Recensie: Klaartje van Setten – Het geheim van Victoria

Wat als alles niet zo gaat als je wil, maar je kostte wat kost het toch probeert te redden. Wat kan er nou allemaal mis gaan in een chalet in de bergen van Zwitserland, waar alleen maar rijke huurders komen? Het boek is een aanrader voor een ieder die lekker in een komisch romantisch verhaal wil duiken dat toch net even wat anders is.
8

Chalet voor de superrijken

In de Zwitserse bergen runt Josefien een chalet voor de superrijken. Het huis is haar nagelaten door gravin Victoria, de tante van haar ex-man Jean. Ze woont er samen met haar kinderen en probeert er een bestaan op te bouwen. Financieel gezien valt dat niet mee, ook omdat ze een extra lening heeft afgesloten voor haar ex. Ze vindt het moeilijk om hem dingen te weigeren, omdat ze nog steeds van hem houdt. Ze begint vol goede moed aan haar tweede winterseizoen, maar het gaat al mis vanaf de start. Een maand voordat de eerste gasten komen crasht haar laptop waardoor ze al haar boekingsgegevens kwijtraaakt. Vanaf dan lijkt de ene na de andere ramp zich op te stapelen. Om haar bedrijf van de ondergang te redden neemt ze steeds meer risico’s en zet ze zelfs haar relatie met dierenarts Kurt op het spel.

Tot ze Jules ontmoet, een rijke en charmante zakenman en rokkenjager die in Zwitserland op zoek is naar bepaalde jeugdherinneringen. Als ze hem beter leert kennen komt ze erachter dat hij gravin Victoria ook heeft gekend. Die blijkt een groot geheim te hebben gehad wat alles kan veranderen. Zou Josefien dit geheim kunnen bewaren? En wil ze dat eigenlijk wel?

Rampen

De cover past erg goed bij het boek, met de glazen champagne en de kleurrijke achtergrond doet het romantisch aan. Het lettertype wat gebruikt is is best aan de grote kant, dus leest het vlot weg. Het verhaal is erg beeldend geschreven, de omgeving, het dorpje en het chalet komen hierbij uitgebreid aan bod. In het begin worden er zoveel details verteld dat je erg je best moet doen om het te onthouden voor het verdere verhaal, maar achteraf blijkt dat niet nodig. Dat zorgt er ook voor dat er een paar hoofdstukken nodig zijn om in het verhaal te komen.

Het is zo geschreven dat de hoofdstukken afwisselen en door de ogen van verschillende personages beleefd worden. Dit is de eerste paar hoofdstukken af en toe wat verwarrend om te lezen, daarna leer je de personages beter kennen en leest het fijner. In het verhaal neem je een duik in het leven van Josefien, je leert haar kennen als een sympathieke, sterke en zelfstandige vrouw die haar mannetje wel staat. De rampen die in het verhaal gebeuren zorgen ervoor dat je wil blijven lezen, alleen al om te weten hoe het af gaat lopen. Dat zorgt dat het een meeslepend verhaal is. Ook staat het vol met humor waardoor het een luchtig geheel is. Hoe gaaf zou het ook zijn als je een chalet in de bergen in Zwitserland nagelaten wordt, zodat dat je op die manier een nieuw leven kan opbouwen. Dat alleen al zorgt er voor dat je erg nieuwsgierig bent naar dit boek. Het boek is een aanrader voor een ieder die lekker in een komisch romantisch verhaal wil duiken dat toch net even wat anders is.

Bron: Boekerij.nl

De auteur

Klaartje van Setten studeerde Frans in Utrecht en is bedrijfsjournalist. Ze verhuisde in 2006 met haar gezin naar Zwitserland om er een vijfsterrenchalet te runnen. Haar debuutroman Onder de sterren is deels gebaseerd op haar eigen ervaringen. Het geheim van Victoria is een los te lezen vervolg.

Het geheim van Victoria
Het geheim van Victoria
De nalatenschap van een adellijke tante kan alles veranderen
Score 4.9 van 5 sterren.
€19,99
Wendy van Daal
Wendy is moeder van drie kinderen en werkzaam als administratief medewerker bij een ICT-bedrijf. Met lekker weer gaat ze graag met de kinderen op de wielrenfiets door de bossen of naar de camping om te kamperen. Ze kijkt graag series op Netflix en sinds de lockdown heeft ze haar leeshobby weer opgepakt.