Recensie: Mortal Engines

Alles bij elkaar weet Mortal Engines niet te overtuigen, maar zal er voor de liefhebber nog wel voldoende te genieten zijn. Verwacht gewoon geen al te best verhaal en stel alle verwachtingen die je eventueel al had, naar beneden bij. Je zult alsnog een vermakelijke film zien maar je zult deze niet al te lang onthouden en dat is ergens toch wel heel jammer.
5.5

Ergens in het verleden heeft er een enorme explosie plaatsgevonden. Daarbij is de aarde behoorlijk verwoest, maar de mensheid heeft een manier gevonden om zich aan te passen. In plaats van te wonen in de steden op aarde, zijn de mensen nu continue in beweging op mobiele steden. Brandstof om deze steden in beweging te houden, is schaars en dus vallen steden elkaar aan om maar voldoende brandstof te hebben. De grootste stad is Londen en de leider van deze stad is Thaddeus Valentine. Wanneer een jongedame genaamd Hester Shaw hem probeert te vermoorden, wordt dit vereideld door Tom Natsworthy. Maar of dat nu zo’n goed idee was.

Lord of the Rings, maar dan anders?

Mortal Engines is gebaseerd op het boek van Philip Reeve. Het is aangepast voor film door het team dat Peter Jackson al vaker rond zich heeft verzameld, namelijk Fran Walsh en Philippa Boyens. De film wordt echter niet geregisseerd door Peter Jackson zelf, hij doet voor deze film de productie en de regie is in handen van Christian Rivers die als enige andere regisseur credits een korte film en de horrorfilm Minutes Past Midnight op zijn naam heeft staan. Zijn andere credits zijn overigens wel echt om over naar huis te schrijven. De beste man deed eigenlijk alles wel een keer. Vooral in de Art Department en de Visuele effecten heeft deze man Peter Jackson regelmatig bijgestaan.

Verhaaltechnisch gezien is Mortal Engines misschien wat minder geschikt voor een film dan voor een boek. De fantasie van een lezer kan het voortbewegen van een stad nog wel bedenken, maar zodra je dat dan weer visueel moet weergeven wordt die fantasie teniet gedaan door een beeld dat een filmmaker heeft bedacht. Die fantasie zal dus nooit hetzelfde zijn als wat je op het scherm ziet, want iedereen bedenkt dat op een andere manier. Ook is het verhaal af en toe wel een tikkeltje te voorspelbaar om de kijker te verrassen. Zo weet je echt wel dat als de protagonist op een rand staat en de antagonist daar vlakbij staat, de kans vrij groot is dat de protagonist een vlieglesje krijgt.

Niet alles voegt wat toe

In Mortal Engines zitten er best wel wat elementen die weggelaten hadden kunnen worden zonder dat dit afbreuk aan het verhaal zou hebben gedaan. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het is meestal wel prettiger voor de kijker als dat wat je ziet ook iets toevoegt aan het verhaal dat je ziet. Zo zie je in Mortal Engines af en toe steden die eigenlijk alleen maar een keer voorbij rollen, maar verder nooit meer voorkomen.

De acteerprestaties zijn ook eigenlijk maar middelmatig. Vooral Hugo Weaving doet eigenlijk niet meer dan een kunstje wat hij al eerder heeft uitgevoerd. Dat is jammer, want dat hij veel meer kan is absoluut een feit. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de manier van casten en het verhaal waar hij wat mee moet doen. Ook voor de twee absolute hoofdrolspelers, Hera Hilmar en Robert Sheehan die respectievelijk Hester Shaw en Tom Natsworthy spelen, komt hun personage niet helemaal goed over. Hier had absoluut meer in gezeten.

Grafisch overdonderend

Grafisch ziet alles er wel echt waanzinnig mooit uit. Los van of het je eigen fantasie benadert, in het geval je het boek van Philip Reeve al kent, of niet, alles ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Dat is ook niet zo gek natuurlijk als je weet dat het team dat ook Lord of the Rings en The Hobbit maakten hier achter zit. De steden zien er fenomenaal uit, en ook kostuums en dergelijke zijn zeer goed verzorgd.

Mortal Engines  (Blu-ray)
Mortal Engines (Blu-ray)
€17,99