Recensie: Rachel van Charante – Het schuilhuis

De 93-jarige Victoria ziet in de krant een advertentie staan met een oud tabaksdoosje waarin twee zwart-wit foto’s’ zitten die ze direct herkent. Ze besluit om contact op te nemen met de vinder van het doosje. Als journalist Iris bij Victoria op bezoek gaat, vind Victoria het eindelijk tijd om na 75 jaar haar verhaal te vertellen. Dit kan grote gevolgen voor het heden hebben. Het schuilhuis is vanaf de eerste bladzijde spannend en zit goed in elkaar. Met een realistische beschrijving over de Tweede Wereldoorlog en onverwachte plotwendingen, heeft Rachel van Charante een ijzersterk debuut neergezet.
9

Over Het schuilhuis

Als Victoria in de krant een oproep ziet staan over een oud tabaksdoosje waar twee ouderwetse zwart-witkiekjes inzitten, herkent ze deze meteen. Iris is een jonge journalist en de vinder van het tabaksdoosje. Ze is op zoek naar de rechtmatige eigenaar. Victoria besluit om contact met Iris op te nemen. De foto’s halen zoveel herinneringen naar boven dat ze na jarenlang zwijgen eindelijk besluit om de schokkende waarheid te vertellen.

In 1944 werd de 18-jarige Victoria tijdens de Tweede Wereldoorlog door haar ouders gedwongen, om vanwege financiële problemen, met de steenrijke Robert te trouwen. Als een Engels gevechtsvliegtuig in haar buurt neerstort gaat ze er meteen op af. De piloot, genaamd Andrew, heeft de crash overleefd. Zonder al te veel na te denken besluit Victoria om Andrew onderdak te geven in hun schuur. Dat Robert ook iets schokkends voor haar verborgen hield, wist ze nog niet.

Personages

Het schuilhuis speelt zich in twee verschillende tijden af: in het ‘nu’ en in 1944.

Iris is een jonge journalist en schrijft voor een plaatselijke krant. Als ze voor een artikel naar een achterstandswijk wordt gestuurd, wordt haar auto slachtoffer van opzettelijk vandalisme. Als niet veel later ook bij haar thuis wordt ingebroken en alles over hoop wordt gehaald, is de maat vol en voelt ze zich niet meer veilig. Gelukkig bieden haar beste vriendin Claire en haar man Jan-Pieter haar onderdak aan, in hun gastenverblijf. Ondertussen krijgt Iris een telefoontje van Victoria. Ze heeft haar advertentie in de krant gezien en wil graag met haar praten. Iris gaat dan ook snel op bezoek bij deze oude vrouw. Haar verhaal intrigeert haar waardoor Iris graag over Victoria wilt schrijven.

Victoria volg je in twee verschillende tijden. Als 93-jarige vrouw die na 75 jaar eindelijk de waarheid aan Iris vertelt en als 18-jarig meisje in 1944. Na een fout is haar vader ontslagen en langzaamaan raakt hun geld steeds meer op. Om niet te schande worden gezet door de buren, moet Victoria van haar ouders met een steenrijke man trouwen. Dit zou al hun financiële problemen in een klap oplossen. Echter wil ze dit helemaal niet. Ze is niet verliefd op Robert, maar een andere uitweg ziet ze niet. De Engelse piloot Andrew, die ze stiekem in hun schuur verbergt, maakt haar alleen maar zekerder van zichzelf.

Schrijfstijl

De schrijfstijl van Rachel van Charante is prettig om te lezen. Doordat er af en toe woorden en zinnen in het Engels of Duits worden geschreven, voelt het echter aan. Dit maakt het verhaal een stuk authentieker. Ook lezers die deze taal niet beheersen zullen het goed kunnen begrijpen. Het zijn maar korte stukjes, vaak niet langer dan een paar woorden, en makkelijk te begrijpen zoals “come with me, hurry up.” Ook wordt ervan uit gegaan dat de lezer wat basiskennis heeft over de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. Termen zoals het verzet, NSB’er en SS’er worden dan ook niet uitgelegd.

Conclusie

Het schuilhuis weet direct de interesse van de lezer te trekken. Vanaf het eerste hoofdstuk is het boek erg spannend en moeilijk om weg te leggen. Als je er eenmaal aan begint, wil je niet stoppen met lezen. Het verhaal bevat een aantal plotwendingen die je als lezer niet zult zien aankomen. Dit maakt het verhaal erg sterk en vergroot de drang om door te lezen.

Doordat het verhaal zich in twee verschillende tijden afspeelt, is het erg afwisselend. De verhaallijn van Iris is er niet alleen bij verzonnen om Victoria een podium te geven. Haar personage heeft echt toegevoegde waarde en voldoende diepgang. Aan het einde komen beide verhaallijnen mooi samen in het heden.

Het enige punt van kritiek is de verhaallijn rondom Trudy. In 1944 is zij de beste vriendin van Victoria. Echter spreken ze nooit met elkaar af en komt ze, behalve dat Victoria haar als smoes gebruikt, nagenoeg niet zelf voor in het boek. Hierdoor is ze een leeg personage dat in het leven is geroepen om Victoria af en toe een uitweg te geven. Gelukkig is het maar een klein detail in dit sterke verhaal. Het schuilhuis is ontzettend spannend, goed doordacht en mooi verwoord. Rachel van Charante heeft hiermee een ijzersterk debuut gemaakt. Ze is zeker een schrijfster die we in de gaten moeten houden.

Bron: Rachel van Charante (www.rachelvancharante.nl)

Over de auteur

Rachel van Charante (1985) komt uit Twente en is zowel woonachtig als werkzaam in Lochem. Ze startte haar carrière als beleidsadviseur in de vastgoedsector. Het was uitdagend, maar niet creatief. Ondertussen bleef ze schrijfklussen aannemen en volgde ze schrijfcursussen. In 2020 besloot ze het roer om te gooien en is ze schrijfster geworden. Naast dat ze haar debuut (Het schuilhuis) heeft geschreven, schrijft en redigeert ze ook andere teksten.

Het schuilhuis
Het schuilhuis
€21,98