Max Seeck – De ijskring

Wanneer twee Finse Instagram influencers vermist raken gaat Jessica Niemi en haar team op onderzoek uit. Niet lang na de verdwijning wordt er een foto op het Instagram-account geplaatst met een gedichtje wat de dood beschrijft. Duistere geheimen komen naar boven drijven. De ijskring is een echte pageturner. Beetje bij beetje krijg je steeds meer antwoorden over de vermissing van de influencers en wat er met hen is gebeurd. Hierdoor blijft het spannend en hunker je naar meer. Het is wederom een geniale thriller die bevestigt dat Max Seeck geen eendagsvlieg is.
8

De ijskring is het tweede deel over rechercheur Jessica Niemi. In het vervolg van De trouwe lezer gaat ze op zoek naar twee Finse Instagram influencers (Lisa en Jason) die worden vermist. Het opvallendste aan de zaak is dat er kort na hun verdwijning een foto op het social mediakanaal van Lisa wordt geplaatst. De beschrijving van deze foto is een gedichtje dat haar dood beschrijft. Jessica en haar team gaan op zoek naar het tweetal maar lopen voornamelijk tegen muren aan, totdat ze achter een groot geheim komen wat Lisa met zich meebrengt.

Een moeilijk te doorgronden vrouw

Jessica is heel erg op zichzelf. In De trouwe lezer leer je al over de traumatische ervaringen die zij in het verleden heeft meegemaakt. De schade hiervan draagt ze nog iedere dag bij zich. Ze sluit zichzelf af voor haar vrienden en laat geen enkele emotie toe. Haar voormalige baas weet wie ze echt is, maar hij leeft hij niet meer tot haar grote verdriet. Ze worstelt nog steeds met het verdriet dat gepaard gaat met zijn overlijden. Jessica leidt een dubbelleven. Zo verhult ze dat ze veel geld heeft door haar vrienden alleen toe te laten in een klein appartementje. Het aangrenzende luxe penthouse van meerdere verdiepingen waar ze eigenlijk woont blijft geheim.

Jessica werkt wel aan zichzelf omdat ze zich bewust is van de problemen die ze met zich meebrengt. Zo maakt ze wederom een mooie persoonlijke groei door. Een goed voorbeeld hiervan is dat ze aan het einde van het boek eindelijk haar masker af zet en een van haar collega’s en beste vrienden haar mooie appartement laat zien. Het is wel duidelijk dat Max Seeck nog meer plannen voor Jessica Niemi heeft, want niet alles wordt onthuld. Zo heeft ze visioenen over het verleden met haar moeder, maar de ware betekenis hiervan wordt niet helemaal duidelijk. Ze heeft een persoonlijkheid met meerdere lagen en lezers hebben alleen nog maar het topje van de ijsberg gezien.

Geen eendagsvlieg

Naast het perspectief van Jessica, lees je ook korte passages over Helena, de opvolger van Erne als hoofdinspecteur. Het wordt duidelijk dat zij een dubbele agenda heeft en het op Jessica heeft gemunt, maar haar precieze bedoelingen komen nog niet aan het licht. Hierdoor krijgen lezers steeds weer een spanningsprikkel.

De ijskring is een echte pageturner. Beetje bij beetje krijg je steeds meer antwoorden over de vermissing van de influencers en wat er met hen is gebeurd. Hierdoor blijft het spannend en hunker je naar meer. De hoofdstukken zijn erg kort, waardoor je gemakkelijk doorleest. Max Seeck is er weer in geslaagd om de lezer steeds op het verkeerde spoor te zetten. Pas helemaal tegen het einde, net voor de echte onthulling, is het mogelijk om de dader te vinden. Het is wederom een geniale thriller die bevestigt dat Max Seeck geen eendagsvlieg is. Het is wel echt aan te raden om eerst De trouwe lezer te gaan lezen voordat je aan De ijskring begint. Zoals je in onze recensie hierover kunt lezen is dat zeker geen straf, want Wendy beoordeelde deze thriller met een 9.

Over de auteur

Max Seeck is geboren in 1985 en is een Finse thrillerauteur, filmproducent en scenarioschrijver. Dit is te merken aan de manier waarop het boek geschreven is. Hij heeft economie gestudeerd in Tallinn en Zürich en na zijn studie is hij met medestudenten een e-marketingbedrijf begonnen. Zijn debuutthriller, De trouwe lezer, is in 2019 bekroond met de Finse debutantenprijs. Het boek is in Finland op 12 augustus 2019 verschenen.

De ijskring
De ijskring
Score 0.0 van 5 sterren.