Recensie: Steph Mullin & Nicole Mabry – De stamboom

Nadat Liz een thuis-DNA-test heeft gedaan komt ze er, tot haar grote verbazing, achter dat ze geadopteerd is. Als de FBI ook nog eens plotseling voor haar deur staat heeft ze nog een grote schok te verwerken: haar DNA heeft overeenkomsten met dat van de Tri-State Killer. Een seriemoordenaar die al meer dan 40 jaar actief is en telkens twee jonge vrouwen ontvoert waarna hij ze na negen maanden gevangenschap vermoord. Ondanks alle gevaren wilt Liz haar biologische familie beter leren kennen en erachter komen waar ze vandaan komt. Dat klinkt als het perfecte recept voor een spannend boek, maar helaas komt de spanning pas in de laatste hoofdstukken op gang. De stamboom is prima leesvoer met een goede combinatie tussen een roman en een thriller, maar het had veel meer potentie.
6.5

Over De stamboom

Liz heeft van haar nichtje, wie tevens ook haar beste vriendin is, een thuis DNA-test ontvangen, waardoor zij ook achter de geschiedenis van haar stamboom kan komen. Als blijkt dat hun DNA geen enkele overeenkomsten met elkaar hebben, komt er een lang bewaard geheim boven tafel: Liz is geadopteerd. Deze schok heeft ze nog niet verwerkt als de FBI plotseling voor de deur staat. Haar DNA blijkt een match te zijn met de Tri-State Killer. Een seriemoordenaar die al meer dan 40 jaar actief is en telkens twee jonge vrouwen ontvoert waarna hij ze na negen maanden gevangenschap vermoord. Op alle plaatsdelicten is geen enkel spoor naar de dader te bekennen. Liz kan wel eens de enige aanwijzing zijn om hem op te sporen.

De personages

Liz is een jonge vrouw die samen met haar nichtje een appartement deelt. Als ze erachter komt dat ze geadopteerd is worstelt ze enorm met zichzelf. Ze weet niet meer wie ze is. Ze voelt zich behoorlijk verraden door haar familie, door haar ouders in het bijzonder. Ze wil graag weten wie haar biologische familie is en probeert hiermee in contact te komen. Ze leert haar oudoom Cris en zijn vrouw kennen en voelt zich direct op haar gemak bij hen. Als blijkt dat een van hen zomaar de beruchte seriemoordenaar zou kunnen zijn maken de mensen in Liz’ omgeving zich zorgen om haar en willen ze niet meer dat ze alleen naar hen toegaat. Echter is Liz erg naïef en luistert ze niet naar alle waarschuwingen; zelfs niet naar die van de FBI. Ze wil meer over haar biologische familie weten en blijft het tweetal opzoeken en beschermen ondanks dat ze hen nauwelijks kent. Zulke lieve mensen kunnen geen seriemoordenaar zijn, toch?

Schrijfstijl

In De stamboom kun je helaas goed merken dat de schrijfsters, Steph Mullin en Nicole Mabry, nog maar weinig schrijfervaring hebben. Het boek is duidelijk voor volwassenen bedoeld, maar de schrijfstijl is soms wat kinderlijk. Met name de zinkeuze van de personages voelen alsof ze door een tiener zijn geschreven. Hierdoor leest het verhaal een stuk minder prettig. Iets wat wel erg wordt gewaardeerd zijn de tussenhoofdstukken. Na ieder hoofdstuk vanuit het perspectief van Liz, volgt er een kort intermezzo geschreven vanuit de derde persoon. Deze stukjes geven een inkijkje in hoe de Tri-State Killer te werk gaat. Je leest hoe hij telkens een tweetal meiden wist te ontvoeren en hoe hij ze in gevangenschap behandelde. Deze stukjes zijn erg interessant om te lezen, zorgen voor een beetje spanning in het verhaal en houden je als lezer scherp.

Conclusie

In het grootste gedeelte van het boek probeert Liz om te gaan met de schok dat ze geadopteerd is en haar ouders haar al die jaren hebben voorgelogen. Het boek had vele malen beter kunnen zijn als Liz al vanaf kleins af aan wist dat ze geadopteerd was en er nu dankzij de DNA-test en de FBI erachter was gekomen dat zich in haar biologische familie een seriemoordenaar bevindt. Het verhaal zou dan meer over de zoektocht naar de seriemoordenaar gaan en minder om het verraad van haar familie, wat een stuk interessanter en spannender zou zijn geweest.

De spanning was nu in het hoofdverhaal ver te zoeken. Pas aan het einde, in de laatste 100 bladzijdes, zit je op het puntje van je stoel en begint het spannend te worden. Het gedeelte daarvoor voelt als een veel te lange introductie. Daarom zijn die tussenstukjes vanuit het derde perspectief zo goed. Die zorgen ervoor dat je meer over de werkwijze van de Tri-State Killer wilt weten en je nieuwsgierig wordt naar de persoon die hier verantwoordelijk voor is. De epiloog komt behoorlijk uit de lucht vallen, maar is wel erg verrassend en zorgt ervoor dat je ’s nachts geen oog meer dicht kunt doen. Al met al was het prima leesvoer en is het een goede combinatie tussen een roman en een thriller, maar het had veel meer potentie.

Over Steph Mullin & Nicole Mabry

Steph Mullin en Nicole Mabry hebben elkaar achter de schermen in de televisiewereld leren kennen, waar ze beide werkzaam zijn. Al snel leerden ze elkaar beter kennen en kwamen ze erachter dat ze allebei een passie hebben voor het schrijven van true crime. De stamboom is de eerste thriller die ze samen hebben geschreven. Nicole Mabry heeft in 2019 het boek getiteld Past this point uitgebracht.

De stamboom
De stamboom
Wat als je erachter komt dat je familie van een seriemoordenaar bent?