Recensie: Lucinda Riley – De liefdesbrief

Als Joanna een oude liefdesbrief in haar handen krijgt, wil ze het verhaal hierachter te weten te komen. De waarheid zou de doorbraak van haar journalistieke carrière kunnen betekenen. Echter zijn er mensen die er alles aan doen om dat te voorkomen. De liefdesbrief komt traag op gang, maar is daarna een spannende roman.
6.5

Over het boek

Joanna is een jonge journaliste die voor een artikel naar een herdenkingsbijeenkomst gaat van een pas overleden beroemd acteur. Opeens gaat het niet goed met de oude vrouw die naast haar zit. Nadat ze haar thuis brengt krijgt ze van haar een hele oude liefdesbrief. Ze denkt dat er een goed verhaal achter zit en wilt uitzoeken wie de brief heeft geschreven en aan wie hij is gericht. Echter zijn er mensen uit de hoogste kringen die niet willen dat zij achter de waarheid komt en doen er alles aan om dat te voorkomen.

De personages

In De liefdesbrief volg je twee hoofdpersonages: Zoe en Joanna. Zoe is de kleindochter van een beroemde acteur. Ze is op jonge leeftijd zwanger geraakt van haar zoontje. Doordat ze tot aan zijn dood voor haar opa heeft gezorgd, was het verdriet na zijn overlijden dan ook erg groot. Daarnaast heeft ze een dronkaard als broer die slechte investeringen maakt en telkens komt vragen om grote bedragen van haar te lenen. Hun opa heeft haar tenslotte bijna al zijn bezittingen nagelaten. Zoe is een vrouw met haar hart op de juiste plaats. Ze is iemand die zichzelf wegcijfert om een ander te kunnen helpen en wilt alleen maar wat het beste is voor haar dierbaren.

Joanna is een vrijgezelle jonge journalist bij een klein krantje. Haar grote doorbraak moet nog komen; ze hoopt dan ook dat deze mysterieuze brief daarvoor kan zorgen. Uit alle hoeken wordt ze gewaarschuwd dat niemand te vertrouwen is. Daar komt ze zelf ook achter nadat iemand die ze al jarenlang blindelings vertrouwt haar heeft verraden. Ze is nog een beetje zoekende naar wat ze in het leven wil. In eerste instantie staat ze dan ook niet open voor de avances van de charmante Marcus.

De schrijfstijl

Lezers van de populaire serie De zeven zussen, zijn van Lucinda Riley gewend dat één van de twee verhaallijnen zich in het verleden afspeelt. In De liefdesbrief is dat niet het geval. De verhaallijnen lopen langs en elkaar en door elkaar heen. Op een zeker moment ontmoeten beide hoofdpersonages elkaar ook. Het tijdperk waarin dit boek zich afspeelt komt erg goed naar voren. Lucinda Riley heeft dit boek namelijk nog in de vorige eeuw geschreven, maar destijds is het geflopt en betekende dat het einde van haar korte schrijverscarrière. Het verhaal speelt zich voornamelijk in 1995 af. Dat is te merken aan het gedrag van de mensen. Het is bijvoorbeeld voor hen heel normaal om iemand een fax te sturen, een videoband te bekijken of om je visitekaartje aan iemand te geven die je net in de kroeg hebt ontmoet. Wat ook opmerkelijk aan de schrijfstijl van dit boek is, is de voorspellende derde persoonsvorm die wordt gebruikt. Er worden zinnen geschreven in de trant van “Joanna zag niet dat iemand haar in de gaten houdt vanaf de overkant van de straat.” Hierdoor kom je als lezer dingen te weten die de personages zelf nog moeten ondervinden. Dit houdt het spannend.

Conclusie

De liefdesbrief komt ontzettend langzaam op gang. De eerste hoofdstukken is het echt doorbijten om ze door te komen. Het verhaal begint pas laat waardoor het eerste gedeelte van het verhaal als ‘saai’ kan worden bestempeld. Daarna neemt de spanning toe en wil je als lezer graag weten wat er is gebeurd en waarom die verloren liefdesbrief zo belangrijk is voor de CIA. Aan het einde gaat alles in een stroomvaart en moet je bijna moeite doen om het allemaal bij te kunnen houden. De liefdesbrief is het beste te omschrijven als een spannende roman. Als lezer ben je echt aan het proberen om een mysterie uit het verleden te ontrafelen.

Over de auteur

Lucinda Riley heeft haar wereldwijde populariteit te danken aan haar Zeven Zussen-reeks. In Nederland is onlangs het 500.000e exemplaar van het eerste deel over de toonbank gegaan, wat dit een diamanten boek maakt. In haar boeken verwerkte ze haar liefde voor geschiedenis. Eerder dit jaar overleed ze na een jarenlange strijd aan kanker.

De liefdesbrief
De liefdesbrief
Een adembenemend verhaal van dé bestsellerauteur van de eeuw