Recensie: The Hate U Give

The Hate U Give is een film die weet te balanceren op de rand tussen zwart en wit en die laat zien dat er daar tussenin heel wat tinten grijs zitten. De film biedt een krachtige metafoor door te laten zien dat er anders gereageerd wordt op blanke dan op zwarte mensen. Zelfs een zwarte agent in de film geeft bij Starr aan dat wanneer een zwarte verdachte die door het raampje naar binnen reikt, hij niet zou aarzelen maar meteen zou schieten en bij een blanke verdachte eerst "Handen omhoog" zou zeggen, laat dit zien. Het is een enorm probleem dat ontzettend diep geworteld zit in de samenleving. Zelf krijgen wij daar ook ieder jaar weer iets van mee, wanneer de zwarte pietendiscussie weer losbarst. Misschien dat het kijken van deze film iets meer begrip voor dit probleem kan opleveren. The Hate U Give is een 100% aanrader!
9

Starr Carter leeft eigenlijk tussen twee werelden. Enerzijds zit ze op school op een grote privéschool met voornamelijk blanken, anderzijds woont ze in een Afro-Amerikaanse wijk waar de mensen arm zijn en het leven gevaarlijk is. Wanneer ze na een feestje in haar wijk door een jeugdvriendje naar huis wordt gebracht, worden ze aangehouden door een politieagent. Haar goede vriend Khalil wordt gevraagd om uit te stappen en te blijven staan, maar hij is redelijk eigenwijs en leunt naar binnen om aan Starr te vragen hoe het gaat. Als hij dan vervolgens zijn haarborstel wil pakken ziet de agent dat aan voor een wapen en hij schiet Khalil neer. Starr heeft daarna de zware taak om te doen wat juist is en haar stem te laten horen over wat er gebeurd is.

Gebaseerd op een boek

The Hate U Give is gebaseerd op een boek van Angie Thomas. Een boek dat gericht is op tieners en dat zien we ook wel terug in de film. Als kijker word je geconfronteerd met diverse heftig racistische momenten die niet grof worden of te rauw. Alles is prima te behapstukken voor een goed nadenkende tiener. De makers hebben gezien dat racisme een mes is dat aan twee kanten snijdt en schuwen er ook niet voor om dat te laten zien. Uiteraard speelt een groot deel van de film zich af vanuit het oogpunt van de zwarte gemeenschap, maar er wordt wel kritisch gekeken naar beide kanten. Zo zien we hoe de gemeenschap compleet over de rooie gaat omdat Starr haar mond open doet op tv. Dat over de rooie gaan, doen ze net even iets te heftig, waardoor je als kijker ook weer aan hen gaat twijfelen.

Het acteerwerk

Een film als dit valt en staat bij goed acteerwerk. In de hoofdrol zien we Amandla Stenberg, die we eerder nog zagen in bijvoorbeeld The Hunger Games als de kleine Rue. In The Hate U Give laat ze zien dat ze als actrice enorm gegroeid is. Moeiteloos zet ze een personage neer dat eigenlijk zelf ook dag in dag uit acteert. Nergens is ze echt zichzelf, maar toch heeft ze haar persoonlijkheid. Op school verandert ze haar taalgebruik waardoor ze er beter bij hoort. Ze heeft zelfs een blank vriendje, Chris, maar die durft ze dan weer niet mee naar haar vader te nemen.

Moraal

Het is heel knap hoe regisseur George Tillman het scenario van Audrey Wells in balans weet te houden, net als Starr laat de film een evenwicht zien die je niet zou verwachten bij een dergelijk ontwrichtend verhaal. Bij de meest heftige gebeurtenissen blijft de film de nadruk leggen op het feit dat er geen goed is zonder kwaad en dat het een het ander aanroept, vooral in een wereld die vergiftigd is door racisme en geweld. Hierdoor blijft de film de gehele tijd intens en zit je als kijker op het puntje van je stoel, zonder dat je echt het gevoel hebt dat er een moralistische boodschap door je strot wordt geduwd. Ook het feit dat niets zo zwart/wit wordt gemaakt als dat er één partij schuld heeft.

If you don’t see my blackness you don’t see me.

Tupac was eigenlijk de reden voor de titel van deze film, want deze titel, zo wordt in de film verklaart komt van zijn acroniem Thug Life, wat staat voor: The Hate U Give Little Infants Fucks Everybody. Maar hoe ontstaat haat en hoe komt het dat deze steeds maar weer doorgegeven wordt aan anderen? The Hate U Give blijft deze vraag voortdurend naar voren brengen en dat zorgt voor een film die je vastgrijpt en niet meer los laat. Starr’s vader komt bijvoorbeeld uit dit milieu en hamert er dan ook regelmatig op om niet te zwichten voor dit foutieve wereldje. Zelf heeft hij het soms echter wel heel moeilijk om niet terug te vallen in oude gewoontes, ondanks de smeekbedes van zijn vrouw. Het is natuurlijk ook wel heel begrijpelijk dat je terugvalt in geweld, wanneer je huis met daarin je familie wordt beschoten.

Verschillende themas

Ook wordt er in de film een soort meeloopgedrag getoond. Zo willen de blanke jongeren op de school van Starr ineens ook gaan protesteren voor het recht van Khalil, terwijl ze dat eigenlijk vooral doen omdat ze geen zin hebben in school. Het is iets wat Starr maar moeilijk kan verkroppen, want het wordt haar pijnlijk duidelijk dat haar vrienden daar zich totaal niet kunnen bewegen in haar wereldje. Angstvallig houdt ze dan ook verborgen dat zij degene was die getuige was in deze zaak. Net zo makkelijk geloven de blanke medescholieren echter ook in de angst van die arme agent. En wat is er waar? Wie had er hier schuld? Toch Khalil die drugsdealde om voor zijn zieke oma te kunnen zorgen, maar misschien wat te veel uitdaagde? Of was toch de agent schuldig die schoot voordat hij wist wat Khalil in zijn handen had?

The Hate U Give (Blu-ray)
The Hate U Give (Blu-ray)
€19,99