Film-tweelingen: Armageddon vs. Deep Impact

Je hebt er vast weleens van gehoord: film-tweelingen, of in het Engels beter bekend als Movie Twins: films die ruwweg in dezelfde periode zijn uitgebracht met een wel héél opvallend overeenkomstig verhaal. Een logisch gevolg is dan ook dat je beide gaat vergelijken én beslist welke je nou eigenlijk beter vindt, maar soms valt dat niet mee. Daarom dit artikel, om zo objectief mogelijk een tweeling onder de loep te nemen. Vandaag besteden we aandacht aan Deep Impact en Armageddon.

Waarschuwing vooraf: in dit artikel wordt het plot van beide films onder de loep genomen, waardoor er ook spoilers voorbijkomen.

Een eerste interessant feitje is dat er in dezelfde periode (tussen 1997 en 1999) nóg vier andere rampenfilms met eenzelfde thema zijn uitgebracht: Doomsday Rock (1997), Asteroid(1997), Judgement Day (1999) en Tycus (1998). Vandaag bekijken we echter de twee bekendste titels. Er zijn natuurlijk voorwaarden die je vooraf in het achterhoofd moet houden voordat je een goed oordeel kunt vellen over beide films. Zo zijn deze twee titels inmiddels al ruim twintig jaar oud waardoor de special effecten, de tijdgeest en cultuur inmiddels wel al wat gedateerd zijn. Als je hier echter rekening mee houdt kun je nog best een goede vergelijking maken.

De overeenkomsten

Eerst maar eens kijken wat Deep Impact en Armageddon gemeen hebben met elkaar. Ten eerste zijn het allebei films met een apocalyptisch thema: in beide zijn er verwoestende kometen op weg naar Aarde en is het de vraag hoe de mensheid dit gaat oplossen. In beide films hebben ze bedacht dat ze de kometen moeten verwoesten en hebben ze er een team van experts voor samengesteld. Verder zijn de films in hetzelfde jaar uitgebracht, en ook de filmposters hebben wel wat van elkaar weg. Daarbij is voor beide films ook de casting niet mis, met in Armageddon topsterren als Ben Affleck, Bruce Willis en Liv Tyler, en in Deep Impact sterren als Morgan Freeman, Robert Duvall en Elijah Woods. En tot slot de speelduur: opvallend aan beide films is dat met 120 minuten voor Deep Impact versus maar liefst 151 minuten voor Armageddon beide titels een vrij lange speelduur hebben.

De verschillen

Het eerste belangrijke verschil tussen deze twee titels is in elk geval het budget. Waar de makers van Deep Impact het ‘moesten doen’ met een (geschat) budget van 75 miljoen dollar, had Armageddon bijna het dubbele aan (geschat) budget: 140 miljoen dollar. En daardoor zijn er opmerkelijke verschillen. De special-effects en de cinematografie zitten bij Armageddon beter in elkaar. Armageddon is filmisch erg sterk, oogt net even wat gelikter, heeft een soundtrack die tot op de dag van vandaag nog altijd bekend is (Aerosmith – I Don’t Want to Miss a Thing) en zal qua cast misschien nét nog even wat meer bekendere gezichten hebben dan Deep Impact.

Waar Armageddon het ook op wint is populariteit. Deze film heeft in de Verenigde Staten met de kaartverkoop ruim 200 miljoen dollar opgeleverd, versus 140 miljoen voor Deep Impact. Ook qua score op IMDb zit Armageddon iets hoger: een 6,7 versus een 6,2 voor Deep Impact. Saillant detail is overigens dat deze score op Rotten Tomatoes net even andersom ligt. Hoewel beide films niet bepaald hoge ogen gooien op deze reviewsite zit Deep Impact met 45% toch wat hoger dan Armageddon, die maar 38% scoort.

Maar is daarmee de strijd dan al gestreden?

Die conclusie hoef je niet direct te trekken, want een van de belangrijkste onderdelen van een film is natuurlijk het plot. En daar gooit Deep Impact toch echt hogere ogen dan Armageddon. Allereerst is Deep Impact met haar verhaal een stuk geloofwaardiger. In Armageddon wordt een team ‘experts’ samengesteld om de ruimte in te gaan, echter bestaat dit team uit boorexperts met geen enkele astronautische ervaring. Blijkbaar doet een langdurige universitaire opleiding hier niet toe, en kan Jan-met-de-pet met wat training ook de ruimte in om een complexe missie uit te voeren. Deep Impact daarentegen heeft een ruimteteam waar ook daadwerkelijk astronauten in zitten. Een detail dat al direct inspeelt op de geloofwaardigheid.

Kan dat nou eigenlijk wel?

Daarnaast de succesfactor van de ruimtemissie: Armageddon lijkt hier met het plot een ‘feel-good’- en ‘all-well-that-ends-well’-thema toe te passen. De missie slaagt en de crisis is afgewend. Deep Impact scoort hier wederom punten in de geloofwaardigheid, want zelfs al stuur je je beste mensen de ruimte in, dan nog biedt dat geen gegarandeerd kans op slagen. Het gaat dan ook mis en de doormidden gebroken komeet komt alsnog neer op aarde.

Het laatste opvallende verschil in het plot is het focuspunt van het verhaal. Bij Armageddon lijkt de focus (waarschijnlijk ook door dat feel-good-thema) te liggen op de romance tussen het karakter van Liv Tyler en Ben Affleck: zal Grace haar liefde A.J. ooit nog terugzien? Bij Deep Impact ligt de focus meer op de maatschappelijke gevolgen van de aanstaande ramp: hoe gaat de wereld om met deze aanstaande ramp, het verschil tussen rijk en arm, hoe zorgt de mens voor elkaar? Wederom een detail waar Deep Impact qua diepgaandheid hogere ogen gooit. Een laatste interessante detail die hierbij in het voordeel van Deep Impact spreekt, is dat Morgan Freeman de rol van President van de Verenigde Staten speelde. In die tijd was een zwarte president nog ongekend en een vrij gewaagde keuze.

Conclusie

Het is maar net waar je naar op zoek bent, maar als je een rampenfilm wilt zien met een geloofwaardig plot dat diepgaandere maatschappelijke thema’s niet uit de weg gaat is Deep Impact toch echt de winnaar. Als je daarbij in het achterhoofd houdt dat de punten waarop Armageddon scoort (filmische waarde, cast en special effects) vooral te realiseren waren door het ruimere budget, dan kun je je afvragen of deze film ook zo populair was geweest met net zoveel budget als Deep Impact.

Written by
Ilse is iemand die zich graag bezig houdt met het lezen van boeken, het kijken van films en het spelen van games. Tenminste, als ze hier de vrije tijd voor kan vinden, want als moeder van een jong dochtertje en part-time werkzaam bij de overheid is het soms lastig om hiervoor de ruimte te vinden. Ze schrijft al sinds 2012 voor wat toen Undercover-Network was, en maakt sinds april 2016 ook deel uit van de hoofdredactie. Daarnaast is zij ook nog lid van de eindredactie van de site. Een drukke boel dus!

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.