Recensie: Mary Kubica – De Onbekende Vrouw

Met een ijzersterk verhaal vol met interessante plottwists weet Mary Kubica je aandacht tot het einde toe vast te houden. Dat einde is ook verrassend genoeg om bevredigend te zijn. Het boek is niet al te lang met slechts 334 pagina's en daar vliegt de gemiddelde lezer dan ook doorheen. Mocht je nog niet eerder boeken hebben gelezen van Mary Kubica, dan is er hierna nog voldoende moois te vinden. Zo'n Lief Meisje, Bevroren, Ben zo Terug of Laatste Leugen zijn nog beschikbaar en zijn vaak minstens net zo prettig om te lezen. Wanneer komt de volgende?
8.5

Sadie en Will zijn een koppel dat, na een aantal flinke tegenslagen, toe is aan een frisse start. Als de zus van Will, Alice, komt te overlijden, erft het stelletje haar huis op een afgelegen eiland. Er is wel een flinke maar, want ze krijgen Alice’ dochter Imogen er op de koop toe bij. Imogen heeft een handleiding die aardig dik is en vooral Sadie heeft het er dan ook moeilijk mee om haar hart te winnen. Wanneer vervolgens een van de buren genaamd Morgan komt te overlijden, vertrouwt Sadie de zaak niet en gaat op onderzoek uit. Of dat echter slim was, valt te bezien.

Mary Kubica

Mary Kubica gaf voorheen geschiedenisles en heeft de graad Bachelor of Arts van de Miami Universiteit in Oxford. Ze woont net even buiten Chicago samen met haar man en twee kinderen. Haar eerste boek Zo’n Lief Meisje werd gekozen voor Indie Next List in Augustus 2014 en scoorde daarnaast diverse awards en nominaties. Inmiddels worden haar boeken in meer dan dertig talen vertaald en heeft ze meer dan twee miljoen exemplaren van haar boeken verkocht.

Als je dit boek leuk vindt, zijn er nog meer dan genoeg andere boeken van Mary Kubica waar je nog veel plezier aan kunt beleven, zoals onder andere Zo’n Lief Meisje, maar ook Bevroren of Laatste Leugen zijn zeer goed gescheven. Ze heeft na haar debuut zeker niet stilgezeten en wordt inmiddels zeer graag gelezen.

Er is zo’n gezegde: houd je vijand te vriend. En dus nam ik de tijd en de moeite om haar te leren kennen. Ze heette Carrie Laemmer, ze was tweedejaars Rechten, en ze had de ambitie om milieujurist te worden. Ze volgde Will’s colleges en was daar het meisje dat altijd vooraan zit en bij elke vraag die de docent stelt haar hand opsteekt.

Spannend tot de laatste seconde

Ga er maar aanstaan. Een kritisch lezerspubliek zien te boeien met weer een nieuwe thriller. Het is niet veel schrijvers gegeven en toch lukt het Mary Kubica. Dat is grotendeels te verklaren door haar ijzersterke personages die je in je hart opneemt. Van deze personages is Sadie veruit het meest uitgewerkt. Dit personage heeft het zwaar te verduren gehad en heeft toch gekozen om daar doorheen te gaan. Dat geeft haar kracht, maar ook een stukje kwetsbaarheid, want ze blijft wel bang dat het haar vaker kan gebeuren. Een ander personage dat ook zeer goed is uitgewerkt is Camilla, ook al moet je tot het einde wachten om te weten te komen wie dat nu eigenlijk echt is. Nog zo’n boeiend personage is Muis. Daarnaast bekijk je de diverse hoofdstukken in het boek vanuit verschillende personages, wat meteen ook de titel van de hoofdstukken verzorgt.

Kubica heeft een vlotte en begrijpelijkbare schrijfstijl. Hierdoor is het goed voelbaar wat er in de personages omgaat. Je blijft als lezer alert en denkt verbanden te leggen tijdens het lezen, wat het natuurlijk heel interessant maakt. Echter heeft Kubica dermate interessante twists weten in te bouwen, dat je die verbanden ook al snel weer naast je neer kunt leggen en opnieuw kunt gaan puzzelen. Het boek is nergens langdradig doordat het plot zich op een prettig tempo ontvouwt. Het boek aan de kant leggen zul je waarschijnlijk liever niet doen, maar helaas roept soms ook het normale leven.

De onbekende vrouw
De onbekende vrouw
€15,-