Recensie: Popoz

Ivo en Randy zijn twee politierechercheurs die de actie missen in hun werk en ze brengen het grootste deel van hun dag door in de auto, wachtend tot er iets gebeurt waar ze bij moeten zijn. Als ze iemand aan willen houden omdat hij een kapot achterlicht heeft, blijkt dat de inzittende een belangrijke rol heeft bij de ontmanteling van een groots drugskartel dat de stad in zijn greep houdt. De achtervolging gaat helemaal mis en de rechercheurs worden een tijdje op non-actief gezet. Als ze nog een tweede kans krijgen, loopt hun goed bedoelde bemoeienis volledig uit de hand.

Ze willen ongevraagd meedoen met een groots opgezette politieactie, maar door tussenkomst van stagiair Coco veroorzaken ze een bloedbad en een gigantisch explosie. Ze worden in de gevangenis gegooid en ontmoeten daar Mercator, een grote brede man met een robotarm. In de met muren omringde omgeving ontdekken ze nieuwe informatie die de politie kan gebruiken om de grote baas achter de grootschalige drugshandel te kunnen ontmaskeren. Alleen moeten ze zich daarvoor wel staande zien te houden tussen alle gevaarlijke criminelen, maar gelukkig duikt Coco met vermomming aan ook op in de bajes en helpt hen daar waar hij kan.

Popoz_h

Deze film is een spin-off van de gelijknamige Comedy Central-serie die sinds 2013 op de televisie te zien is. Deze komedieserie wordt geregisseerd door Martijn Smits en Erwin van den Eshof, die ook voor de film de verantwoordelijkheid op zich namen. Om die reden zou je kunnen denken dat de film ook leuk is voor de seriekijkers, maar het verschil is natuurlijk wel dat de film ongeveer vier keer zolang duurt. Bovendien bestaat elke aflevering uit de serie uit een aantal korte sketches, in tegenstelling tot de film, waarbij wel één verhaal wordt verteld.

Of deze film past bij de serie, zal je zelf moeten beoordelen, maar voor diegenen voor wie deze soort humor niet is weggelegd zal het een lange zit worden. Natuurlijk, humor blijft iets persoonlijks, maar je moet maar net houden van een kleine anderhalf uur lang flauwe grappen en de oneindige domheid van de twee rechercheurs. Ook de timing van de grappen is niet erg goed, want op zich zijn sommige dingen best leuk, maar zorgen ze in deze film niet voor een keiharde lach. In plaats daarvan kon een kleine grimas er nauwelijks vanaf, afgezien van een heel kort hilarisch stukje aan het einde.

Popoz_2

Ook voor het verhaal zelf hoef je niet te gaan kijken, want dat is toch wel alles behalve bijzonder. De voorspelbaarheid druipt er ook vanaf en zelfs de kleine twistjes die er zijn, zijn al lang geen verrassing meer op het moment dat ze komen. Verder is het ook nog eens heel ongeloofwaardig, zelfs voor een komedie. Ook voelt de hele film vrij onsamenhangend aan en lijkt het er meer op alsof de makers hebben gedacht: “O, dit is leuk, dit stoppen we er ook bij” en toen tot de conclusie zijn gekomen dat het geen extra lange aflevering moest worden, maar een film voor het grote publiek. Dat merk je alleen al aan het feit dat je deze film niet heel kort in een paar zinnen kan samenvatten.