Recensie: Mary Poppins Returns

De meningen over deze film zijn verdeeld, heel wat "lovers" en "haters". Het is duidelijk waarom; sommigen houden van de nostalgie en knipoogjes naar het origineel, anderen vinden dat de sequel teveel in de schaduw van het origineel staat.
6

Toen Disney na 54 jaar een sequel op “Mary Poppins” aankondigde, waren de meningen verdeeld. Veel fans konden niet wachten om op een nostalgische trip te gaan en hun favoriete nanny terug te zien op het grote scherm, maar anderen meenden dat “Mary Poppins returns” nooit zou kunnen tippen aan het origineel. Na het uitkomen van de film blijven de twee kampen bestaan.

Rob Marshall regisseerde Mary Poppins returns en koos ervoor dicht bij het origineel te blijven. Het verhaal van de Annabel, John & Georgie loopt vrij gelijk aan dat van Jane en Michael, die intussen volwassen zijn. De vrouw van Michael stierf een jaar geleden en hij en de drie kinderen zitten in de financiële problemen en dreigen het huis waar Michael zelf in opgroeide kwijt te raken. Heel veel bekende elementen komen terug in knipoogjes of in een variatie; de duiven die opvliegen aan de trappen van de kerk, de rol van de schoorsteenvegers wordt overgenomen door de “leeries” (de mannen die verantwoordelijk zijn voor het verlichten van de Londense straatverlichting). Ook in de animatiescènes is er originele handgetekende animatie gebruikt om de nostalgie aan te wakkeren.

De cast bestaat uit een heel aantal klinkende namen. Ben Wishaw speelt de volwassenen Michael Banks. Het is in eerste instantie een beetje vreemd om Ben Wishaw Disney-liedjes te horen zingen, na hem aan het werk gezien te hebben in Cloud Atlas of The Lobster, maar hij slaagt er in de sympathieke Michael goed neer te zetten. Lin-Manuel Miranda (bekend van de soundtrack van Vaiana) speelt Jack, de leerie die Mary Poppins als eerste herkent uit zijn kindertijd. Hij neemt dan ook heel wat van de liedjes voor zijn rekening. Daarnaast wordt een nieuw personage uit de boeken  geïntroduceerd, Topsy, gespreeld door Meryl Streep.

Maar het belangrijkste personage is natuurlijk Mary Poppins, gespeeld door Emily Blunt. Hoewel ze haar vertolking wat anders aangepakt heeft – zodat Mary Poppins dichter bij het personage uit de boeken zou aanleunen -, kreeg ze al zeker de stamp of approval van Julie Andrews. Ten slotte maken heel wat acteurs uit de originele cast een cameo in de film. De bekendste is vast en zeker Dick Van Dycke (hij speelde Bert & Mr. Dawes Sr. in de originele film), hij maakt zijn opwachting als Mr. Dawes Jr.

De film slaagt er zeker in de kijker mee te nemen voor een trip down memory lane. De aquarel tekeningen in de opening credits zetten de toon voor de kleurrijke film, maar het zijn vooral de handgetekende animaties die de kijker terug nemen in de tijd. Sommige scènes hebben zelfs een beetje Alice in Wonderland vibes. De knipoogjes naar de originele film zijn leuk, maar ook voor de rest loopt het verhaal bijna helemaal gelijk aan de originele film. De kinderen hebben wat overtuiging over, hun vader is strenger dan nodig, Jack heeft precies dezelfde rol als Bert, … De enige originele elementen zijn het nieuwe personage Topsy & de love interest van Jane. De liedjes vinden vaak op dezelfde momenten in het verhaal plaats, maar zijn wel allemaal nieuwe liedjes. Ze kunnen echter niet tippen aan de originele nummers uit de film van 1964.

De tweestrijd tussen kijkers is niet helemaal onterecht. De film hangt een beetje tussen een sequel en een remake. Omdat het best leuk is om mee te gaan op een nostalgische trip en alle personages terug te zien, is het onvermijdelijk om een vergelijking te maken en dan blijkt toch dat het de film niet onder de schaduw van het origineel uitkomt.

Mary Poppins Returns
Mary Poppins Returns
Score 4.7 van 5 sterren.