Recensie: Andy Weir – Project Hail Mary

Dr. Ryland Grace wordt wakker in een ruimteschip en leidt aan geheugenverlies, dankzij de langdurige coma waarin hij werd gehouden. Hij heeft de onmogelijke taak gekregen om de mensheid te redden. De twee andere bemanningsleden zijn overleden, waardoor hij er helemaal alleen voor staat. Project Hail Mary is vanaf de eerste bladzijde spannend en verliest deze spanning niet tot de laatste letter. Dit sciencefictionboek is een echte aanrader voor lezers die geïnteresseerd zijn in de wetenschap en astronomie.
7.5

Over Project Hail Mary

In Project Hail Mary wordt dr. Ryland Grace wakker in een omgeving die hij niet herkent. Hij herinnert zich helemaal niets meer; zelfs zijn eigen naam is hij kwijt. Al vrij snel komt hij erachter dat hij zich in een ruimteschip bevindt en dat een robotarm hem in leven heeft gehouden. Het is de robotarm niet gelukt om de twee andere bemanningsleden ook in leven te houden, waardoor Ryland helemaal alleen door de ruimte zweeft zonder ook maar te weten wat hij daar precies doet. Gelukkig herinnert hij zich al vrij snel weer de onmogelijke opgave die hij heeft gekregen. Hij moet de mensheid zien te redden terwijl hij in zijn eentje miljoenen kilometers van huis op een zelfmoordmissie is gestuurd. Dankzij een onverwachte bondgenoot krijgt zijn missie nog een kans van slagen.

De personages

In Project Hail Mary volg je voornamelijk dr. Ryland Grace. Hij begon zijn carrière als wetenschapper in de microbiologie. Destijds schreef hij een wetenschappelijk artikel over zijn theorie dat (buitenaards) leven zonder water mogelijk is. Deze is echter niet goed ontvangen door zijn peers, waardoor hij de wetenschap de rug toe heeft gekeerd. Daarna is hij aan de slag gegaan als docent natuurwetenschappen voor eerstejaars leerlingen op een middelbare school. Door die carrièreswitch is Ryland veel gelukkiger dan hij ooit is geweest. In het ruimteschip werkt hij heel instinctief, oplossingsgericht en merk je als lezer dat hij over enorme wetenschappelijke kennis beschikt. Zo komt hij er bijvoorbeeld via een klein experiment achter dat hij niet meer op aarde is. Ook in de meest benarde situaties lukt het hem om kalm te blijven.

Via flashbacks volg je ook het probleem dat dr. Grace moet zien op te lossen en hoe hij in dat ruimteschip terecht is gekomen. De Nederlandse dr. Straat heeft hem namelijk ontvoerd en naar een platform op zee gebracht. Door het controversiële artikel dat dr. Grace heeft geschreven, is dr. Straat ervan overtuigd dat hij de geschiktste persoon op aarde is om de klus te klaren. Dr. Straat is een norse vrouw, met ontzettend veel bevoegdheid. Alles wat ze wil, krijgt ze voor elkaar. En zo niet, dan toch. Het woord ‘nee’ komt niet in haar woordenboek voor, hierdoor komt ze heel onsympathiek over met een groot gebrek aan empathie.

De schrijfstijl

Andy Weir’s fascinatie voor de wetenschap komt in dit werk zeer duidelijk naar voren. Niet alleen volgt het verhaal een wetenschapper in de ruimte, het boek is daarnaast ook voornamelijk een opeen schakeling van experimenten, ruimtewandelingen en astronomische bevindingen die allemaal op een wetenschappelijke manier worden benaderd. Dat is niet storend. In tegendeel, voor liefhebbers van de wetenschap zal het enorm interessant zijn. Alles wordt stapsgewijs op een heldere manier uitgelegd, waardoor ook lezers die geen achtergrond in microbiologie of de wetenschap hebben, het gemakkelijk kunnen volgen. Desondanks komt er erg veel aan bod, waardoor een lezer snel materie moet kunnen begrijpen om alles helemaal te volgen.

Conclusie

Project Hail Mary is vanaf het begin af aan spannend en dat blijft ook zo tot het einde. Net als dr. Grace, heb je als lezer in het begin geen idee wat er aan de hand is en krijg je door middel van herinneringen die terug komen steeds een beetje meer informatie. Zo blijft het nog heel lang onduidelijk hoe Ryland in het ruimteschip is beland. Dat dit boek fictie is, wordt door een van de gebeurtenissen later in het boek enorm duidelijk. Het probleem waar de aarde mee te kampen heeft is op een manier geschreven waardoor het realistisch overkomt, alsof het probleem echt zou kunnen bestaan. Hierdoor wil je als lezer ook dat er een oplossing wordt gevonden, the stakes are higher. Echter doet een van de verhaallijnen dit helemaal teniet, dat is jammer. Gelukkig is dit verhaallijn verder wel leuk en zorgt het ervoor dat vriendschap en samenwerking een belangrijke rol in het verhaal gaan spelen. Ook zorgt Andy Weir nog voor een enorme plottwist die als een grote shock zal komen. Helaas is het einde niet zo bevredigend als gehoopt. Toch is Project Hail Mary een goed boek. Ondanks zijn dikte van 560 pagina’s lees je het snel uit doordat er zoveel spanning in zit en je benieuwd bent naar de afloop.

Over de schrijver

Andy Weir (1972) is een Amerikaanse software engineer en schrijft daarnaast sciencefictionboeken. Hij heeft zijn populariteit te danken aan zijn debuut The Martian (Mars in het Nederlands). Dit boek is een bestseller geworden en in 2015 door Ridley Scott verfilmd met Matt Damon in de hoofdrol. Project Hail Mary is het derde boek van Weir dat is uitgebracht.

Project Hail Mary
Project Hail Mary
A Novel