Recensie: Christopher Paolini – Slapen in een zee van sterren

Dromen van een nieuw leven op een ander planeet, Kira Navárez onderzoekt nieuwe planeten op hun leefbaarheid voor de mensen en wil zich graag settelen met haar grote liefde Alan. Tot ze in aanraking komt met iets heel speciaals, een soort van tweede huid, en haar droom in duigen valt. Er breekt een oorlog uit en Kira zou de mensheid wel eens kunnen redden met haar ongenode gast. In het begin is het verhaal van Kira even wennen, vooral door de science-fictie namen van de planeten en de langere zinnen die gebruikt worden in het verhaal. Maar zodra je daar aan gewend bent komen de mooie beschrijvingen van de omgeving en de karakters naar voren. Hierdoor wordt je al snel het verhaal ingezogen en is het moeilijk om het boek weg te leggen.
8

De mensheid heeft het voor elkaar, we zijn voorbij de maan gegaan en hebben ons zelfs gesetteld in andere melkwegen. Zo worden er nog steeds nieuwe planeten ontdekt en wordt er door verschillende bedrijven onderzoek gedaan om de leefbaarheid van deze planeten te onderzoeken. Wat kom je allemaal tegen als je op onderzoek uitgaat op zo’n nieuwe planeet? Mogelijk een andere levensvorm.

Tegen strijden

Kira Navárez is een xenobioloog, haar taak is het om nog niet gekoloniseerde planeten in kaart te brengen en te kijken of het er bewoonbaar gemaakt zou kunnen worden voor mensen. Na dit werk al meerdere jaren te hebben gedaan, ontmoet ze Alan. Alan en Kira werken op verschillende missies samen en hun band wordt steeds hechter. Ze willen samen een leven opbouwen op de planeet, een maan ter grootte van de aarde, waarvan ze het onderzoek net hebben afgerond, Adrasteia. Tijdens een laatste kleine routineklus valt Kira bij een aparte rotsformatie in een ondergrondse kamer, waar zich een raar soort stof bevindt. De stof baant zich een weg naar binnen in haar ruimtepak. Ze kan nog net gered worden door de piloot van het vaartuig waarmee ze op onderzoek uit is gegaan. Bij de redding scheurt het pak van de piloot en krijgt ook zij wat binnen. Nadat ze terug zijn op de basis lijkt het met de piloot en Kira beter te gaan, totdat… Kira blijkt een soort van tweede huid te krijgen, iets waar ze nog niets mee kan. Die huid zou zo maar eens haar en ook de redding van het melkwegstelsel kunnen worden.

“Taal was net zozeer onderdeel van wie ze was als het bewustzijn zelf. Haar woorden waren niet afdoende om alle subtiele betekenissen van de naam te omvatten – want die begreep ze zelf niet eens allemaal – maar ze vormden een goede vertegenwoordiging van zijn ruimere betekenis en belangrijkste aspecten”

Jong begaafd met de kunst van het schrijven

Christopher Paolini (17 november 1983, Los Angeles) is een Amerikaans schrijver van epische fantasy. Hij is het bekendst van Het Erfgoed, wat eerst als een trilogie uitgebracht zou worden en nu een serie is bestaande uit vier boeken: Eragon (2003), Oudste (2005), Brisingr (2008) en Erfenis (2011). Paolini begon op jonge leeftijd aan het schrijven van wat later Eragon werd. Het boek is uitgegeven door de eigen uitgeverij van de ouders van Christopher. Paolini woont en werkt in Paradise Valley, Montana. Slapen in een zee van sterren is het eerste science-fiction boek van Paolini.

Opbouwend

De schrijfstijl is pakkend, de zinnen zijn redelijk lang en bestaan regelmatig uit meerdere bijzinnen. Het boek is opgedeeld in zes delen, ieder deel heeft weer verschillende hoofdstukken waarvan de laatste in ieder deel steeds dezelfde naam heeft met een ander nummer, een soort van afsluiting van het deel. En ieder hoofdstuk bestaat weer uit verschillende paragrafen. De namen van de delen klinken zoals het verhaal, zeer futuristisch. Ook is er een addendum toegevoegd met extra uitleg over onder andere ruimtetijd en gevechtsvoering met ruimteschepen. De karakters worden goed opgebouwd waardoor je al snel vertrouwd met ze bent. De beschrijving van de omgeving en de melkweg is soms wat lastig voorstellen door de namen die gebruikt worden.

Niet weg te leggen?

In het begin is het verhaal van Kira even wennen, vooral door de science-fictie namen van de planeten en de langere zinnen die gebruikt worden in het verhaal. Maar zodra je daar aan gewend bent komen de mooie beschrijvingen van de omgeving en de karakters naar voren. Hierdoor wordt je al snel het verhaal ingezogen en is het moeilijk om het boek weg te leggen. Wat daar vooral bij helpt zijn de kleinere paragrafen. Soms klinken sommige stukken van het verhaal bekend in de oren en lijkt het ergens anders op en toch weet Paolini er dan weer zo een draai aan te geven dat het vernieuwend is. De kennismaking met de nieuwe vorm van leven, als je het al zo kunt noemen, is goed doordacht en je ziet het karakter van Kira en haar tweede huid groeien. En ook de daaropvolgende zoektocht is allesbehalve saai. Door het gehele boek zitten er illustraties om de werelden te duiden. Een goed verhaal voor een aantal slapeloze nachten, als Slapen in een een zee van sterren.

Slapen in een zee van sterren
Slapen in een zee van sterren
€29,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.