Recensie: 13 Reasons Why

13 Reasons Why is een heftige en vooral confronterende serie die precies weet hoe je de gevolgen van pesten moet blootleggen. Dit zorgt geregeld voor een naar gevoel, vooral met de wetenschap dat je weet hoe dit verhaal eindigt. Je weet alleen niet wie welke rol heeft in dit verhaal. De keuze van vooral onbekende acteurs zorgen ervoor dat het verhaal zo puur mogelijk blijft. Iets wat best lastig is, als je bedenkt dat de acteurs 20 tot 27 jaar zijn en tieners moeten voorstellen. Ook twijfel je er soms aan of het wel zo geloofwaardig is dat één persoon bij zoveel narigheid betrokken kan zijn. Toch zal je deze serie waarschijnlijk gaan bingewatchen en met een naar gevoel de laatste aflevering ingaan. 13 Reasons Why zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn op scholen om studenten een indruk te geven wat de gevolgen van pesten zijn.
9

Clay Jensen, een verlegen jongen student, komt op een dag terug van school en treft daar een geheimzinnig pakket aan. Het bevat dertien tapes die zijn opgenomen door zijn klasgenote, Hannah Baker. Hannah Baker heeft echter twee weken daarvoor zelfmoord gepleegd. Deze dertien tapes bevatten dertien redenen waarom zij tot de keuze is gekomen om zelfmoord te plegen. Clay Jensen is één van die redenen.

De serie 13 Reasons Why is gebaseerd op de gelijknamige novel geschreven door Jay Asher in 2007. Dit boek is, naast Amerika, verschenen in 23 landen waaronder Nederland. De paperback editie verscheen in de New York Times bestseller lijst in 2011. In dit jaar heeft Universal Studios ook de filmrechten gekocht van het boek. Selena Gomez zou de hoofdrol spelen in deze film. In 2015 maakte Netflix bekend dat zij een serie gingen maken met Selena Gomez als een executive producer. Voor de serie is regisseur Brian Yorkey aangetrokken. Hij is vooral bekend in de theaterwereld met Next to Normal waar hij verschillende awards voor heeft gewonnen. Nu is hij aan de bak als regisseur en gaat hij een aantal films regisseren die nog in productie zijn of wachten om in productie te gaan.

De serie gaat over Hannah Baker die net is verhuisd en vrienden wilt maken. Zij ontmoet daarbij Clay Jensen, een verlegen jongen die vanaf het eerste moment een oogje heeft op haar. We volgen Hannah door een periode van twee jaar waarbij zij denkt vrienden te maken, maar keer op keer wordt ze door hen bedrogen. Uiteindelijk zorgen al deze gebeurtenissen ervoor dat zij zelfmoord pleegt. In de weken na haar zelfmoord krijgt één student tapes die hij of zij moet beluisteren en vervolgens moet doorsturen naar de volgende op de lijst. Doet hij of zij dat niet, dan worden de tapes vrijgegeven. Op deze tapes bespreekt Hannah de reden waarom een bepaalde persoon de reden is van haar zelfmoord. Uiteindelijk komen de tapes bij Clay Jensen terecht die er niets van snapt. Hij staat ook op de lijst, maar hij was bevriend met Hannah. Hij besluit, hoe moeilijk het ook is, de tapes te beluisteren en komt achter de waarheid. Een waarheid die soms snoeihard is en confronterend.

13 REASONS WHY

Voor de meeste acteurs en actrices is hun rol in 13 Reasons Why de eerste grote acteerklus die zij hebben. De meeste van hen hebben vooral wat kleinere rollen of bijrollen gespeeld in andere series. De belangrijkste rollen zijn die toch van Hannah Baker (Katherine Langford) en Clay Jensen (Dylan Minnette). Voor Langford is dit de eerste klus als een actrice. Toch weet zij Hannah vooral neer te zetten als een vrolijke meid die met vol plezier in het leven staat. We zien wel een duidelijke ontwikkeling door de afleveringen heen dat zij steeds minder die vrolijke meid is. Ze weet op een voortreffelijke manier een rol neer te zetten van een student die getergd gaat onder pesterijen van haar klasgenoten. Het wordt op den duur zelfs eng om nog naar haar te kijken omdat het zo heftig overkomt. Anderzijds heb je daar Clay Jensen die verliefd is op Hannah, maar moeite heeft om de waarheid te horen achter de zelfmoord van Hannah. Minnette heeft al wat meer ervaring met een rol in de horrorfilm Don’t Breathe, Goosebumps, Scandal en Awake. Zijn ervaring zorgt er ook voor dat hij deze rol zeker kan dragen. De pijn die hij voelt komt ook duidelijk over op je als kijker.

Er zijn ook rollen weggelegd voor de andere studenten die een rol hebben gehad bij de zelfmoord van Hannah. De populaire jongen Justin wordt gespeeld door Brandon Flynn, die hiermee zijn eerste grote rol te pakken heeft. Hannah’s voormalige vriendin Jessica wordt gespeeld door Alisha Boe die al wat ervaring heeft met andere series. Hannah’s voormalige vriend en ex-vriend van Jessica, wordt gespeeld door Miles Heizer. Een noemenswaardige vermelding gaat vooral naar Kate Walsh, zij speelt de rol van Hannah’s moeder. Walsh is vooral bekend van haar rol als Dr. Addison Montgomery in Grey’s Anatomy. Je ziet in veel films en series dat moeders van een overleden dochter vaak vooral fel en strijdlustig zijn. Walsh weet juist de rol van Hannah’s moeder vooral kwetsbaar te maken. Kwetsbaar, maar ook strijdlustig om juist een strijd te voeren tegen een school die mede verantwoordelijk is voor de zelfmoord van haar dochter.

13rw_105_03059r13 Reasons Why weet op een boeiende, maar zeer confronterende wijze de gevolgen van pesten kenbaar te maken. Al de redenen die worden besproken in de tapes weerspiegelen de hedendaagse werkelijkheid waar tieners ook tegenaan lopen. Ook juist dat element dat de school er niets aan doet omdat deze vaak niet door heeft of niet wil doorhebben dat er gepest wordt. Er is gekozen voor een logische opbouw in de afleveringen. Er zijn zeven tapes en, op de laatste na, heeft iedere tape twee kanten. Iedere aflevering wordt er één kant besproken en in beeld gebracht. Een aflevering bestaat uit twee tijdperiodes: Clay die de tapes beluistert en zijn klasgenoten ermee confronteert en Hannah die je meeneemt in haar reden waarom die klasgenoot heeft bijgedragen aan de zelfmoord. Het spelen met heden en verleden gaat erg goed in elkaar over. Wat de serie zo goed maakt is dat je vanaf het begin al weet hoe het gaat eindigen: Hannah die zelfmoord pleegt. Het begin van de pesterijen beginnen nog erg onschuldig zoals vriendschappen die kapot gaan of stoer gedrag van de jongens op school. Naarmate de film vordert blijken de pesterijen veel erger te worden waarbij geweld niet geschuwd wordt. Je weet dan bij voorbaat al dat de laatste aflevering heftig en confronterend gaat zijn. Het zal dan ook zeker voor een naar gevoel zorgen bij de kijkers. De schrijvers hebben dit prachtig verwoord, maar toch zijn er wel een paar kleine dingen die minder kloppen. De hoofdpersonen moeten tieners voorstellen, terwijl zij zelf tussen de 20 en 26 jaar zijn. Ook krijg je het gevoel dat het soms nogal ongeloofwaardig is dat Hannah juist betrokken is bij alle problemen. Desondanks doet dat zeker geen afbreuk aan het verhaal.

0 0