James Patterson – Klopjact

Alex Cross en John Sampson staan op het punt te vertrekken voor een welverdiende vakantie in de wildernis, als ze worden opgeroepen om een belangrijke moordzaak op te lossen samen met Ned Mahoney. M., de mysterieuze moordenaar die Alex al jaren dwars zit, laat weer van zich horen. Klopjacht zit vol spannende actiescènes, toch ontbreekt het aan een interessant verhaal. Het is goed geschreven, maar aan het einde is Alex geen stap dichterbij het opsporen van M.
6

Alex Cross is klaar om samen met zijn beste vriend John Sampson te vertrekken voor een welverdiende en avontuurlijke vakantie in de wildernis: met z’n tweeën overleven zonder hulpmiddelen. Helaas worden ze net op dat moment opgeroepen en moeten ze aan een belangrijke moordzaak gaan werken, samen met Ned Mahoney. Alex krijgt weer berichten van M. – de mysterieuze moordenaar die hem al jaren dwars zit. Tijdens de achtervolging op deze seriemoordenaar is niemand veilig en komen ze op onverwachte plekken.

De Cross familie

Klopjacht is alweer het 29ste boek wat James Patterson over Alex Cross en zijn gezin heeft geschreven. Hierdoor zullen de personages als een bekende familie aanvoelen voor lezers van de serie. Alex en zijn collega’s zijn zeker niet de enige die in actie komen. Zijn vrouw gaat bijvoorbeeld ook zelf op onderzoek uit in Parijs. Als het hier helemaal misloopt stapt Alex op het eerste vliegtuig naar Charles de Gaulle om zijn vrouw op te vangen. Hiermee toont hij empathie en bezorgdheid om zijn dierbaren. Deze verhaallijn geeft tevens een leuke ‘side track’ wat de lezer geboeid houdt terwijl de heren op zoek gaan naar M.

Meerdere persoonsvormen

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven geschreven zoals Alex Cross, maar ook een van de moordenaars. Wat hier opvallend aan is, is dat het perspectief van Alex Cross geschreven is in de eerste persoonsvorm, terwijl alle andere perspectieven verteld worden in de derde persoonsvorm. Dit was even wennen, maar niet heel storend. Er wordt niet aangegeven vanuit welk perspectief een hoofdstuk is geschreven, soms is dat vervelend omdat je niet weet wat je aan het lezen bent. In Klopjacht is het niet storend omdat het vaak in de eerste of tweede zin al wel duidelijk is wie de hoofdpersoon van dat hoofdstuk is. Bovendien is het erg leuk om ook eens te lezen vanuit het perspectief van de slechterik. Doorgaans lees je alleen het perspectief van de held, dit doet James Patterson goed.

Conclusie

Het boek heeft korte hoofdstukken vol met een ‘kat en muis spelletje’ waardoor je door dit boek heen vliegt. Steeds wanneer de spanning aan het afzakken is, gebeurt er iets wat je weer op scherp zet. Het boek zit vol actie waardoor het een zeer geschikte thriller is om te lezen voor fans van bijvoorbeeld James Bond films. Hierdoor zal het vermoedelijk een mannelijk publiek aanspreken. Aan het einde van het boek moeten Alex en Sam alsnog de wildernis induiken, alleen niet voor de ontspannen vakantie die ze in gedachten houden. Dit zorgt er wel voor dat het verhaal rond is en je als lezer weet dat ze de nodige kennis hebben om daar te kunnen overleven.

Het is duidelijk te merken dat James Patterson’s ideeën een beetje op beginnen te raken, want heel vernieuwend of origineel is Klopjacht niet. Veel onverwachte plotwendingen of een spannend einde ontbreken. Sterker nog, het heeft niet echt een einde. Na 364 bladzijdes (en wellicht ook nog de 28 voorgaande boeken) gelezen te hebben over de dreigingen van M. heb je nog steeds geen idee wie deze persoon is. Ook Alex is geen stap dichterbij het opsporen van zijn identiteit. Hierdoor voelt het boek als opvulling aan. Dit geeft James Patterson wel een opening om nóg meer boeken over de detective te schrijven. Die zullen we zeker kunnen verwachten aangezien het 30ste boek al is aangekondigd om op 31 oktober 2022 te verschijnen.

Over de auteur

James Patterson is een Amerikaanse best-selling auteur van onder andere de series Alex Cross en The Woman’s Murder Club. Hij heeft samen gewerkt met Bill Clinton (The President is Missing) en Dolly Parton (Run, Rose, Run). James Patterson heeft in zijn carrière ook een aantal prijzen gewonnen zoals de Literarian Award for Outstanding Service to the American Literary Community en negen Emmy’s.

Alex Cross  -   Klopjacht
Alex Cross - Klopjacht
Score 0.0 van 5 sterren.