Jens Henrik Jensen – Gladiator (Oxen #5)

Niels Oxen gaat met een groep veteranen survivallen totdat ze daar onder schot worden genomen door een sniper. Bij thuiskomst wordt hij opgewacht door de PET. Er zijn meerdere oud-militairen vermoord en ze hebben zijn expertise nodig om de dader te vinden. Het verhaal begint en eindigt enorm spannend, het middenstuk is daarentegen een stuk minder boeiend. Het boek heeft behoorlijk wat gevechten en akelige scenes. Gladiator is leuk om te lezen als je de eerste delen van Oxen hebt gelezen en hier fan van was, anders kun je hem waarschijnlijk beter overslaan.
5

Niels Oxen is militair geweest en kampt nu al jaren met Post Traumatische Stressstoornis. Eindelijk besluit hij hiervoor in behandeling te gaan. Met een groep veteranen gaat hij survivallen, bij thuiskomst wordt hij opgewacht door de PET. Door heel Denenmarken zijn er verschillende mensen vermoord. Hetgeen wat zij allemaal gemeen hebben is hun achtergrond; het zijn net als Oxen allemaal oorlogsveteranen. Samen met zijn oude partner gaat hij in een race tegen de klok op zoek naar de persoon die achter deze moorden zit. Tot Oxen plots verdwijnt en zijn partner geen contact meer met hem krijgt.

Bekende personages

Gladiator is het vijfde deel in de Oxen-serie die ooit begon met het boek getiteld De hondenmoorden. In dit deel spelen dezelfde personages weer de hoofdrol waardoor ze voor, mensen die de voorgaande vier delen al gelezen hebben, als bekenden aanvoelen. Het is dan ook niet aan te raden om dit deel als standalone te lezen, omdat je dan waarschijnlijk te veel achtergrondinformatie mist. Alle details worden namelijk niet opnieuw uitgelegd. De bekende personages worden in Gladiator nog een beetje verder uitgediept. Er komen nieuwe dingen aan het licht en bepaalde karaktertrekjes komen sterker naar voren. Je leert ze dus steeds beter kennen.

Het plot

Het verhaal begint goed. Het is even zoeken naar de setting, maar daarna wordt al snel duidelijk dat Niels Oxen zich in de bossen begeeft samen met andere oorlogsveteranen. Ze zijn aan het survivallen en moeten daar letterlijk proberen om in leven te blijven doordat ze worden aangevallen door een sniper. Dit moment aan het begin van het boek is behoorlijk spannend. Daarna vordert het plot niet meer zo snel en is de spanning ver te zoeken. Er worden enorm veel details gegeven die afleiden van het verhaal. Door de bomen kun je het bos niet meer zien. Het is dat het boek ultra korte hoofdstukken heeft (vaak niet meer dan een paar pagina’s) anders zou het enorm moeilijk zijn om hier doorheen te komen. Dit maakt het helaas wel lastiger om te begrijpen. Doordat er zoveel van plotpoint wordt gewisseld is het moeilijker bij te houden wat er nu precies gebeurt in het verhaal.

Het boek heeft een behoorlijk duister tintje, nog meer dan voorgaande delen. Naast dat ieder personage met zijn eigen demonen aan het vechten is (zoals Niels Oxen met PTSS), komen er in het plot ook heftige en dingen aan bod die velen als ‘akelig’ zouden omschrijven. Daar moet je echt van houden. Er zitten ook behoorlijk veel vechtscènes in die flink technisch zijn omschreven. Hierdoor merk je dat Jens Henrik Jensen enorm goed research heeft gedaan. Helaas voelt het soms wel als overbodig en dat ze vechten om te vechten en niet omdat het het plot verder brengt. Buiten dat Gladiator een donker randje heeft, heeft het ook een politiek getint randje. Door het hele boek heen worden hier verschillende opmerkingen over gemaakt. Het is dus zeker een onderwerp wat door het plot heen wordt geweven en steeds weer zijn opwacht probeert te maken.

Aan het einde van het bijna 500 pagina’s tellende boek wordt het weer spannend. Oxen zit opgesloten en wordt mishandeld – wat anders? Ondertussen probeert zijn partner de wereld te redden, tenminste, zo voel het soms. Gladiator is leuk om te lezen als je de eerste delen van Oxen hebt gelezen en hier fan van was, anders kun je hem waarschijnlijk beter overslaan.

0 0