Suzanne Vermeer – Strandfeest

Na het overlijden van haar man gaat Hannah voor het eerst met haar stiefkinderen op vakantie. Ze komt op een luxe resort aan het meer van Ohrid in Macedonië terecht. Alles lijkt perfect totdat Hannah een bedreigende kaart ontvangt. Het boek heeft spanning van begin tot het einde en is vlot geschreven. Zoals alle Suzanne Vermeer boeken is ook deze weer een enorme aanrader om te lezen, behalve als je deze zomer op een luxe resort in Macedonië verblijft. ;-)
8

Hannah zorgt als een alleenstaande weduwe voor haar stiefkinderen Vera en Max. Bij een reünie van haar oude vriendinnengroep halen ze haar over om er eens tussenuit te gaan. Samen met de kinderen boekt ze een vakantie op een prachtig resort aan het meer van Ohrid in Macedonië. Het is de eerste vakantie sinds Hannah’s man en de vader van de kinderen overleed. Op het resort kunnen de twee tieners vrienden maken met de andere Nederlandse kinderen, en Hannah kan eindelijk tijd voor zichzelf nemen. Alles lijkt perfect totdat Hannah een bedreigende kaart ontvangt.

Hannah, Vera en Max

Hannah heeft nog veel verdriet door het plotselinge overlijden van haar man. Opeens kwam ze alleen te staan voor de zorg van haar stiefkinderen Vera en Max. De kinderen zijn inmiddels tieners, maar doordat Hannah in hun leven kwam toen ze nog kleuters waren beschouwen ze haar als hun echte moeder. De biologische moeder van Vera en Max verdween al snel uit hun leven doordat ze naar Australië emigreerde voor haar werk, en niets meer van zich liet horen.

Ondanks dat beide kinderen tieners zijn, merk je tijdens het lezen dat Max een stuk jonger is dan Vera. Hij is nog behoorlijk speels en vindt het bijvoorbeeld leuk om met zijn vriendje een zandkasteel te bouwen. Vera, daarentegen, is veel meer bezig met wat de wereld van haar denkt. Ze heeft een groepje stoere meiden gevonden met wie ze optrekt en kijkt met blosjes op haar wangen naar de (een paar jaar oudere) mannelijke leiding. Ook haalt ze Hannah over om haar voor het eerst uit te laten gaan bij een van de strandfeesten die op het resort worden georganiseerd. Ondanks dat er maar een leeftijdsverschil van 2 jaar tussen de twee personages zit, is er wel een groot verschil in volwassenheid.

Technisch gezien zijn Vera en Max de stiefkinderen van Hannah omdat ze hen nooit heeft geadopteerd. In het verhaal komt er meermaals naar voren dat het voor Hannah voelt alsof het haar eigen kinderen zijn, en voor de kinderen voelt het alsof Hannah hun eigen moeder is. Daarom is het ietwat storend dat Suzanne Vermeer ze door het hele boek zowel ‘stiefkinderen’ als ‘kinderen’ noemt. Met name de afwisseling zorgde voor een lichte irritatie tijdens het lezen.

Anders dan de flaptekst

Als je wel eens een boek van Suzanne Vermeer hebt gelezen, dan weet je waarschijnlijk dat de boeken doorgaans beginnen als een roman en halverwege omslaan naar een spannende thriller. In Standfeest is dit niet het geval. Het verhaal begint vrijwel direct doordat Hannah een dreigend bericht krijgt. Echter lees je op de flaptekst iets over een leider, van het animatieteam, die op tragische wijze om het leven komt en dat het niet de eerste jongere is die op het resort verdrinkt. Vervolgens sluit de flaptekst af met de onheilspellende vraag wat de strandfeesten hiermee te maken hebben. Deze scènes komen zeker ook wel voor in het boek, maar is in eerste instantie niet waar het verhaal over gaat en wat het vanaf het begin spannend maakt. De flaptekst is daarom wat misleidend, maar maakt het boek niet minder leuk!

Het boek is opgedeeld in meerdere delen. Het eerste deel lees je vanuit het perspectief van Hannah, het tweede deel vanuit Malou’s kant en daarna wordt er afgewisseld. Net wanneer het spannend wordt en je op het puntje van je stoel zit om verder te lezen, krijg je eerst een kleine herhaling te lezen van een scène tussen Hannah en Malou die je al had gelezen, maar nu vanuit een ander perspectief krijgt voorgeschoteld. De herhaling is jammer en een beetje onnodig, maar niet heel storend doordat het maar kort is en het verhaal al snel verder gaat. De dual POV is een leuke toevoeging omdat op deze manier ook gebeurtenissen die in het verleden op het resort hebben plaatsgevonden worden verteld. Deze vormen een cruciaal element voor de ontknoping.

Tot slot weet je het hele boek lang dat er iets niet pluis is op het resort waar het gezin verblijft. Vanaf het eerste moment krijg je een onbehaaglijk gevoel, zonder echt je vinger erop te kunnen leggen waar dat gevoel vandaan komt en wat er aan de hand is op het resort. Als lezer krijg je door het hele boek kleine hints die wijzen naar het onraad wat zich daar afspeelt. Hierdoor is het boek vanaf het begin tot het einde spannend. In het slot worden alle vragen die je tijdens het lezen krijgt netjes beantwoord en kun je het boek tevreden dichtklappen. Zoals alle Suzanne Vermeer boeken is ook deze weer een enorme aanrader om te lezen, behalve als je deze zomer op een luxe resort in Macedonië verblijft. 😉

Suzanne Vermeer

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. Na zijn overlijden is AW Bruna eigenaar geworden van het pseudoniem. In overleg met de familie is er nu een andere, onbekend gehouden, schrijver die deze naam voortzet. Alle titels van Vermeer hebben de bestsellerlijst gehaald en twee titels werden genomineerd voor de NS Publieksprijs.

Strandfeest
Strandfeest
Score 4.9 van 5 sterren.