenis van deze personages hoeven te lezen, aangezien ze dit al weten. Voor zowel nieuwe als oude lezers is het fijn dat de belangrijkste gebeurtenissen nog eventjes worden opgesomd. Het geeft namelijk een goed beeld van het chaotische leven van de zusjes Pine. Hierdoor zit je direct goed in het verhaal wat ervoor zorgt dat je graag door wil lezen om achter de waarheid te komen. De spanning in dit boek blijft hoog waardoor je geboeid kunt blijven lezen tot het einde.

Alle James Bond-fans kunnen met dit boek ook hun hart ophalen. Er zit namelijk een heuse 007-waardige achtervolging richting het einde van het verhaal. Baldacci laat hiermee zien dat hij niet alleen weet hoe hij een goede thriller moet schrijven, maar ook actiescènes. Helaas zit er niet echt een spannende plottwist in dit verhaal. Ook is het einde in de epiloog gehaast, onrealistisch en een enorme anticlimax. De epiloog voelt aan als het einde van deze serie. Dat is jammer, want het zou leuk zijn om te zien hoe de twee zussen, na een jarenlange zoektocht, een band met elkaar opbouwen. Samen met Carol Blum maken ze een goed trio dat onverslaanbaar is.

David Baldacci

David Baldacci schrijft al verhalen sinds zijn jongere jaren. Inmiddels heeft hij vijftig boeken gepubliceerd die allemaal nationale of internationale bestsellers zijn geworden. Een aantal boeken zijn zelfs verfilmd. Zijn boeken zijn vertaald naar vijfenveertig talen en worden in meer dan tachtig landen verkocht. Naast zijn succesvolle carrière als schrijver, heeft David Baldacci rechten gestudeerd aan de University of Virginia School of Law.

Atlee Pine 4 -   Spiegelbeeld
Atlee Pine 4 - Spiegelbeeld
€22,99