Sam Holland – De Echoman

Jessica Ambrose wordt wakker wanneer haar huis in brand staat. Samen met haar dochtertje weet ze te ontsnappen, maar haar man komt wel om het leven. De brand blijkt gesticht te zijn en Jessica wordt verdacht van moord. Rechercheur Nate Griffin probeert achter de echte dader te komen terwijl zijn zus Cara op zoek gaat naar de moordenaar van een aantal snel opeenvolgende en zeer merkwaardige moorden. De Echoman kent psychisch complexe personages en een zeer spannende verhaallijn met een overvloed aan lijken. Een aanrader om te lezen voor fans van true crime.
7.5

Jessica Ambrose wordt ’s nachts wakker in een kamer vol rook. Haar huis staat in brand. Samen met haar dochtertje weet ze te ontkomen, maar haar man overleeft de brand niet. Uit onderzoek blijkt dat de brand is gesticht en Jessica wordt als enige verdachte aangewezen van de moord op haar man. Ze vlucht met behulp van Nate Griffin – een super slimme rechercheur die op non-actief is gesteld. Hij is overtuigd van Jessica’s onschuld en wil erachter komen wie haar huis in brand heeft gezet.

Wanneer er in een korte tijd meerdere zeer merkwaardige moorden worden gepleegd, staat de politie voor een raadsel. Al deze moorden lijken niets met elkaar te maken hebben tot een rechercheur een patroon ontdekt. De moordmethoden zijn allemaal identiek aan de methodes die gebruikt werden door bekende seriemoordenaars. Terwijl de recherche vastbesloten is om deze ‘Echoman’ op te pakken, is hij erop gebrand om zijn voorgangers te overtreffen.

Wisselende diepgang en verwarrende namen

Het hoofdpersonage in De Echoman is Jessica Ambrose. Ze is getrouwd en heeft een jong dochtertje waar ze alles voor over heeft. De liefde tussen haar en haar man is al lang doodgebloed. Dat merk je doordat ze bijvoorbeeld een avontuurtje op het toilet in de kroeg heeft met een man die ze niet eens kent. Jessica is een complexe vrouw, waar meer achter schuilt dan je op het eerste gezicht zou denken. Naarmate het verhaal vordert komen er meer schokkende details over haar leven naar boven. Hierdoor kun je als lezer beter begrijpen waardoor ze soms abnormaal gedrag vertoont, zoals expres in glasscherven gaan staan.

Hiernaast komen er nog een aantal andere personages in het boek voor zoals Nate Griffin de non-actieve rechercheur die Jessica helpt haar onschuld te bewijzen. Ook zijn zus Cara komt regelmatig in het verhaal terug. Zij leidt het onderzoek naar de Echoman. Hoe complex en goed het personage van Jessica in elkaar zit, zo leeg is het personage van Cara. Haar achtergrondverhaal is zo miniem, dat je bijna denkt dat dit boek een vervolg op een ander boek is en je belangrijke details uit een eerder deel hebt gemist. Dat is echter niet zo, wat in het begin voor verwarring kan zorgen.

De meeste personages worden voor het grootste gedeelte van het boek óf met hun voornaam óf met hun achternaam aangesproken. Het is dan ook behoorlijk verwarrend wanneer de auteur dit opeens omdraait en een andere naam voor het personage gebruikt. Dit zorgt voor onnodige verwarring in het verhaal.

Verhaallijn

Het boek is eigenlijk nooit saai doordat je twee belangrijke verhaallijnen door elkaar leest. Zo probeert Jessica met de hulp van Griffin haar onschuld te bewijzen en is Cara tegelijkertijd bezig met het oppakken van een seriemoordenaar die niet te stoppen lijkt. Dit houdt het verhaal interessant en afwisselend. Dat de ene na de andere persoon wordt vermoord zorgt ook wel voor genoeg gebeurtenissen in dit boek. Aan lijken geen gebrek. De gruwelijke manier waarop deze mensen worden mishandeld, verkracht en vermoord worden beschreven, maar niet in zoveel detail als bijvoorbeeld Karin Slaughter deed in Valse getuige.

Ook de psychisch complexe personages zorgen voor een uniek verhaal. Sam Holland’s fascinatie en kennis over seriemoordenaars komt dan ook duidelijk naar voren, evenals haar achtergrond in de psychologie. Hierdoor is ze in staat om deze personages overtuigend neer te zetten. De Echoman is een echte must read voor liefhebbers van true crime.

Over Sam Holland

Sam Holland heeft een buitengewoon grote fascinatie voor seriemoordenaars en weet hier dan ook alles over. Dit heeft haar er toe gezet om psychologie te gaan studeren aan de universiteit. Na een aantal jaar gewerkt te hebben heeft ze haar baan opgezegd om zich op een schrijfcarrière te kunnen storten. Dat deed ze met succes; De Echoman is haar debuut.

De Echoman
De Echoman
Hij imiteert de beruchtste seriemoordenaars. Nu wil hij ze overtreffen...