Uit den Ouden Doosch: Jaws (1975)

Steven Spielbergs klassieker Jaws is sinds een paar dagen te zien op Netflix. Tijd om deze film uit den ouden doosch te halen! Wanneer de New Yorkse politieagent Brody met zijn gezin verhuist naar de kleine community en badplaats Amity, hoopt hij rust te vinden. Echter krijgt hij gedurende de eerste weken van zijn verblijf allesbehalve rust. Een paar dagen voor een grootschalig toeristisch evenement, wordt er een lijk gevonden. Het overleden meisje lijkt te zijn aangevallen door een haai. Om het evenement toch een succes te laten worden, wordt de jacht op deze mensenhaai geopend. Met succes, althans dat wordt gedacht. Wanneer er wederom een dodelijke aanval plaatsvindt, besluit Brody op onderzoek uit te gaan. Zijn onderzoek mondt uit in een jacht op een gigantische mensenhaai op open water samen met onderzoeker Hooper en visser Quint.

Jaws is gebaseerd op het succesvolle boek geschreven door Peter in 1974, wat 44 weken lang in bestsellerslijst stond. De film die erop volgde was even succesvol, aangezien Jaws de meest verdiende film aller tijden werd – totdat George Lucas’ Star Wars in 1978 de bioscopen invloog. De drie sterren van de film zijn Roy Scheider, Robert Shaw en Richard Dreyfuss, die allen een zeer verschillend karakter spelen. Scheider kruipt in de huid van politieagent Brody, die om onduidelijke redenen een grote angst heeft voor water, maar desondanks toch het water opgaat om de gevaarlijke haai te vangen. Shaw is de visser Quint, die zowel een absurd als hilarische gevoel voor humor heeft. Hij is daarnaast vastberaden om de haai te vangen die voor slachtoffers zorgt. Aangezien hij al meerdere keren een haai heeft gevangen, denkt hij de klus wel even te klaren. De derde persoon die meegaat op jacht is Hooper, gespeeld door Dreyfuss, een zeebioloog die van jongs af aan een fascinatie heeft voor haaien en deze ook bestudeert.

Jaws boat

Voordat deze drie mannen op hun trip gaan, maakt de haai zich eerst kenbaar door voor een paar spannende momenten te zorgen. Nachtelijke aanvallen en op een warme zomerdag de kust onveilig maken, onder begeleiding van de zeer herkenbare soundtrack van John Williams. De soundtrack van Williams is zelfs een andere reden waarom de film na zoveel jaren nog steeds zo goed is. De muziek zorgt voor een extra spanning en maakt duidelijk dat er iets te gebeuren staat. Je weet dat de haai ergens in de buurt is, ook al zie je hem niet direct. Spielberg gebruikte deze vorm van het opbouwen van de spanning zonder dat je de haai daadwerkelijk ziet, omdat de mechanische haai vaak niet deed wat hij moest doen. Dit werkte echter wel ontzettend goed. Het creëren van een gevoel dat een aanval in aantocht is zonder daadwerkelijk de aanvaller te laten zien, levert veel meer spanning dan wanneer je de haai al minuten lang op zijn prooi ziet afgaan. Ondanks dit wordt de film nooit echt eng, naast een moment dat Hooper een nachtelijke duik neemt.

Het deel van de film waarin Brody, Hooper en Quint op de boot zijn en de jacht op de mensenhaai geopend hebben, is het meest interessante deel. Niet alleen vanwege de jacht, maar ook omdat de drie zeer verschillende karakters voor langere tijd bij elkaar zijn. Ze hebben allen zo’n verschillende kijk op zaken dat je je afvraagt hoe zij überhaupt kunnen samenwerken. Het meest fascinerende karakter is Quint, omdat hij de meest uitgesproken persoonlijkheid heeft. Hij heeft een interessant gevoel voor humor wat het nodige uitlokt bij zijn metgezellen.

Jaws 3

Uiteraard is Jaws maar een film, maar het effect dat een aanval van een haai heeft op een kleine kustplaats is vrij extreem. In plaats dat je de zee niet in gaat, of minder ver, is iedereen vastberaden om alle haaien uit te roeien. Leuk feitje is dan ook dat regisseur Steven Spielberg zelf vond dat vele karakters behoorlijk onsympathiek zijn en hoopte dat de haai het zou winnen. Een gevoel van sympathie is dan ook vrijwel niet aanwezig. Haaien leven nou eenmaal in de zee en zijn vleeseters. Een dodelijke aanval is triest, maar moeten alle haaien daarom meteen dood? De film moest met een groot ‘bang’ eindigen, maar je zou flinke vraagtekens kunnen stellen bij de geloofwaardigheid van die ene scène. Spielberg was het ermee eens dat de uiteindelijke explosie een beetje ongeloofwaardig was, maar hij wilde absoluut een “big splash” en dat krijg je zeker!

Jaws is een film met een zeer goede spanning, mede vanwege de herkenbare en hypnotiserende soundtrack van John Williams. Zelfs met de afwezigheid van de haai, laat de soundtrack je weten dat er iets te gebeuren staat. De film wordt nooit echt eng, maar er zijn door de muziek zeker een paar spannende momenten. Het beste deel van de film is het moment dat de drie hoofdrolspelers bij elkaar komen gedurende de missie om de mensenhaai uit te roeien. Het enige kritieke punt zijn de onsympathieke karakters wat je meer medelijden met de haai geeft dan met de menselijke slachtoffers. Jaws is vanwege de soundtrack en het verhaal betreffende een gigantische haai een ware klassieker en hoort dus zeker thuis in deze rubriek!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.