Er zijn natuurlijk ontzettend veel films gemaakt in de loop der tijd, maar er zijn minstens zoveel films die qua concept wel worden bedacht, uitgewerkt zelfs, maar nooit daadwerkelijk het levenslicht zien. Dat wil lang niet altijd zeggen dat de films in kwestie niet goed zouden zijn. Het kan zijn dat de oorspronkelijke maker overlijdt, het benodigde budget te hoog is, de techniek er nog niet klaar voor is en ga zo maar door. In dit lijstje een aantal fantastische scenario’s, die het nooit hebben gehaald tot film.
1. Heart of Darkness door Orson Welles
Heart of Darkness was een verfilming van het boek geschreven door Joseph Conrad. Het ging op zich goed totdat Welles er erg lang over deed om het scenario bij de acteurs te krijgen. Het was bovendien een erg lang scenario, namelijk 184 pagina’s (ter informatie: gemiddeld genomen is één pagina goed voor één minuut film) en met in ogenschouw genomen dat er behoorlijk veel special effects-werk in zou zitten, miniaturen en diverse soorten shots en sets, werd het benodigde budget al snel ruim boven de $1 miljoen. Voor de huidige maatstaven is dat absoluut niet veel, maar in die tijd was het ontzettend veel.
2. Blood Meridian door Ridley Scott
Blood Meridian had een film moeten worden die gebaseerd was op het meest bekende en waarschijnlijk beste boek van Cormac McCarthy die onder andere ook The Road heeft geschreven. Het is een ontzettend duister verhaal dat een jongen volgt die door een bende psychotische scalp-jagers wordt ingelijfd. De andere verfilmde boeken van McCarthy bleken in de boxoffice nogal een hit & miss op te leveren en de studio’s durfden het niet aan. Er is nog sprake geweest van een versie geregisseerd door Todd Field, en later Terrence Malick, die naar het schijnt Gene Hackman had bedacht voor een hoofdrol.
3. Torso door David Fincher
Torso was een verfilming van de graphic novel die gebaseerd is op de waargebeurde verhalen omtrent het Torso Murderer onderzoek. Een verfilming hiervan paste perfect in het straatje van Fincher die rond die tijd net The Curious Case of Benjamin Button en Zodiac had gemaakt. De cast zou zelfs al rond zijn, met onder andere Matt Damon, Casey Affleck, Rachel McAdams en Gary Oldman. Schijnbaar ging het mis doordat Fincher ruzie kreeg met Paramount gedurende het filmen van The Curious Case of Benjamin Button. De kans dat Fincher de film alsnog gaat maken is gereduceerd tot gaat-niet-gebeuren.
4. Napoleon door Stanley Kubrick
Kubrick was van plan om Napoleon te gaan maken na 2001: A Space Odyssey en begon met zijn research in de jaren 60. Hij las honderden boeken over Napoleon en bekeek ontelbaar vele foto’s van locaties en Napoleon zelf. Hij had ambitieuze plannen zoals 30.000 figuranten die hij nodig had om de gevechten er zo goed mogelijk uit te laten zien. David Hemmings zou de hoofdrol moeten spelen, nadat namen als Ian Holm, Alec Guiness en Laurence Olvier al waren genoemd. Audrey Hepburn zou Joséphine hebben gespeeld. De studio’s werden nerveus van de prijs en toen ook de film Waterloo, die eerder uitkwam, flopte, trok Kubrick zijn conclusies en liep er bij weg.
