Recensie: You’re Not You

Kate is een pianiste die het perfecte luxeleventje leidt samen met haar liefhebbende man en fijne vrienden. Op een dag neemt haar leven een dramatische wending als ze de diagnose ALS krijgt, een ongeneselijke en vernietigende spierziekte. Ze heeft zorg nodig en neemt daarvoor de chaotische en doelloze Bec aan, die iets nodig heeft dat haar leven sturing geeft. Kates man Evan is daar in eerste instantie tegen, maar al snel blijkt dat het onwaarschijnlijke duo een perfect team vormt. Kate inspireert Bec om wat van haar leven te maken, terwijl Bec er voor zorgt dat Kate de rest van haar leven kan leiden zoals zij dat wilt.

De genadeloze ziekte ALS is vandaag de dag wel bekend bij de meeste mensen. Met de aangrijpende campagnes “ik ben inmiddels overleden” en “ga door met mijn strijd” heeft “Stichting ALS Nederland” deze verschrikkelijke ziekte wel op de kaart gezet. De ALS-patiënten die hebben meegewerkt aan deze campagnes hebben een boodschap ingesproken, welke pas gebruikt wordt nadat ze zijn overleden. De “Icebucket Challenge” heeft ook bijgedragen aan het creëren van bekendheid en is het jaarlijks gedoneerde bedrag enorm gestegen. Helaas is dat nog altijd niet genoeg om de oorzaak van deze ziekte boven tafel te krijgen. Daar komt You’re Not You in beeld, want ook deze film heeft als belangrijkste doel geld genereren om wetenschappelijk onderzoek te doen naar ALS.

Dit begon al met een benefietpremière van de film in december vorig jaar, waarbij de opbrengst van de kaartverkoop volledig werd gedoneerd aan “Stichting ALS Nederland”. In de bioscopen werd aan het eind van de film al gevraagd om geld te doneren en met die vraag eindigt ook de aftiteling op de dvd: sms “ALS” naar 4333 om eenmalig 3 euro te doneren, verschijnt er dan op het scherm. Indien je geen sms wilt sturen, maar toch “Stichting ALS Nederland” helpen, dan kun je de film You’re Not You kijken op de On Demand-diensten van Ziggo en Pathé Thuis en doneer je meteen één euro. Mocht je nou nog meer willen weten over ALS of misschien wel een bijdragen willen doen, kijk dan op www.als.nl.

youreNotYou_1

Goed, maar het blijft natuurlijk ook een film waar wat over gezegd moet worden. Om te beginnen met de inmiddels veelgeprezen rol van Hilary Swank die ALS-patiënt Kate speelt, wat ze ontzettend goed doet. Je vergeet bijna dat je naar een actrice zit te kijken en niet naar een echt slachtoffer van de slopende spierziekte, omdat ze niet overdrijft met emoties of te overduidelijk een aantal gevolgen van de vernietigende aandoening laat zien. In de strijd om haar leven te leiden zoals zij dat wilt, wordt ze bijgestaan door Bec, een rol van Emmy Rossum. Ook zij laat zien een knap staaltje te kunnen acteren en de chemie tussen beiden is erg goed. Dat maakt dat de emotionele scènes van die twee samen erg aangrijpend zijn.

Gelukkig wordt er niet alleen maar gehuild en getreurd en is er zelfs er ruimte voor een lach. Het is een hele gekke gewaarwording dat je het ene moment voor de televisie zit te lachen, terwijl je een scène verder alweer met vochtige ogen de gebeurtenissen aanschouwd. Dat is wel op een goede manier gedaan en het laat ook zien dat iemand met ALS niet als een patiënt behandeld wilt worden, maar misschien juist wel heel erg de drang heeft om een fijne tijd te hebben zolang dat nog mogelijk is. Daar komt ook het koppel Marilyn en John om de hoek kijken. Marilyn, gespeeld door Loretta Devine, is een lotgenoot, maar dat weerhoudt haar er niet van om onder andere nog eens aan de waterpijp te gaan hangen.

Spoileralert! De onderstaande alinea gaat over de gelijkenis van de film met de werkelijkheid en bevat spoilers over een paar gebeurtenissen en het einde.

Eén van de doelen van de film is om mensen een beter beeld te geven van hoe afgrijselijke de ziekte ALS is, waar de film behoorlijk goed in slaagt. Zo zie je hoe het eerst begint met vrij vage klachten, in dit geval een hand dat niet meer meewerkt, en hoe dat uiteindelijk resulteert in het niet meer kunnen lopen en praten. De film laat heel duidelijk het keuzemoment zien waarop besloten moet worden of de patiënt aan de beademing gaat in het ziekenhuis of niet. Waar bij Marilyn gekozen wordt voor het eerste, wordt Kate op dat moment naar huis gebracht door Bec. Op het einde hebben de makers een belangrijke keuze gemaakt wat betreft de sterfscène. Hierin stikt Kate in de armen van Bec, wat ontzettend hard binnenkomt. In de werkelijkheid echter, slaapt negentig procent van de ALS-patiënten in. Toch is het einde op deze manier erg mooi gedaan.

youreNotYou_2

Eerlijk is eerlijk en het moet ook wel gezegd worden. De film bevat veel clichés wat voor velen misschien toch net te veel afbreuk doet aan de film. Neem bijvoorbeeld de egoïstische moeder, de vriendinnen die niet echt blijken en zelfs een man die vreemdgaat. In ieder geval drie clichés die niet nodig waren geweest of wel wat origineler hadden gekund. Gelukkig ligt de focus vooral op de vriendschap van Kate en Bec, maar ook hier valt wel een klein dingetje op aan te merken. Het personage Bec contrasteert in een paar scènes net iets te erg met Kate om een goed team te vormen. Dingen als een blender zonder deksel aanzetten en een sigaret opsteken terwijl je al hebt aangebeld, maken dat Bec net iets te overdreven, onervaren en onbenullig is.

Toch kijk je misschien anders tegen deze film aan als je zelf een ALS-patiënt van dichtbij hebt meegemaakt. Zoveel momenten zullen heel herkenbaar zijn en de tranen zullen gaan vloeien, terwijl voor iemand die niet bekend is met ALS misschien minder geraakt wordt op diezelfde momenten. Eén ding is zeker en dat is dat je maar beter een doosje tissues bij de hand kunt hebben als je deze aangrijpende film kijkt, want het is bijna niet mogelijk om het droog te houden. Of dat nou is om de zeer emotionele brief die John schrijft na het overlijden van zijn vrouw of de heftige eindscène, het is geen schande om met vochtige ogen te zien hoe verschrikkelijk en gemene spierziekte ALS is.

Natuurlijk moeten we de dvd zelf nog even bespreken en die is jammer genoeg op de film na helemaal leeg. Er is niet eens een menu en ook extra’s zijn er niet te vinden. Dat terwijl er best een interessante korte documentaire over ALS op had gepast bijvoorbeeld. Verder staat er een rare fout op het doosje, want volgens de achterkant is deze film een oorlog/dramafilm. Het moge duidelijk zijn dat deze film niks met oorlog te maken heeft. Eigenlijk is deze film het kopen wel waard, maar dvd dus niet. In dat geval is het misschien verstandiger om de film te kopen op een videoplatform en een klein bedrag te doneren aan “Stichting ALS Nederland”.