Recensie: Alita: Battle Angel

Alita: Battle Angel is een film waarbij regisseur Robert Rodriguez zichzelf weer goed neer weet te zetten na toch wel een kleine dip. Het acteerwerk van met name Rosa Salazar, Christoph Waltz en Ed Skrein vallen op en maken dat de film een genot is om naar te kijken. Ook op het gebied van CGI en special effects stelt Alita: Battle Angel alles behalve teleur. Op een aantal kleine minpuntjes na is deze film dus zeker de moeite van het kijken waard!
8

Robert Rodriguez

Dyson Ido, een robotdokter, stuit op een vuilnisbelt op het nog wonderbaar intacte hoofd, hart en de hersenen van een robot. Voor Ido is dat de perfecte manier om het gat te vullen dat het verliezen van zijn dochter bij hem heeft achtergelaten. Hij herstelt de robot compleet in haar beeltenis, op een redelijk maar ook weer niet heel geavanceerd meisjesmodel. Langzaam maar zeker komen er echter flarden van haar verleden terug, waardoor ze zich realiseert dat deze Alita, niet is wie ze werkelijk is. Hugo, een stoere, maar menselijke jongen, neemt haar mee op haar zoektocht die haar dichter bij haarzelf moet brengen. Uiteraard wordt ze dan ook verliefd op hem.

Regisseur Robert Rodriguez kennen we van diverse zware actiefilms. Hij werd bekend met de films El Mariachi en Desperado en laat zich nu van een compleet andere kant zien. Waar de eerdere films voornamelijk machogedrag lieten zien is Alita: Battle Angel wat meer girl-power. Hiervoor schakelt hij heel wat in. Rosa Salazar, een nog vrij onbekende actrice werd in een compleet CGI-pak gehesen en daarna wordt over het personage een volledig manga sausje gegooid en kan de androïde Alita worden geboren. Je moet tenslotte iets als je een overtuigende cyborg neer wil zetten.

James Cameron

We kennen allemaal James Cameron als de man achter onder andere het visueel overdonderende Avatar. De film zelf was echter meer een soort ruimteversie van Pocahontas. Je zal dan ook niet de enige zijn die verwacht dat deze film ook door James Cameron zou zijn geregisseerd, maar de beste man staat op de credits slechts als scenarioschrijver en producent. Cameron wilde deze film overigens wel maken, maar al heel veel eerder. Hij besloot echter om meer voor zijn eigen Avatar-reeks te gaan en liet deze film verder schieten.

Dat Rodriguez niet onder doet voor Cameron mag wel duidelijk zijn, het is wel zo dat zijn carrière wat afgegleden is. Met Alita: Battle Angel laat Rodriguez echter weer zien wat hij kan. Wanneer de robotbal-wedstrijden aan de gang zijn zit je vaak op het puntje van je stoel omdat de actie er echt vanaf spat. Hier wordt een mengeling van menselijke gezichten en robotlichamen als een waanzinnige deathrace uitgebeeld. De strijd gaat feitelijk om het scoren van een bal in een doel, waarbij zo’n beetje alles geoorloofd is.

Acteerwerk

Uitzonderlijk is natuurlijk Rosa Salazar die voorheen nog maar weinig grote rollen had gespeeld. Haar rol als Zoe DeHaven in Parenthood is waarschijnlijk nog de meest bekende. Ondanks dat ze in deze film niet met haar eigen gezicht te zien is, zal Alita haar zeker geen windeieren gaan leggen. Mahershala Ali en Jennifer Connelly moeten de slechteriken spelen in deze film en het is jammer dat dat niet ontzettend goed overkomt. Vooral Jennifer Connelly die de rol van Chiren speelt komt niet evil uit de verf, dat is misschien ook niet geheel de bedoeling maar het had wel iets langer onduidelijk mogen blijven zeg maar.

Christoph Waltz speelt Dr. Dyson Ido en dat doet hij weer echt fenomenaal. Deze man heeft zo’n uitstraling in elke scène waarin hij verschijnt dat je hem gewoon niet kunt negeren. Wie zeker ook opvalt in deze film is Ed Skrein die de cyborg Zapan speelt. Skrein is echt zo’n acteur die je niet meteen aan zijn naam zult herkennen, maar als je hem ziet meteen een “oh ja”-gevoel oproept. Zo kun je hem bijvoorbeeld kennen van Deadpool waarin hij Ajax speelde, en ook speelde hij Daario Daharis in Game of Thrones.