Recensie: Hot Wheels Unleashed

User Rating: 6.5
Racen met speelgoed auto's en halsbrekende stunts uithalen op je zelf gemaakte baan. De mogelijkheden in Hot Wheels Unleashed lijken eindeloos. Verzamel bekende wagens als de Tricera-Truck of de Roller Toaster. Het spel is vooral leuk met vrienden of familie op een spelletjesavond.
6.5

Hot Wheels zijn de kleine speelgoedauto’s waar velen van ons goede herinneringen aan zullen hebben, zoals op zaterdagochtend een coole baan bouwen om je wagens de kamer door te laten springen. Hier zijn ook heel wat games van gemaakt over de jaren heen, die voornamelijk gericht zijn op kinderen. Uiteraard kan een volwassen persoon zich ook prima vermaken met deze titels. Het spel belooft namelijk een hoop speelplezier voor jong en oud.

Racen in de keuken

Hot Wheels Unleashed is een racegame, net als Need for Speed of Burnout, maar dan met speelgoedauto’s. Daarom wisselt de setting van de races van de keuken naar een skatepark of bibliotheek. De banen zijn gevuld met gewaagde sprongen en loopings zoals je gewend bent van het bekende speelgoedmerk. Soms merk je ook het gebrek aan grip van de plastic wielen op de gladde baan. Gelukkig is dit net genoeg voor het realisme, maar niet zoveel dat de gameplay eronder lijdt.

HOT WHEELS UNLEASHED™_20210925021802

Je hebt verschillende gebieden die je kunt vrijspelen door middel van races. Deze gebieden zijn verspreid over een erg nostalgisch uitziend vloerkleed. Elke race is daarom in een andere omgeving met een originele baan. Raceplezier is waar het om draait bij Hot Wheels Unleashed. Dat is in ieder geval duidelijk.

Je eigen baan bouwen

Laat je creativiteit lekker los in deze gamemode. Van start tot finish kan je vrijwel alles zelf bepalen. Van de precieze vorm van een bocht of sprongen tot de plaatsing van obstakels en boosts. Mechanisch gezien is dit heel simpel om onder de knie te krijgen. De mogelijkheden van deze modus zijn enkel gebonden aan het limiet van de creativiteit van de speler. Dit betekent uiteraard dat je een perfecte baan kan maken of een onberijdbaar fiasco kan creëren waar je wagen constant van afvliegt.

Spinnen op de baan

Er zijn ook obstakels die dienen als een soort mini bossfight. Zo heb je een spin die webben op de baan schiet waar de wagens in vast komen te zitten. Hierdoor wordt je gedwongen om ver voor je uit te kijken, zodat je kan voorspellen en reageren. Dit maakt de races waar deze obstakels gebruikt worden een stuk interessanter, maar het is geen echte gamechanger.

Niet goed of slecht

De gameplay is niet slecht, maar tegelijkertijd ook verre van perfect. Het is gewoon heerlijk gemiddeld. Het spel doet exact wat het moet doen als een gemiddelde racegame. Het is geen Gran Turismo en probeert dit ook helemaal niet te zijn. De plastic banden hebben niet altijd even veel grip in bochten, maar het spel verwacht ook geen uitzonderlijke vaardigheden van de speler. Het is hoe dan ook leuk op zaterdagavond met wat vrienden of met de kinderen op zondagochtend.

Wagens verzamelen

Het uiteindelijke doel van het spel is betere wagens verzamelen om moeilijkere races te doen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk om te doen. Er zitten een aantal wagens in die fanaten onder ons waarschijnlijk wel herkennen. De wagens komen uit lootboxes vandaan die je kan kopen met in game geld. Gelukkig krijg je dit geld door het winnen van races.

Beoordeling

Hot Wheels Unleashed geeft het gevoel van als kind spelen met je Hot Wheels. Je creativiteit los laten op banen bouwen is goed voor uren speelplezier. De gameplay is niet al te lastig, maar heeft nog wel wat kleine uitdagingen te bieden. De lol van speciale Hot Wheels verzamelen is ook goed verwerkt. Een 6,5 is deze game zonder twijfel waard.
Hot Wheels Unleashed - Day One Edition - PS5
Laat het raceplezier losbarsten!
€59,16