Recensie: Charlotte de Monchy – Beter laat dan nooit

Als Merle hoort dat haar oma haar huis verkocht heeft is ze bang dat deze het slachtoffer is geworden van een oplichter. Merle reist af naar Engeland om de nieuwe koper een lesje te leren, maar komt er al gauw achter dat dit de pestkop uit haar jeugd is. Heel bijzonder wordt dit boek verder niet, maar dat maakt in dit geval helemaal niet uit want het blijft hoe dan ook een heerlijke luchtige chicklit die je met veel plezier zal lezen.
7.5

Op naar Engeland

Merle woont in Utrecht en heeft haar eigen bedrijfje waarmee ze een app op de markt heeft gebracht. Hierdoor is ze vrij flexibel in waar ze werkt en dus is het geen probleem om halsoverkop te vertrekken naar haar oma die in een dorpje in Cornwall woont als ze hoort dat haar oma het huis waar ze in woont verkocht heeft. Merle is ervan overtuigd dat iemand haar oude oma er ingeluisd heeft en al helemaal als de koper van het huis de pestkop uit Merles jeugd blijkt te zijn, James Miller.

Merle is vast van plan om ervoor te zorgen dat James het huis teruggeeft, of om hem op zijn minst een lesje te leren, maar helaas ligt de band tussen haar oma en James ingewikkelder dan het in eerste instantie lijkt. James blijkt namelijk de kleinzoon te zijn van de nieuwe liefde van haar oma. En alsof dat nog niet erg genoeg is, blijkt ook nog dat het verliefde, bejaarde koppel op het punt staat om te trouwen.

‘Ik wil het van je terugkopen.’
Hij lachte. ‘Helaas, het is niet te koop.’
‘Luister, ze heeft het vast in een moment van verstandsverbijstering verkocht.’
‘Integendeel, ze wilde er heel graag vanaf.’ Hij liep naar de deur.
‘Je hebt misbruik gemaakt van een oud vrouwtje’.

Standaard chicklit

Beter laat dan nooit is in alles een standaard chicklit. Dat klinkt op de een of andere manier een beetje negatief, maar dat is eigenlijk niet het geval. Het verhaal is simpel en de uitkomst van de hierboven geschreven intro laat zich natuurlijk wel al raden. Maar is dat niet juist de reden dat deze boeken zo fijn zijn om te lezen? Wat er ook gebeurt, je weet dat het altijd goed komt en dat het min of meer eindigt met een ‘ze leefden nog lang en gelukkig’. Het boek is verder niet te zwaar en leest lekker vlot weg met een goede portie humor.

Iets wat misschien een tikje buiten de standaard valt is de tweede verhaallijn die zich in het boek bevindt. Hierin maken we kennis met een oude vriendin uit Merles jeugd, Jessie, die ook tijdelijk terug is in het dorp om de huisarts te vervangen. Zo’n extra verhaallijn werkt niet altijd even goed, maar in dit geval is het liefdesleven van Jessie juist een leuke extra toevoeging aan het verhaal die ervoor zorgt dat het boek toch net dat beetje extra krijgt.

Charlotte de Monchy

Charlotte de Monchy is een Nederlandse schrijfster die in 2014 debuteerde met haar roman Zes maanden zonder. Ze woont met haar gezin in Doorn en heeft Communicatiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Ondertussen heeft ze al verschillende leuke boeken op haar naam staan waarvan Enkeltje Ierland misschien nog wel de leukste is. Deze kreeg van ons een mooie 8.5 als cijfer. Ook Beter laat dan nooit is echter zeker weer goed gelukt en een aanrader.

Laat de zomer maar beginnen

Heb jij het al aangedurfd om een vakantie naar het buitenland te boeken? Of blijf je gewoon lekker genieten van het Nederlandse zonnetje deze zomer? Wat je ook gaat doen, dit boek is een uitstekende keuze als je op zoek bent naar een vrolijke zomerse roman. Ga mee met Merle naar Cornwall en geniet van de standaard chicklit liefdesperikelen. Heel bijzonder wordt dit boek verder niet, maar dat maakt in dit geval helemaal niet uit want het blijft hoe dan ook een heerlijke luchtige chicklit die je met veel plezier zal lezen.

Beter laat dan nooit
Beter laat dan nooit
Als Merle wil voorkomen dat haar oma in Cornwall zich laat uitkopen door een huisjesmelker, stuit ze daarbij op de pestkop uit haar jeugd