Lisbeth Salander wordt door Frans Balder, een computerprogrammeur, ingehuurd om zijn programma Firefall uit handen van de NSA te halen. Dit alles omdat Balder denkt dat dit programma, waarmee nucleaire codes kunnen worden benaderd, te gevaarlijk is om te bestaan. Lisbeth klaart de klus eenvoudig, maar daarmee triggert ze wel de aandacht van NSA-agent Edwin Needham. Lisbeth merkt daarnaast dat ze het programma niet kan openen omdat ze niet weet hoe ze de wachtwoorden die gevraagd worden moet omzeilen. Wanneer ze het programma bij Balder probeert af te leveren, probeert een groep huurlingen haar te vermoorden. Balder denkt dat hij wordt verraden en stapt naar de Säpo, de Zweedse veiligheidsdienst. Met de Säpo, Needham en een groep genaamd de spiders achter zich aan, moet Lisbeth alles op alles zetten om te overleven.
Vierde deel van de Millennium-reeks
The Girl in the Spider’s Web is gebaseerd op het vierde boek over Lisbeth Salander, wat toevallig ook het eerste boek is dat niet uit de pen van Stieg Larsson is gekomen. In plaats daarvan schreef David Lagercrantz dit boek en hij heeft duidelijk een wat andere stijl gekozen voor onze Lisbeth. Dat is niet erg, maar wel merkbaar voor de mensen die de eerdere delen kennen. De nieuwe Lisbeth wordt wat meer tot heldin verheven, waar de vorige versie van Lisbeth nog net even wat meer tegen de maatschappij schopte.
Sylvia Hoeks
De slechterik uit dit verhaal komt van onze eigen Nederlandse bodem. Op redelijk klassieke wijze wordt deze slechterik gevormd. Lees: slechte jeugd heeft een soort onuitwisbare slechte indruk achtergelaten op de jongedame, waardoor ze nu eigenlijk de rol heeft aangenomen van de persoon die ze in haar jeugd het meest verachtte. Sylvia maakt een fantastische indruk en speelt haar rol heel goed. Haar Camilla Salander is behoorlijk psychopatisch en maakt gebruik van de meest bizarre marteltechnieken die waarschijnlijk voortkomen uit wat haar in haar jeugd is overkomen.
Niet alleen voor het personage van Sylvia Hoeks is deze jeugd een onontkombare herinnering. Ook Lisbeth, gespeeld door Claire Foy, gaat geplaagd onder de herinneringen aan haar jeugd. Regelmatig krijgen we dan ook een kleine glimp te zien van wat zich toendertijd heeft afgespeeld. Deze herinneringen geven net even een wat andere kijk op de film, en maken zowel Lisbeth als Camilla beter te bergijpen.
Toffe visuele trucs
Fede Álvarez liet al eerder zien dat hij toffe beelden kan schieten die net even wat anders zijn dan je normaal zou verwachten en ook in The Girl in the Spider’s Web laat hij ons zien dat hij visueel kan imponeren. Van het duidelijke onderscheid tussen Lisbeth en Camilla, zwart versus rood naar spectaculaire shots als een motorrit over het ijs, waarbij het ijs aan stukken schuurt onder de wielen van haar motor. Het ziet er allemaal erg gelikt uit.
Toch enigszins verraden
Als kijker voel je je waarschijnlijk toch enigszins verraden wanneer je de vorige delen van de Millennium-reeks hebt gezien, want daar was een veel duisterder plot bij betrokken. Een plot waarin Lisbeth omringd wordt door het meest louche volk, zoals verkrachters en pedofielen, is verruild voor een wereld waarin Lisbeth zelfs bondgenootschap zoekt met een NSA-agent. Het hele duistere is veranderd in een snelle, maar gelukkig wel bijzonder interessante thriller.
Extra’s
Er zijn twee edities in omloop, waarvan wij de steelbook mochten ontvangen. Op deze versie staan onder andere een commentaar track met Fede Álvarez en schrijver Jay Basu, een stuk waarin Claire Foy wat uitlegt over hoe het was om Lisbeth Salander te worden en wat verwijderde scènes. Het commentaar is vaak best leuk om te horen, de rest voegt niet heel veel toe.
Het vervolg op The Girl with the Dragon Tattoo
€24,95
Uiterlijk 24 juli in huis
Gratis verzending!