Recensie: The Good Doctor – seizoen 2

8

Shaun is een jonge chirurg met autisme die in een ziekenhuis werkt. Dat doet hij best verdienstelijk, en door wat hulp van zijn mentor Glassman. In dit tweede seizoen gaat het alleen allemaal niet zo goed met deze meneer Glassman, waardoor er een ander hoofd van de afdeling komt, en die is iets minder begripvol voor de situatie van Shaun. Shaun moet zich dus gaan bewijzen en mag minder vaak de hulp inroepen van zijn leidinggevenden.

Interessante invalshoek

The Good Doctor had vooral in het eerste seizoen een zeer interessante invalshoek. Hoe vaak zie je een chirurg in een ziekenhuis met autisme, en kan dat eigenlijk wel? Hoe gaat iemand met autisme om met de stress van het bestaan in een ziekenhuis. Die vraag is voor autisten vaak best lastig te behandelen, want veel van hun leven hangt, niet altijd uiteraard, af van een bepaalde mate van regelmaat. Als er dus een keer iets anders is dan verwacht, dan kan die persoon daar soms maar moeilijk mee omgaan. Dat zag je ook wel terug in het eerste seizoen. Vooral de eerste afleveringen was dat erg interessant en naarmate het seizoen verder vorderde zag je toch dat het wat afzwakt en de gimmick verloren gaat. Dat is natuurlijk ook het geval in het tweede seizoen, dus hoe zijn de makers daar nu mee omgegaan?

Het eerste seizoen kon vooral teren op het feit dat we nog niet eerder een autistische chirurg hadden gezien in een tv-serie, al komt Dr. House aardig in de buurt. Dit tweede seizoen moesten de makers dus iets anders doen. Ze hebben er duidelijk voor gekozen om de personages verder uit te diepen. Daar waar je dingen nog niet wist van de personages komt daar in dit seizoen aardig verandering in. Zo krijgen we een veel persoonlijkere kant te zien van Glassman, maar ook in de relationele sfeer komen we meer te weten over Shaun en diverse andere personages.

Verhaallijn

De hoofdmoot van dit seizoen draait om het nieuwe afdelingshoofd en de ziekte van Aaron Glassman waar hij aan het einde van seizoen 1 mee wordt geconfronteerd. Je gaat je al vrij snel afvragen of dat echt het enige is wat ze voor dit seizoen in petto hebben, want hoewel iedere aflevering vrij makkelijk afzonderlijk kan worden gekeken zit er wel degelijk een rode draad in de serie die je bij iedere aflevering terug ziet komen. Gelukkig komt er in het tweede deel van het seizoen nog wat meer bij waardoor het weer wat interessanter wordt, maar bekruipt ook het gevoel dat dit ook wel wat eerder had gemogen.

Waarschijnlijk is voor deze opzet gekozen om alvast een opzetje te hebben voor het derde seizoen, want dat dat er gaat komen is aan het einde van het tweede seizoen heel duidelijk. We eindigen het seizoen namelijk met een behoorlijk open einde. Kun je daar niet tegen dan kun je dus misschien beter wachten tot je alvast verder kunt in het derde seizoen, al kunnen we niet garanderen dat dat seizoen niet ook een open einde gaat hebben.

Acteerwerk

Freddie Highmore laat wederom zien dat hij een prachtige rol in zich heeft met Shaun Murphy. Het is niet makkelijk om overtuigend iemand te spelen met autisme en er zullen vast ook momenten zijn in de serie dat je echt een regelrechte hekel aan hem gaat krijgen. Toch heeft het personage over het algemeen een behoorlijk likeable karakter en het is dan ook lastig om niet met hem mee te leven. Ook Richard Schiff die Aaron Glassman speelt zul je echt in je hart gaan sluiten. Ieder personage heeft zijn eigen problemen en eigenaardigheden en dat zorgt er bij een dergelijke serie voor dat je blijft vasthouden en wil verder kijken.