Recensie: Tina Frennstedt – Cold Case: Verdwenen

Cold Case: Verdwenen gaat niet over één misdaad, maar over minimaal twee misdaden. Namelijk de vermissen van Annika Johnson en een moordenaar die vrouwen thuis lastigvalt. Het is het eerste boek van misdaadverslaggeefster Tina Frennstedt en het is zeker niet slecht. Het is ook geïnspireerd door een daadwerkelijke verdwijning. Toch mist het boek op momenten wel wat tempo zoals wanneer het gaat om de privéproblemen van de hoofdpersonen. Uiteindelijk lees je dit boek voor de ontknoping van wat de zaken met elkaar te maken hebben en daar slaagt de schrijfster zeker wel in.
7

Cold Case: Verdwenen

Zestien jaar geleden verdween de negentienjarige Annika Johansson op een idyllische zomeravond in Zuid-Zweden. De zaak werd nooit opgelost en de vrouw is nog steeds vermist. Nu wordt Malmö geteisterd door een moordenaar die vrouwen in hun eigen huis aanvalt. Er zijn alarmerende overeenkomsten met de misdaden van de Deense moordenaar die jaren eerder vrouwen in Kopenhagen verkrachtte en vermoordde en nooit werd opgepakt.

De ambitieuze Tess Hjalmarsson, hoofd van het Zweede coldcaseteam, wordt op de zaak gezet, samen met haar licht ontvlambare assistente Marie Erling. Het onderzoek verloopt moeizaam, totdat de vingerafdrukken van de Malmö-misdaden terugkomen in het dossier van de verdwenen Annika. Was Annika het eerste slachtoffer of verbergt ze de waarheid over haar verdwijning? En wat is de link met de Deense moordenaar?

Tina Frennstedt

Schrijfster Tina Frennstedt is in haar eigen land, Zweden, een beroemdheid als het gaat om misdaadverslaggeving. Op dit moment is zij ook broadcast manager voor een Zweede televisieserie die volledig gericht is op hedendaagse misdaadzaken. In haar werk als misdaadverslaggever heeft zij veel ervaring opgedaan over moordzaken. Cold Case moet een serie gaan voorstellen waarbij de zaken beschreven in het boek geïnspireerd zijn door daadwerkelijke moordzaken die Frennstedt onderzocht heeft.

© Maria Östlin

Diverse personages

Het boek draait om de agente Tess die op vrouwen valt en die ook wat moeite heeft met het mannelijk gezag op het bureau. Het helpt dan ook niet dat zij telkens moet presteren en met goede resultaten moet komen. Privé heeft zij het ook niet makkelijk. Zij wilt dolgraag kinderen en haar ex niet waardoor zij dus uit elkaar zijn. Haar nieuwe vriendin is een controlefreak en haar ouders zijn ook recent gescheiden. Aan de andere kant hebben we Marie. Gelukkig getrouwd, maar kan iets te makkelijk zwanger worden waardoor zij weer zwanger is, tot frustratie van Tess.

Beide personages vullen elkaar ook goed aan in het boek, maar toch mis je wel het nodige aan achtergrondkennis over beiden. Want waarom zijn zij zo goed bevriend geraakt? En hoe zijn zij beiden bij de politie geraakt? Vragen die onbeantwoord blijven in dit boek in ieder geval. Het boek introduceert ook nog een aantal andere personages, maar zij zijn toch meer naar de achtergrond geschoven.

“DE STOOT IS ZO HARD. Onverwacht, maar stellig. Geen vergissing. Het lichte zomerse, nu zie ik niets, hoor alleen maar gesuis en het geritsel van onze kleren. Het klopt in mijn achterhoofd, iets warms stroomt over mijn hoofdhuid en kietelt. Ik schreeuw het uit wanneer ik het begrijp.”

Het neemt je gelijk lekker mee

Het eerste hoofdstuk in het boek wordt gelijk beschreven vanuit het perspectief van een slachtoffer. Er lijkt op het eerste ogenblik niets aan de hand te zijn, maar al snel word je meegenomen in een dreigende situatie en maak je ook kennis met de moordenaar. Zijn drijfveren worden niet beschreven en dat is maar goed ook. Zo kan je als lezer makkelijker fantaseren over wat voor soort man de moordenaar is. In andere hoofdstukken kom je bijvoorbeeld meer te weten over de vermissing van Annika en wat de impact is geweest op de betrokkenen van die tijd. De grote vraag is alleen: wat is de link tussen beide zaken? Uiteraard zal op het einde van het boek dit bekend gemaakt worden.

Cold Case: Verdwenen leest niet altijd even makkelijk weg. Dit komt mede door de termen die de schrijfster af en toe gebruikt. Zo gebruiken Tess en Marie een navigatiesysteem wat ingesteld staat op de Duitse taal. Iets wat niet logisch is en ook niet door de schrijfster verder wordt toegelicht. Ook komen er hier en daar wat Zweedse en Deense woorden voorbij waarvan je de vertaling ook niet weet. Een slordigheidje, want niet iedereen spreekt die taal. De hoofdstukken kunnen soms ook wel eens erg langdradig aanvoelen, zeker als het gaat om de privéproblemen van Tess. Er wordt vaak net iets te lang stilgestaan bij onnodige informatie die voor het verhaal niet spannend is. Waar het echt om draait is of Tess de moordenaar kan pakken en wat het verband is tussen beide zaken. En daar slaagt de schrijfster dan wel erg goed in.

Verdwenen
Verdwenen
Score 3.7 van 5 sterren.