Rachel van Charante – Het grachtenhuis

Heleen is een jonge weduwe die tijdens de Tweede Wereldoorlog als secretaresse bij een advocatenkantoor gaat werken. Haar baas blijkt in dienst te zijn van het Duitse Rijk. In het begin is Heleen huiverig, maar later ontpopt ze zich tot een ware verzetsstrijder. Het grachtenhuis is vlot geschreven, op sommige momenten spannend, heeft goede ontwikkeling van de personages en een verrassend einde. Het is duidelijk dat Rachel van Charante geen eendagsvliegje is.
7.5

Een mooie kans?

Het grachtenhuis speelt zich af in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nadat Heleen’s man in het eerste jaar van de oorlog aan het front is omgekomen, is ze weer ingetrokken op de boerderij van haar ouders. Ze is op het platteland niet zo gelukkig als dat ze was toen ze nog in de bruisende stad woonde. Wanneer ze een baan krijgt als secretaresse voor een vooraanstaand advocatenkantoor in Amsterdam pakt ze meteen haar koffers in. Ze komt er al snel achter dat haar baas niet de man is met wie ze het sollicitatiegesprek had, maar iemand die in dienst is van het Duitse Rijk. Wil ze wel voor hem werken? Dankzij haar Joodse, beste vriendin ziet ze in dat dit ook een kans is om invloed uit te oefenen. Ze neemt de baan aan en probeert een manier te vinden om haar beste vriendin te helpen.

Van bange vrouw naar dappere verzetsstrijder

Je merkt al direct dat Heleen niet gelukkig is op de boerderij van haar ouders. Er wordt gekibbeld en ze mist haar oude leven in de drukke stad. Voor iedereen is het dan ook beter wanneer ze vertrekt. Zodra ze te horen krijgt om wat voor baan het precies gaat en waarom ze ook zoveel betaald krijgt, twijfelt ze enorm of ze het wel moet doen. Het salaris is goed en het is fijn dat ze er een woning bij krijgt, maar werken voor een Duitser? Heleen is het in begin heel huiverig. Als ze wordt overgehaald om het toch te doen, doet haar nieuwe baas er alles aan om haar op haar gemak te stellen. Ze hoeft enkel maar wat afgekeurde verzoeken om als niet-Joods te worden gezien op de post doen. Ze is enorm wantrouwig en heel stilletjes. Het vertrouwen begint langzaam te groeien, waardoor ze steeds meer klusjes voor haar baas gaat doen, zonder daar vragen bij te stellen. Langzaam ontpopt er een dappere verzetsstrijder uit haar terwijl verborgen geheimen boven water komen drijven.

Daarnaast lees je ook in het heden over de dochter van een vrouw die wordt gediagnostiseerd met Alzheimer. Omdat haar moeder steeds meer vergeet, probeert ze haar geheugen te prikkelen met oude foto’s. Dan stuit ze op een foto van haar opa en krijgt ze allemaal vragen. Ze wil er graag achter komen wie deze mysterieuze man was.

Conclusie

Het grachtenhuis is een historische roman van eigen bodem met een fijne schrijfstijl. Verwacht geen romantische scènes of een opbloeiende liefde, want dat zit er niet in. Wel zit er afwisseling in het verhaal, doordat er ook vanuit het heden wordt geschreven. Deze verhaallijn voert niet de boventoon van het verhaal, maar voegt er wel een extra dimensie aan toe waardoor het niet saai wordt. Op sommige momenten – wanneer Heleen bijvoorbeeld een verzetsactie moet uitvoeren – is het boek behoorlijk spannend.

Een lezer die geen liefhebber van kinderen is, zal zich wellicht storen aan de twee kleuters die in het verhaal voorkomen. Richting het einde van het boek hebben zij een invloedrijke rol. Gelukkig komen ze niet heel veel in het boek voor, waardoor irritaties tot een minimum blijven beperkt. Het grachtenhuis heeft minder lagen, plottwists en verrassende wendingen dan Het schuilhuis van dezelfde auteur. Haar debuut werd met een 9 beoordeeld, maar dat haalt Het grachtenhuis helaas niet. Ondanks dat het niet aan haar eerste werk kan tippen, is het zeker niet een boek dat je over moet slaan. Het is vlot geschreven, op sommige momenten spannend, heeft een goede ontwikkeling van de personages en een verrassend einde. Het is duidelijk dat Rachel van Charante geen eendagsvliegje is.

Over de auteur

Rachel van Charante (1985) komt uit Twente en is zowel woonachtig als werkzaam in Lochem. Ze startte haar carrière als beleidsadviseur in de vastgoedsector. Het was uitdagend, maar niet creatief. Ondertussen bleef ze schrijfklussen aannemen en volgde ze schrijfcursussen. Ze heeft in 2020 twee historische romans heeft geschreven en schrijft en redigeert ook andere teksten.

Het grachtenhuis
Het grachtenhuis
€20,99