Recensie Tennis World Tour Roland-Garros Edition

Tennis World Tour Roland-Garros Edition is zeker een verbetering op de versie die in 2018 uitkwam. Helaas is dat nog niet genoeg om dit een fantastische tennisgame te maken. De besturing is op sommige momenten om te huilen, en op andere momenten toont het spel je de potentie die er in zit. Op dit moment scoort het spel net een voldoende, de patches dragen daaraan bij. De uitbreidingen zijn ook los te koop, en kosten samen net zoveel als deze nieuwe uitgave. Eigenlijk alleen aan te raden als je per se een tennisgame wil, en de versie uit 2018 nog niet hebt.
5.5

Word een legende. Als speler kun jij de banen van Roland-Garros betreden en je krachten meten met de beste spelers van de aardbodem, zowel mannen als vrouwen. Door deze nieuwe uitbreiding van Tennis World Tour zijn het er in ieder geval al meer dan in de eerdere uitgave van dit spel, toen het nog niet de toevoeging Roland-Garros Edition droeg.

Niet echt een droomstart

Toen Tennis World Tour in 2018 uitkwam, kende de game allesbehalve een droomstart. Uiteindelijk bleek ook dat de game nog lang niet af was, maar dat vanwege allerlei marketing redenen de game alsnog moest worden uitgebracht. Voor alle mensen die toen de game meteen aanschaften, omdat er eindelijk een tennisgame verscheen voor de nieuwe generatie consoles, was dit nogal een domper. Er schortte echt heel veel aan de game, die nog net niet onspeelbaar was. Sindsdien hebben de makers de nodige patches uitgebracht om de game toch wat speelbaarder te maken. Al deze patches, samen met wat andere toevoegingen zijn nu ook uitgebracht onder de nieuwe naam Tennis World Tour Roland-Garros Edition.

In deze uitgave zitten 11 DLC uitbreidingen waaronder dus de nodige patches. Ook hebben ze nieuwe banen toegevoegd zoals het Simonne-Mathieu en Philippe-Chatrier van Roland-Garros. Nieuwe spelers omvatten onder andere Rafael Nadal en Kristina Mladenovic, maar veel van de grotere namen zul je toch echt niet terugvinden. Waar zijn bijvoorbeeld Djokovic en Del Potro? Het is een gemis dat je op alle fronten terug ziet. Fictieve banen op grote toernooien bijvoorbeeld. In het begin zul je het niet meteen missen misschien, omdat je in je career mode toch niet meteen op het allergrootste toernooi zou staan, maar al snel begin je die dingen toch te missen, zeker als je het tennis een beetje volgt.

Verbeteringen

Tennis World Tour had natuurlijk al veel eerder een goede titel moeten zijn, maar de makers hebben in ieder geval behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd. Toch zijn die verbeteringen helaas nog niet voldoende om dit spel te laten uitblinken. De besturing is af en toe nog steeds dramatisch en zeker als beginnende speler mis je de controle. Het zal bijvoorbeeld bijna niet te doen zijn om een ace te slaan omdat je simpelweg niet goed kunt zien waar jouw service terecht gaat komen. Ook tijdens het spelen van een rally mis je precisie in je slagen en is het lopen soms al helemaal lastig. Waar je normaal verwacht dat sprinten gewoon natuurlijk werkt, zul je hier vaak merken dat je speler de zo kenmerkende side-step beweging aanneemt en dan lukt sprinten gewoon niet. En als het dan wel lukt, vergeet je speler soms gewoon spontaan om een slag te maken. Niet handig voor een tennis game.

Met deze uitbreiding is er dan ook eindelijk een online mode toegevoegd, alleen jammer dat er nog niet echt veel tegenstanders te vinden zijn, maar dat kan natuurlijk liggen aan de niet bepaald succesvolle start van deze game. Of het aantal spelers gaat toenemen valt nog te bezien, ook aangezien de game nog steeds niet heel veel verbeterd is. De grootste tijd van het spel zul je nog steeds doorbrengen in de career modus, waarin je diverse grote toernooien zult spelen en een goede balans zult moeten vinden tussen het spelen van toernooien, trainen en je broodnodige rust pakken. Hoe vaker je wint, hoe meer punten je zult verdienen waarmee je speler weer verbeterd kan worden en dat kun je nog eens een boost geven met kaarten die je kunt winnen.

Grafisch niet echt next-gen

Van de huidige generatie, die we tot voor kort nog next-gen konden noemen maar nu project Scarlett is aangekondigd en ook Sony een opvolger heeft aangekondigd misschien niet meer, verwachten we toch wel iets qua graphics. Dat komt niet echt tot zijn recht in Tennis World Tour Roland-Garros Edition. Alles loopt over het algemeen wel goed, de omgevingen zien er doorgaans prima uit, maar de spelers zijn vaak houterig en niet mooi geanimeerd. Vooral tijdens animaties na een score zijn de spelers soms zelfs ronduit eng te noemen.

Waar echter vooral nog veel gewonnen kan worden is de audio. Daar waar de slagen allemaal prima geluid maken en ook het publiek zelfs best adequaat reageert, is het commentaar van John McEnroe ronduit dramatisch te noemen. Inspiratieloos dreunt hij steeds weer dezelfde zinnetjes op en het klinkt gewoon niet alsof je naar een tenniswedstrijd zit te luisteren. Commentaar bij een tenniswedstrijd is nu eenmaal erg belangrijk en het is altijd in games een dingetje geweest om dat goed te krijgen. Het moet echter te doen zijn om dit in een hedendaagse game heel veel beter te krijgen dan het houterige niveau dat hier wordt geboden.