Sneeuwstorm – Suzanne Vermeer

"Sneeuwstorm" van Suzanne Vermeer neemt de lezer mee op een spannende reis naar de Noordkaap, waar hoofdpersoon Rianne een fotografieopdracht aanvaardt voor een groot tijdschrift. Tijdens haar avontuur belandt ze in een sneeuwstorm en stuit ze op een moord, wat leidt tot een zoektocht naar antwoorden. Vermeer beschrijft het winterlandschap en de Noordkaap op levendige wijze, maar het verhaal komt traag op gang. Toch kan de plotwending aan het einde verrassen. Ondanks enkele minpuntjes is het een boeiende winterthriller die de lezer meeneemt op een avontuurlijke reis naar het koudste puntje van Europa.
6.5

Aangezien er van winter niet echt meer sprake is in Nederland, moet je soms maar even je fantasie laten spreken. Je ogen over letters laten glijden en je inbeelden dat je met je voeten in de sneeuw staat. Je voelt de koude wind over je wangen blazen en je ogen beginnen spontaan te tranen van de kou. Voor sommige mensen een heerlijk gevoel, voor anderen het meest afschuwelijke seizoen van het jaar.

Op reis naar de Noordkaap

Het boek “Sneeuwstorm” van Suzanne Vermeer neemt je mee op reis naar de Noordkaap. Ja, het noordelijkste puntje van Europa in Noorwegen. Bekend om zijn mooie fjorden, prachtige landschap en vooral als trekpleister om het noorderlicht te zien. Dat de Noordkaap ook extreme weersomstandigheden heeft, daar komt onze hoofdpersoon Rianne ook achter. Zij krijgt de unieke kans om als ZZP’er een fotografie-opdracht te volbrengen voor het bekende tijdschrift “Tripping”. Haar doel is om de sfeer en het gevoel van de Noordkaap vast te leggen. Haar einddoel is dan ook om het perfecte plaatje te schieten van het prachtige noorderlicht.

Boek Sneeuwstorm met twee kaarsjes een muts en handschoenen.

Een onverwachte wending

In het dorp leert zij Aron kennen en na een zakelijke overeenkomst zal hij haar gids zijn in het winterse landschap. Met de camper van Aron gaan zij op pad en Aron laat Rianne de bijzondere plekken zien waar toeristen normaliter niet komen. Tijdens hun reis leren de twee elkaar steeds beter kennen. Plots belanden de avonturiers in een sneeuwstorm, waardoor zij genoodzaakt zijn terug te keren naar de caravan. Tijdens hun tocht stuitten ze op het lichaam van een vermoorde man. Rianne schiet in de actiemodus, maar Aron laat ineens een andere kant van zichzelf zien. Hij ontwijkt de situatie en Rianne snapt niet waarom hij niet gelijk de politie wil bellen. Als de storm over is, is de hele camper ingesneeuwd en moeten zij gered worden door hulpdiensten. Wanneer Rianne door hen wordt teruggevoerd naar het dorp is er van Aron alleen geen spoor meer te bekennen.

Wie is die man die vermoord is? Waarom doet Aron zo raar en waar is hij nu? Waarom doet de politie niets? Rianne besluit het heft in eigen hand te nemen en is vastbesloten antwoorden op deze vragen te vinden.

Winterse thriller

Sneeuwstorm is een echte winterthriller zoals we gewend zijn van deze auteur. De omschrijving van de Noordkaap is schitterend en ook het gevoel van de ijzige kou die diep in je botten doordringt wordt erg goed omschreven. Rianne is een wat opvliegend persoon met “bagage”. Ze heeft een puberzoon en een ingewikkelde relatie met haar ex, die inmiddels al een nieuwe partner heeft. Verder heeft Rianne moeite met mannen die te dicht in haar buurt komen. Dit wordt door Suzanne Vermeer wel erg aan de oppervlakte gehouden tot het laatste hoofdstuk. Juist omdat dit verder niet bijster veel toevoegde aan het verhaal, had dit eerder uitdiepen juist kunnen zorgen voor meer verbondenheid met Rianne. Nu bleef het allemaal erg oppervlakkig.

Reflectie

De korte hoofdstukken en een vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat je in no-time het verhaal uit hebt. Wel kwam Sneeuwstorm wat traag op gang. De eerste helft leest eerder weg als een feel-good roman, waarbij de hoofdpersoon besluit haar leven om te gooien en plots de ruwe bolster van het dorp weet te ontdooien. Vanaf de vondst van het lichaam verandert dit gelukkig wel en ontstaat er wat meer spanning.

Echter, soms juist iets te snel. In de laatste hoofdstukken van ‘Sneeuwstorm’ lijkt de ontknoping uit het niets te komen, zonder dat er eerdere aanwijzingen zijn gegeven die de lezer voorbereiden op deze plotwending. Hierdoor kan de lezer zich minder betrokken voelen bij de spanningsopbouw in de laatste hoofdstukken, omdat de plotontwikkelingen meer beschrijvend en minder meeslepend aanvoelen.

Samenvattend

Al met al biedt “Sneeuwstorm” van Suzanne Vermeer een meeslepende reis naar de Noordkaap, met levendige beschrijvingen van het winterlandschap en een intrigerend mysterie. Hoewel het verhaal traag begint, komt de spanning later op gang met de ontdekking van een lichaam. De abrupte plotwending aan het einde kan verrassen, maar kan ook het gevoel van betrokkenheid verminderen. Toch blijft “Sneeuwstorm” een boeiende winterthriller die lezers meeneemt op een avontuurlijke reis naar de Noordkaap.

0 0