Recensie: Metro Exodus

Artyom verlaat de ondergrondse om oostwaards te trekken door het immense Rusland. Dat verlaten van de ondergrondse, vandaar ook de naam Metro, is niet iets wat Artyom zomaar even doet. Zijn hele leven is hem verteld dat er niets meer is bovengronds en dat het niet veilig is om steeds maar weer op zoek te gaan naar bewijs van leven. Hij is echter eigenwijs genoeg om zich niet te laten tegenhouden. Het zorgt ervoor dat we dit keer niet alleen maar claustrofisch aanvoelende tunnels door hoeven te ploegen.
6.5

Opener dan zijn voorgangers
Waar alle voorgaande delen van Metro zich ondergronds in smalle tunnels en het donker afspeelden, is Metro Exodus veel meer open, hoewel we nog wel regelmatig terug gaan naar de vertrouwde krappe gangen en tunnels. Dat is maar goed ook, want 4K Games heeft zich toch een beetje verslikt, lijkt het, met het opener maken van deze game. De grote, wijde vlaktes zijn bijvoorbeeld vaak wat aan de lege kant en dat is jammer. De spanning van de voorgaande games – bijvoorbeeld met de vraag: heb ik wel voldoende munitie? – heb je hier op een heel andere manier. Wanneer je je op een open vlakte bevindt, kun je tenslotte veel makkelijker om je heen kijken en zie je dus ook wat er aan komt. In 2033 en Last Light zag je dat vaak niet, omdat op ieder hoekje weer gevaar kon schuilen.

Artyom is stil
Waar andere personages van alles te vertellen hebben, zegt Artyom nooit iets. Dat zou op zich niet erg zijn, als dat niet ook zo is wanneer er iets aan jouw personage gevraagd wordt. Dan zou je toch op zijn minst een antwoord willen kunnen geven en dat kan niet. Aan de andere kant zijn de gemiddelde stemmen die we wel horen niet om over naar huis te schrijven, dus misschien is het zo erg nog niet eens dat Artyom niets zegt. Veel van je teamgenoten spreken bijvoorbeeld met een verschrikkelijk accent, op een enkeling na.

Verhaal valt toch wel wat tegen
We kennen de Metro-games als goede verhalende games waar je niet al te veel hoeft te geven om de coolheid van je wapen of dat soort materiële zaken. Van Metro Exodus hoef je dus niet veel anders te verwachten, maar je wordt hier toch lichtelijk in teleurgesteld. Het begint allemaal goed genoeg. Je wilt weg uit de ondergrondse en kunt je niet vinden in de beperking dat er daarbuiten niets zou zijn, dus je gaat op weg met je vrienden om een beter leven te vinden. So far, so good, maar dan krijgen we de dialogen en degene die die bedacht heeft, mag echt nog even terug naar de tekentafel. Daarnaast lijken de gesprekken ook niet goed afgestemd te zijn, waardoor er soms ongemakkelijke stiltes vallen of de personages juist als kippen door elkaar heen kakelen. Heel irritant.

Gelukkig zijn er de tunnels
Waar Metro Exodus weer helemaal tot leven komt is in de tunnels. Vertrouwde formules kun je soms beter niet wijzigen, want zodra de game zich weer in de tunnels bevindt, keert de spanning terug. Opnieuw mogen we ons zorgen maken dat we niet te veel monsters laten weten waar we uithangen, voelen we weer die spanning van wat er ons achter de volgende knik te wachten staat en ga zo maar door. Dat wil overigens niet zeggen dat het buiten de tunnels alleen maar slecht is. De afwisseling is soms ook wel heel erg welkom, want als de game zich alleen maar in deze tunnels zou afspelen, stond het zweet binnen een uurtje in de bilnaad. Wat nieuw is nu je naar buiten kunt, is dat je bijvoorbeeld belaagd kunt worden terwijl je nietsvermoedend aan het kanovaren bent bijvoorbeeld. De eerste paar keren is het erg leuk om mee te maken, daarna wordt het toch wel een tikkeltje vervelend.

Geen facties meer
Doordat er in deze game geen facties meer zijn waar je je munitie kan krijgen en het tegelijk zo is dat er veel minder schaarste is van munitie, is een deel van de mechaniek weg die de vorige Metro-games zo interessant maakte. Wel kan het nu voorkomen dat je wapens vuil worden en dan zijn ze minder effectief. Bij werkbanken kun je deze tegen voldoende resources weer schoonmaken en dat is een heel fijne toevoeging. Je hebt maar ruimte voor drie wapens tegelijk en dat zorgt ervoor dat je heel voorzichtig wilt zijn met een wapen dat je met de grootst mogelijke moeite hebt gemaakt tot hoe jij het prettig vindt. De wapens zijn ook aangepast op de nieuwe omstandigheden, zodat je ook op langere afstand een geschikt wapen hebt.

Niet zo negatief als het klinkt
We hebben hierboven wel wat mindere punten aangekaart. Dat wil overigens niet zeggen dat alles kommer en kwel is. Metro Exodus ziet er werkelijk fenomenaal uit. De levels zijn schitterend opgezet en daarin laat 4K Games ook echt wel zien dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Hun 4A Engine helpt hier uiteraard ook flink aan mee. Al met al zijn er een aantal dingen mis met de game en dat is vooral te wijten aan zaken als houterige besturing, dialogen die niet lekker overkomen en dat soort zaken. Daarentegen neemt de game je echt wel de nodige uren mee op reis door een prachtig vormgegeven Rusland en dat is ook wat waard.

Metro Exodus - PS4
Metro Exodus - PS4
Score 4.3 van 5 sterren.