Greg Buchanan – Zestien paarden

Een boer ontdekt zestien afgehakte paardenhoofden die deels zijn begraven in het zand. Enkel hun oog is zichtbaar. Rechercheur Alec Nichols weet niet zo goed wat hij hier mee aan moet en schakelt forensisch dierenarts Cooper Allen in om hem te helpen. Het boek is verwarrend en onduidelijk terwijl er niet eens zoveel gebeurt. De personages blijven oppervlakkig en de spanning is ver te zoeken. Zestien paarden is een debuut dat je prima kunt overslaan.
5

In een kustplaatsje in Engeland ontdekt een boer een bijzonder gruwelijk tafereel in een weiland. Daar liggen de afgehakte hoofden van zestien paarden deels begraven in het zand. Enkel hun oog is zichtbaar en samen vormen de hoofden een nagenoeg perfecte cirkel. Van de rest van hun lichaam is geen enkel spoor. Rechercheur Alec Nichols weet niet zo goed wat hij hier mee aan moet en schakelt forensisch dierenarts Cooper Allen in om hem te helpen.

Over wie gaat het?

Zestien paarden begint meteen in de actie op het weiland wanneer de paardenhoofden zonder hun lichaam worden gevonden. Het is spannend en je leest graag door. Helaas is dit niet voor lang. Het perspectief waaruit geschreven wordt wisselt veel. Je leest niet alleen vanuit Alec Nichols en Cooper Allen, maar ook vanuit minder belangrijke personages waarbij hun rol in het verhaal onduidelijk is. Na het dichtklappen van het boek kun je niet zeggen dat je de personages bijster goed hebt leren kennen. Het blijft behoorlijk oppervlakkig. Zo leer je bijvoorbeeld dat Alec zijn vrouw moet missen en een zoon genaamd Simon heeft, maar daar blijft het bij. De personages hebben geen persoonlijke trekjes of eigenaardigheden dat hen uniek maakt of waardoor je het gevoel hebt dat om een echt persoon gaat.

Onduidelijk verhaal met weinig spanning

De openingsscène is goed geschreven, maar vanaf dan gaat het boek alle kanten op en is er bijna geen touw meer aan vast te knopen. Het verhaal is moeilijk te volgen voor een lange tijd. Pas over de helft van het boek heb je genoeg informatie gekregen over de personages om het verhaal te gaan begrijpen en de ontwikkelingen van het onderzoek te volgen.

Jammer genoeg gebeurt er niet zoveel. Gebeurtenissen uit het verleden worden opgerakeld en vergeleken met de moorden van nu, maar een duidelijk verband ontbreekt. Ook gaan Cooper en Alec op zoek naar de eigenaren van de paarden en praten ze met de staleigenaren waar deze stonden. Heel spannend is het niet te noemen. Dit komt met name doordat er geen dreiging is. In thrillers wordt er vaak door de seriemoordenaar gedreigd met het maken van nieuwe slachtoffers waardoor de rechercheurs snel moeten werken om zo andere moorden te voorkomen. Dat is in zestien paarden niet het geval waardoor de urgentie ontbreekt.

Pas helemaal aan het einde begint het een beetje spannend te worden omdat die urgentie er dan opeens wel is. Wat het meest frustrerend aan deze thriller is, is dat je na het uitlezen van het boek nog steeds geen antwoorden hebt. Je leest vierhonderd pagina’s over de moorden op zestien paarden en vraagt je waarschijnlijk af wie dit gedaan heeft en wat zijn of haar motief is geweest. Helaas kun je hier alleen maar naar speculeren want echt duidelijke antwoorden worden er niet gegeven. Deze thriller slaat de plank volledig mis en is erg teleurstellend te noemen. Het is een debuut dat je prima over kunt slaan, al helemaal als je geen behoefte hebt om te lezen over dierenmishandeling.

Over Greg Buchanan

Greg Buchanan werd in 1989 geboren in Schotland. Hij is wel onderwezen en heeft een Bachelor in Engels, een Master in Creative Writing en een PhD in identificatie en ethiek. Hij begon zijn carrière met het schrijven van games. In 2020 kwam hij met een van zijn games op de longlist voor de BAFTA Games Award voor ‘Games Beyond Entertainment’. Daarnaast ontving hij ook een eervolle vermelding voor excellentie in narrative bij het Independent Games Festival in 2020. Een jaar later bracht hij zijn eerste boek getiteld Zestien paarden uit. De rechten hiervoor zijn verkocht waardoor dit boek zomaar eens een Britse drama serie kan worden.

Zestien paarden
Zestien paarden
Het verleden is niet begraven. Het haalt je binnenkort in...