Recensie: Monster Energy Supercross 3

Monster Energy Supercross 3 is een kleine verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar moet je wel echt heel erg liggen. Met een super stijle learning curve moet je echt willen omgaan. Als je eenmaal door die curve heen bent is er toch wel een behoorlijk speelbare game naar voren, maar lange laadtijden en af en toe compleet frustrerende physics halen je ook weer redelijk uit de experience. Al met al niet voor iedereen geschikt.
6

Ronkende motoren, modder in elk hoekje en gaatje. Dat is het gevoel dat Monster Energy Supercross 3 probeert over te brengen. Daarvoor heeft ontwikkelaar Milestone aardig zijn best moeten doen want de reeks had geen al te beste naam. Door middel van opgepoetste graphics en betere physics natuurlijk.

Bakken vol sfeer

Laten we beginnen met de sfeer, want daar heeft Milestone duidelijk veel aandacht aan besteed. Alles ademt de sfeer van het Amerikaanse motorcross. Vuurwerk, de dame met de startvlag; al dat soort details maken dat je absoluut wel het gevoel hebt dat je in de wereld van de Amerikaanse motorcross bent aangekomen. Daarbij zijn dit soort games ook niet heel makkelijk.

Waar je bij diverse racegames nog wel wegkomt met het simpele gas geven en af en toe eens een keer remmen omdat het niet anders kan, zal je dat in een game als Monster Energy Supercross 3 niet veel verder helpen. Je moet op verschillende zaken letten en je kunt daarbij de game een handje laten helpen, maar toch zul je moeten letten op je positie op de motor die je kunt verschuiven naar voren en naar achteren.

Flinke leercurve

Deze zaken maken de game ontzettend uitdagend om in te komen en dat valt wel te merken ook. Doe je het niet goed, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Ofwel je gaat ontzettend hard op je virtuele muil, ofwel je komt zo goed als niet vooruit omdat je de jumps niet helemaal lekker kunt timen. Ga je namelijk niet spelen met het verplaatsen van je gewicht, dan kom je op allerlei plekken uit bij de jumps. Halverwege op de heuvel, in het dalletje na de heuvel, en dat haalt alle snelheid er uit.

Zo is dat ook bij jullie recensent geweest. Het onderuit gaan is redelijk meegevallen, maar mensen kinderen wat is het lastig om het tempo hoog te houden. Zelfs als je denkt dat het eigenlijk best goed gaat, lig je binnen de kortste keren achteraan en dan is terugkeren in de groep er feitelijk niet meer bij. Dat duurt ook wel een hele tijd, want je moet er echt voor zorgen dat je de besturing onder de knie hebt, als dat eenmaal lukt valt het wel mee.

Kleine verbetering

Zoals al verteld zijn de graphics redelijk op de schop gegaan bij dit derde deel, maar dat was nooit de belangrijkste kritiek die de mensen hadden op het vorige deel. Dat waren namelijk de laadtijden. Helaas, mocht je hopen dat daar veel aan is veranderd, dat is nog steeds een flink struikelblok. Wachten zul je als speler van Monster Energy Supercross 3 veel moeten doen, en daar kun je dus maar beter rekening mee houden.

Naast de graphics is de enige andere verbetering die echt voelbaar is, de physics. Meestal zul je die echter vervloeken als je weer eens met je neus in de modder landt na een verkeerd ingeschatte bocht waarbij je net een strobaal aanraakt of per ongeluk tegen een andere motorrijder aantikt.

Overige verbeteringen zijn veel kleiner en zijn in de game nauwelijks merkbaar. Je kunt je nu aansluiten bij een team tijdens je career en niet onbelangrijk, je kunt ook als vrouw racen. Nadat daar echter een flinke laag modder overheen is gegaan zie je daar overigens toch niets meer van.

Monster Energy Supercross 3: The Official Videogame (PS4)
€41,99
Avatar