Recensie: Suzanne Vermeer – Waterland

Waterland leest heerlijk weg, het is een fijn zomerboek waar het Italiaanse zonnige leven en de natuur van de Biesbosch een plekje krijgen. Het boek is niet dik, en met de vaart waarmee het verhaal geschreven is, lees je het binnen een middagje uit.
7

“Wie tegenwoordig de bestsellers van Suzanne Vermeer schrijft, is een van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse boekenwereld.” zo is te lezen op de website van Suzanne Vermeer, de bestverkopende Nederlandse thrillerauteur van dit moment. Suzanne Vermeer was het pseudoniem van auteur Paul Goeken. Na zijn overlijden in 2011 werd besloten de boekenreeks van Suzanne Vermeer voort te zetten. Vrijwel altijd is de hoofdpersoon nu een vrouw en dit is ook het geval in haar nieuwste boek Waterland.

Geheim

Claudette heeft met haar man een bed and breakfast waar ze kookcursussen geven aan toeristen, met groot succes. Ze leidt een heerlijk leven, maar al snel wordt duidelijk dat ze een geheim met zich meedraagt. Ze is met een reden uit Nederland vertrokken. Een vreselijke gebeurtenis uit haar verleden wordt opgerakeld als ze de naam hoort van iemand die ze diep had weggestopt.

Romance

Het verhaal bevat alles wat je van een thriller kan verwachten: de uitstel tot de ontdekking van het geheim waar de hoofdrolspeelster steeds naar hint, een fijne romance met een jongen waarvan niet meteen duidelijk is of je die wel of niet kunt vertrouwen. Natuurlijk een antagonist waar je de kriebels van krijgt. Tijdens het lezen ervan krijg je als lezer hier en daar wel enig inzicht in wat een mogelijk einde zou kunnen zijn.

Oplossing

Het leuke van de boeken van Vermeer is dat de hoofdpersoon meestal een vrouw is, een vrouw die uiteindelijk het heft in eigen handen neemt en een oplossing verzint voor haar probleem. Ze komt er mogelijk niet ongeschonden uit, maar heeft er daarna wel vrede mee.

Eigen keuzes

Zoals al benoemd, zit er vaart in het verhaal. De tegenwoordige tijd wordt onderbroken door flashbacks. De jongere versie van Claudette is een echte puber, die eigengereid haar eigen keuzes maakt in het kiezen van een vriendje. Ook al raadt haar beste vriendin het haar af. Je gaat met haar mee terug in de tijd naar de mooie momenten met hem die romantisch beschreven zijn. Dat ze een roze bril op heeft, wordt de lezer al snel duidelijk. Soms is het dan ook lastig mee te gaan in haar positieve blik, vooral als je zelf als persoon wat realistischer bent.

Middagje ontspanning

De uitstel van het geheim, dat wat gebeurde waardoor Claudette uit Nederland is vertrokken en als lezer daarachter komen, verloopt helemaal volgens de regels. Het doet denken aan de verhalen van Agatha Christie, waar aan het einde duidelijk wordt hoe alles in elkaar steekt. Een heerlijk boek voor een middagje ontspanning.

Waterland
Waterland
€10,99
Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En trouwens, als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd, die uitdrukking past bij haar. Irina Hoffer is gek op verhalen. Of ze die nou leest in een boek, via een film tot zich krijgt of gewoon via een gesprek. Ze improviseert ze trouwens zelf ook graag.. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Je doet haar trouwens minder plezier met horror... Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter en samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!