Ragnar Jónasson – Ademloos

Onderaan de kliffen van een afgelegen stukje IJsland wordt het lichaam van een jonge vrouw gevonden. 25 jaar eerder zijn haar moeder en zusje ook van precies dezelfde klif gevallen en zo aan hun einde gekomen. Rechercheur Ari Thor Arason gaat erheen om de zaak te onderzoeken. Ademloos heeft weinig personages en is heel beeldend geschreven. Het is niet mega spannend, maar heeft wel een verrassend plot. Dat maakt dit al met al toch best een leuke thriller om te lezen.
6.5

Onderaan de kliffen

Ademloos is het vierde deel uit de Duister IJsland serie van Ragnar Jónasson. Twee dagen voor Kerst wordt er onderaan de kliffen van een afgelegen stukje IJsland het lichaam van een jonge vrouw gevonden. Wat opmerkelijk hier aan is, is dat 25 jaar geleden haar moeder en zusje ook van precies dezelfde klif zijn gevallen en zo aan hun einde zijn gekomen. Van het ooit zo levendige vissersdorp is niets meer over. Op dit moment staat er alleen nog maar een oude villa en een vuurtoren. Rechercheur Ari Thor Arason gaat erheen om de zaak te onderzoeken. Hij verwacht voor Kerst weer thuis te zijn, maar de bewoners hebben meer geheimen dan hij aanvankelijk dacht.

Niet complex

In Ademloos komt maar een handjevol personages naar voren. Zo heb je uiteraard Rechercheur Ari Thor Arason, die samen met zijn zwangere vriendin naar de plaats delict afreist. Ook zijn baas Tomas is aanwezig, evenals een aantal bewoners van het dorpje. Hierdoor wordt het boek niet te complex. Er zijn geen tientallen personages die je uit elkaar moet houden en de dader blijkt ook niet de persoon te zijn die je in het begin één zin hebt horen zeggen. Dit maakt het verhaal uitermate goed om te volgen.

Ari Thor gaat de bewoners ondervragen. Ieder van hen geeft een klein puzzelstukje weg, maar hij krijgt niet voldoende om het hele plaatje te kunnen zien. De personages hebben sterke alibi’s waardoor het voor Ari Thor en Tomas lastig is om een verdachte aan te wijzen. Hoe dieper hij in hun verleden graaft, hoe meer hij er van overtuigd raakt dat ze nog iets verbergen.

Beeldend verhaal

Het boek is prima te lezen zonder de voorgaande delen te hebben gelezen. Waarschijnlijk zal je wat voor voorgeschiedenis over de personages missen, maar het verhaal is goed te volgen. Het komt ietwat langzaam op gang. Het boek telt maar 250 bladzijdes; in de eerste 40 gebeurt er niet zo veel, behalve dat de toon gezet wordt voor de rest van het verhaal. Dat doet Ragnar Jonasson uitstekend, want de hele IJslandse sfeer komt duidelijk naar voren. Als je Ademloos aan het lezen bent, heb je echt het gevoel dat je je op IJsland bevindt. Het boek is dus heel erg filmisch geschreven, waardoor je als lezer een duidelijk beeld kunt vormen van hoe het eruit ziet.

Het boek is verder niet mega spannend, maar ook niet heel saai. Omdat het vissersdorpje maar een handjevol inwoners kent zijn er veel gesprekken (geen officiële verhoren) met dezelfde mensen. Gelukkig zit er geen overbodige opvulling in. Hierdoor voelt het niet alsof hetzelfde steeds wordt herhaald. Het plot is heel verrassend en je moet tot de laatste bladzijdes wachten voor de ‘whodunnit’ ontknoping. Dat maakt dit al met al toch best een leuke thriller om te lezen. Mocht je de vorige delen met plezier hebben gelezen, dan zal je Ademloos zeker kunnen waarderen.

Over de auteur

Ragnar Jónasson is een auteur van IJslandse bodem. Hij groeide op in hetzelfde plaatsje waar nu zijn Duister IJsland serie afspeelt. Inmiddels is hij zelf naar Reykjavík verhuist waar hij les geeft aan de universiteit. Eerder van hem zijn al de volgende titels in het Nederlands verschenen: Sneeuwblind, Inktzwart en Poolnacht.

Duister IJsland 4 -   Ademloos
Duister IJsland 4 - Ademloos
Score 0.0 van 5 sterren.