Recensie: 24: Legacy – Seizoen 1

24: Legacy komt niet in de buurt van het succes van de oorspronkelijke reeks. Dit ligt zeker niet aan Corey Hawkins en Miranda Otto die de rollen vertolken van Eric Carter en Rebecca Ingram. Het ligt niet aan het verhaal, maar aan het volproppen van iedere aflevering. Er gebeurt teveel en daardoor blijft het verhaal niet hangen. Ook het gebrek aan diepgang bij de andere personages zorgen voor de nodige frustratie. Het is daarom goed dat FOX geen tweede seizoen gaat maken van 24: Legacy, maar tijd gaat investeren in een reboot van de serie.
4.5

In 2002 kregen we te maken met een nieuwe serie: 24. De gehele series speelde zich af in een realistische tijdspanne. Kiefer Sutherland vertolkte acht seizoenen lang de rol van Jack Bauer. Er was altijd wel een stad in gevaar en Jack Bauer had 24 uur de tijd om de dreiging ongedaan te maken. De serie kwam na acht seizoenen, een miniserie en een speelfilm tot een einde. Toch is het nog niet helemaal gedaan, want FOX komt nu met 24: Legacy.

24: Legacy is geen reboot van de oorspronkelijke 24 en ook geen vervolg. Het zit er eigenlijk tussenin. Het refereert geregeld naar gebeurtenissen in het verleden en een oude bekende komt aan bod. Voor de rest heeft het een nieuw verhaal en een nieuw hoofdpersonage. Daarnaast heeft de serie niet 24 afleveringen, maar slechts twaalf. Om alles toch in de stijl te houden die we gewend zijn is ervoor gekozen om de schrijvers en regisseurs van de oorspronkelijke reeks de regie te geven over Legacy.

In Legacy volgen we voormalig soldaat Eric Carter. Hij heeft deel uitgemaakt van een operatie in Afganistan waarbij een belangrijke terroristische leider is omgekomen. Anderzijds volgen we Presidentskandidaat senator Donavan die getrouwd is met Rebecca Ingram, voormalig leidinggevende van Carter en tevens vertrekkend CTU-directeur. Eric Carter moet samen met zijn vrouw op de vlucht slaan als blijkt dat een terroristische groep, die banden heeft met Carters verleden, hem en zijn voormalig teamgenoten willen vermoorden. Net als de oorspronkelijke reeks is ook in Legacy het nodige aan de hand en is er meer aan de hand dan dat je ziet.

Legacy pakt het anders aan dan de oorspronkelijke reeks, maar weet wel veel in stand te houden. Het verhaal is dus echt nieuw, dit komt mede door Eric Carters verleden. Jack Bauer was een agent en directeur van CTU en zat daarmee anders in elkaar dan Eric Carter. Hij is een rasechte soldaat en is vooral bezig met denken in het belang van het land. De keuzes die hij maakt hebben een andere motivering dan destijds met Jack Bauer. Met het verhaal is niet zoveel mis, maar het is wel een probleem dat er net iets teveel gebeurt. Omdat de serie uit slechts twaalf afleveringen bestaat, wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk te vertellen. Het gevaar hiervan is alleen dat het moet inleveren op geloofwaardigheid. Als je een week niet kijkt, dan moet je diep graven om na te gaan wat er in de vorige afleveringen is gebeurd. Daarmee zorgen ze dat Legacy meer actiegericht is dan de oorspronkelijke serie, iets wat niet positief is. Wat gelukkig wel in stand is gebleven, is het aanhouden van de tijd. Het zit qua tijdsverloop weer realistisch in elkaar en ook het gebruik van de verschillende schermen in beeld is terug.

Qua rolverdeling zit het wel goed, ondanks dat de vele gebeurtenissen in het spel. Zo wordt Eric Carter gespeeld door Corey Hawkins, die we onder andere kennen als Heath in The Walking Dead. Hij weet zijn rol goed te vertolken, inclusief de innerlijke strijd de hij heeft over waarom juist hij per se de persoon is die het gevaar moet stoppen. Een andere belangrijke rol is weggelegd voor Miranda Otto. De innerlijke strijd die haar personage voert weet zij goed en overtuigend neer te zetten. Het is jammer dat alleen deze twee personen het werk goed weten neer te zetten. Andere, relatief grote rollen zijn die van Jadalla Bin-Khalid (Raphael Acloque), senator John Donovan (Jimmy Smits) en Andy Shalowitz (Dan Bucatinsky). Zij spelen een grote rol binnen de serie, maar krijgen heel weinig diepgang. Ze zijn er, spelen een belangrijke rol, maar wat ontbreekt is motivering. Jadalla Bin-Khalid is de terrorist waar het om draait dit seizoen, maar zijn beweegredenen zijn erg zwak. John Donovan doet een gooi naar het presidentschap, maar waarom? Dat is de grote vraag. Andy Shalowitz is het mannelijk antwoord op Chloe O’ Brian, maar weet totaal niet te overtuigen. Het lijkt echt alleen maar te draaien om Eric Carter en Rebecca Ingram en dat is erg jammer.

Wat ook teleurstellend is zijn de extra’s die te vinden zijn op de blu-ray-versie die gebruikt is voor de recensie. In elf minuten wordt stilgestaan bij wat 24: Legacy zo anders maakt dan de oorspronkelijke serie. In deze elf minuten komt de ene na de andere cliché-opmerking voorbij zoals de beste cast om mee te werken tot aan de leukste serie van het jaar. Er wordt maar weinig ingegaan op de inhoudelijke verschillen tussen Legacy en de oorspronkelijke reeks. De tweede extra geeft ons zes minuten extra materiaal in de vorm van verwijderde scenes. Scenes waarvan goed is dat deze niet in de uiteindelijke serie zitten. Deze voegen weinig toe aan de serie.

24: Legacy moest net zo’n succes gaan worden als de oorspronkelijke reeks. Dat blijkt uiteindelijk vies tegen te vallen. Bij de eerste aflevering zaten er iets meer dan 17,5 miljoen Amerikanen aan de buis gekluisterd om te zien waar dit heen zou gaan. Bij de tweede aflevering keken er nog maar net iets meer dan zes miljoen Amerikanen en bij de laatste afleveringen waren dit er nog maar zo’n 3,5 miljoen. Ook de critici hebben de nodige aanmerkingen op de serie. FOX heeft uiteindelijk besloten om 24: Legacy niet te voorzien van een tweede seizoen. Ze zijn echter nog niet klaar met 24, want er zijn plannen voor een reboot van de serie.

Trials Rising - Gold Edition - PS4
Trials Rising - Gold Edition - PS4
€10,-