5. Dune door Alejandro Jodorowsky
Het is best jammer dat deze versie van Dune er nooit is gekomen. In de jaren 70 was Jodoroswky zeer actief bezig met het maken van de film. Hij had al een uitgebreid team bij elkaar verzameld waaronder H.R. Geiger die natuurlijk later samenwerkte met Ridley Scott aan diens Alien. Daarnaast was Jean Giraud aan boord, die storyboards en designs maakte en later ook betrokken was bij Alien, Tron en films als The Fifth Element. Ook Dan O’Barron was aan boord, hij zou de special effects in goede banen gaan leiden en ging net als de eerder genoemde heren verder met Alien, toen het niet lukte met de financiering voor Dune. Zelfs kunstschilder Salvador Dalí zou een rol krijgen. Jodorowsky’s versie van Dune was helaas veel te ambitieus
6. Kaleidoscope door Alfred Hitchcock
Nadat Hitchcock de film Blow-Up van Antonioni had gezien, had hij het gevoel dat hij een eeuw achter de Italianen zat wat betreft film technieken. Hij vroeg schrijver Howard Fast om iets op papier te zetten met een misvormde homoseksuele seriemoordenaar. Hij was erg blij met het resultaat en maakte een shot list met ruim 450 camera posities en schoot reeds een uur aan experimentele kleur testen. De studio vond het script echter ronduit smerig en schoot het project af. Hitchcock bleef in tranen achter. Delen van het geschoten test materiaal is overigens te vinden voor de liefhebber en wel hier http://the.hitchcock.zone/wiki/Kaleidoscope.
7. The Crusade door Paul Verhoeven
Paul Verhoeven had een budget van $150 miljoen voor het maken van deze film en Arnold Schwarzenegger zou hiervoor de hoofdrol gaan spelen. De film zou een ontzettend gewelddadige historische blockbuster moeten gaan worden met diverse controversies zoals het faken van een wonder. Het was de ideale combinatie. Zowel Schwarzenegger als Verhoeven waren in die tijd waanzinnig hot, maar de studio had net twee films op stapel met een dergelijk hoog budget. De eerstgemaakte was Cutthroat Island van Renny Harlin en dat werd zo’n ontzettende flop dat de studio bankroet ging.
8. Gershwin door Martin Scorsese
Martin Scorsese heeft altijd graag films gemaakt die niet makkelijk waren. Gershwin moest het verhaal vertellen over de grootse Amerikaanse componist George Gershwin. De film werd echter het slachtoffer van een gevalletje studiopolitiek en besluiteloosheid. Paul Schrader schreef het scenario al in 1983, een groots en episch geheel. John Guare schreef daarna een versie die Scorsese graag wilde maken. De studio geloofde niet in een goede balans tussen kosten en baten en ging daardoor niet voor deze film. De kans dat de film er ooit nog gaat komen is nihil, aangezien Scorsese overloopt met films die hij graag wil maken.
9. Night Skies door Steven Spielberg
Night Skies kon het beste worden omschreven als een soort Straw Dogs, maar dan met buitenaardse wezens. Na het grote succes van Close Encounters of the Third Kind, wilde de studio erg graag een vervolg, maar dat wilde Spielberg dan weer niet. Hij kwam met een horror die hij “Watch the Skies” noemde. Het vertelt het verhaal van daadwerkelijk contact met buitenaardse wezens door een familie in Kentucky. Dit verhaal was veel duisterder dan dat van Close Encounters. De film zou gemaakt moeten worden na Raiders of the Lost Ark, maar Spielberg ging zelf liever terug naar het veel rustigere E.T.. Bijna was de film nog gemaakt als een soort vervolg op E.T. maar gelukkig zag Spielberg op tijd in dat dat een slecht idee was.
10. The Idiot door Andrei Tarkovsky
Tarkovsky had een hele duidelijke visie op dit verhaal van Dostoevsky over een heilige idioot die in een soort bizarre liefdesdriehoek komt te zitten waar niets goeds uit voort kan komen. Hij probeerde in de jaren 70 om een versie van de film te maken en die faalde. Zelf prees Tarkovsky de versie van Akira Kurosawa (1951) maar hij was nog steeds niet klaar met het verhaal. Hij bleef deze droom houden tot hij op vierenvijftigjarige leeftijd kwam te overlijden.