Lorraine Brown – Liefs uit Parijs

Na een geslaagde stedentrip in Venetië nemen Hannah en haar vriend Simon de trein naar Amsterdam. Door luidruchtige medepassagiers lukt het Hannah niet om in slaap te vallen, waardoor ze in een andere coupé gaat zitten. Als ze heel wat uurtjes later wakker wordt, is ze opeens in Parijs beland zonder Simon en zonder haar spullen. Daar ontmoet ze Leo en besluit ze om de dag samen door te brengen met deze man die niet meer verschillend van Simon had kunnen zijn. Liefs in Parijs is een fijne feelgood roman die je meeneemt door de romantische stad. Het is een leuk en luchtig boek, maar helaas mist er wat humor.
7.5

Over het boek

Voor haar 30e verjaardag heeft Hannah een stedentripje naar Venetië cadeau gekregen van haar vriend Simon. Hun vakantie sluiten ze af in Amsterdam, waar Simons zus gaat trouwen. In de trein valt Simon al vrij snel in slaap, maar Hannah lukt dat niet door het kabaal. Ze besluit om haar vriend en haar spullen achter te laten en naar een andere coupé te lopen waar het wat rustiger is zodat ze lekker kan slapen. Als ze heel wat uren later wakker wordt, is ze tot haar nachtmerrie niet in Amsterdam, maar in Parijs! De wagons van de trein zijn ’s nachts gesplitst waardoor ze nu op honderden kilometers van haar vriend, spullen en de bruiloft is verwijderd. Op Gare du Nord ontmoet ze Leo die haar een dag mee op sleeptouw neemt. Hij laat zien hoe mooi zijn stad is en hoe fijn het leven kan zijn.

Wie is Hannah?

Hannah is een 30-jarige vrouw die samen met haar vriend Simon in Londen woont. Ze werkt daar als HR-medewerker, maar die baan maakt haar eigenlijk niet gelukkig. Het allerliefste zou ze van haar fotografie hobby, haar werk willen maken. In hun relatie is Simon de dominante van de twee. Dat heeft ze altijd prima gevonden. Het is immers erg makkelijk als iemand anders alles voor je bepaalt en regelt. Hierdoor is Hannah niet zo zelfstandig als je van een volwassen vrouw zou verwachten. Tijdens hun tripje in Venetië houdt Simon, bijvoorbeeld, Hannahs portemonnee en paspoort bij zich. Zij zou deze anders kwijt zijn geraakt. Ook in haar eentje de weg zoeken in een onbekende stad is een grote uitdaging voor haar. Leo laat haar inzien dat een eigen mening en doelen hebben ook belangrijk is. Hij zorgt ervoor dat Hannah wat losser wordt en voor zichzelf op durft te komen.

De schrijfstijl

Lorraine Brown heeft een prettige schrijfstijl. Het valt direct op dat er makkelijke taal wordt gebruikt. Hierdoor kunnen jongere lezers ook van dit boek genieten. Bovendien hoef je er niet al te veel bij na te denken en is dit boek perfect om even tussendoor op te pakken, of om op vakantie te lezen aan het strand of in de trein van Venetië naar Amsterdam. Liefs in Parijs is vrij recht-toe-recht-aan geschreven. Echter zitten er wel een handjevol flashbacks in die je meenemen naar het verleden. Deze zijn leuk, maar voegen vrij weinig toe aan het verhaal. Liefs in Parijs had leuker kunnen zijn als er ook wat humor in was verwerkt. Dat is nu helaas een gemis.

Conclusie

In het begin is het vrij moeilijk om je in Hannah in te leven. Het feit dat ze als volwassen vrouw niet op haar eigen benen kan staan is ietwat storend. Hoe ze in het begin met Leo omgaat zal je wenkbrauwen omhoog doen gaan. Vanaf het moment dat alle passagiers uit de trein zijn gestapt is Leo niets dan vriendelijk en behulpzaam voor Hannah. Echter vat zij dit totaal verkeerd op en bestempelt ze hem als een irritante bemoeial. Je leest hoe erg Leo zijn best voor haar doet, de reactie van Hannah is dan ook moeilijk te begrijpen. Gelukkig verandert dit naarmate het verhaal vordert.

Nadat Hannah eenmaal besloten heeft om Leo te vertrouwen en met hem mee te gaan, wordt het interessant en heb je het gevoel dat het boek eindelijk is begonnen. Leo is een echte Parijzenaar die Hannah de stad laat zien. Bekende plekken zoals Montmartre en de Eifeltoren komen voorbij, maar ook Franse delicatesse en door toeristen onontdekte plekken komen aan bod. Hierdoor heb je als lezer het gevoel dat je zelf mee naar Parijs wordt genomen. Het is dus perfect om in tijden van Corona te lezen. Het is een luchtig boek wat je mee op stedentrip neemt, terwijl jij in de comfort en veiligheid van je eigen huis zit. Al met al is het best een leuk boek en zeker een prima debuut van Brown.

Het debuut van Lorraine Brown

Lorraine Brown komt uit Londen waar ze modejournalistiek heeft gestudeerd. Na haar studie heeft ze voor een modeblad gewerkt en is ze werkzaam geweest als assistente voor een chirurg. Daarnaast is ze ook nog naar de toneelschool gegaan. Toch bleek dat niet hetgeen te zijn waar haar hart sneller van ging kloppen. Haar ultieme droom was het schrijven van een boek. Die droom is werkelijkheid geworden met haar debuut Liefs uit Parijs.

Liefs uit Parijs
Liefs uit Parijs
€19,99