First Man beschrijft de jaren in aanloop naar de maanlanding, meer specifiek, het leven van Neil Armstrong, zijn gezin en zijn collega’s. De film is geen technische opsomming van alle proeven, maar schildert een menselijk portret van Armstrong door zijn achtergrond in de verf te zetten en hoe die zijn leven en carrière beïnvloedt heeft. Hierdoor balanceert de film mooi op de grens tussen spanning en drama.
First Man werd gemaakt door Damien Chazelle, bekend van Whiplash en (bij het grotere publiek) La La Land. Hoewel deze film een volledig andere toon heeft, toont Chazelle hier opnieuw dat hij een eigen universum kan creëren binnen de film, in plaats van frivool en melancholisch hier vol onderhuidse spanning en zelf wat duister. Het thema van de film is immers niet enkel rooskleurig. Het is geen Hollywoodiaans succesverhaal van de eerste landing op de maan, maar een moeilijke zoektocht vol obstakels en offers.
Chazelle werkt opnieuw samen met Ryan Gosling, die er ook weer in slaagt een gelaagd personage neer te zetten. Ondanks dat zijn personage een droge, gesloten ingenieur is, leef je toch mee met zijn gedachten en emoties. Claire Foy speelt de vrouw van Armstrong. Zij is vooral bekend dankzij haar vertolking in The Crown. Haar personage probeert uit alle macht het gezin bijeen te houden. Beide acteurs brengen de pijn van hun personages over op het scherm, zonder melodramatisch te worden.
Aangezien First Man een biopic is, is er heel veel verhaalstof die aan bod zou kunnen komen. Hoewel er maar een aantal jaar uit het leven van Armstrong getoond wordt, is er nog altijd heel veel informatie en gebeurt er van alles. Dit geeft soms het gevoel dat het snel moet gaan, scènes snel afgewerkt worden of er grote sprongen gemaakt worden zonder schijnbare verbinding. Al met al stoort dit echter niet, de kijker went snel aan het tempo van de film.
First Man is geen standaard biopic die zonder meer een verhaal uit de geschiedenis van de mensheid wil vertellen. Integendeel, het verhaal van één mens in die geschiedenis staat eerder centraal. De moeilijkheden die Armstrong en iedereen in zijn omgeving moeten tackelen zijn van groter belang dan de technische details in de aanloop naar de maanlanding. Ook qua stijl wijkt de film af van de klassieke historische film. De jump cuts, de gaps, het ontbreken van muziek of geluid in bepaalde scènes zorgen voor een eerie sfeer. De kijker moet hier misschien even aan wennen aan het begin van de film, maar dit zorgt er uiteindelijk voor dat het portret van Armstrong van heel dichtbij geschilderd en dus ook bewonderd kan worden.
In combinatie met de enorme druk – in de relaties en in de raketten – creëert Chazelle met deze stijl een heel spannende film, die de kijker vanaf het openingsshot aan het scherm gekluisterd houdt.
Over het indrukwekkende verhaal van Neil Armstrong
€13,49
Op voorraad. Voor 12:00 uur besteld, morgen in huis