Recensie: A Beautiful Day In The Neighborhood

A Beautiful Day In The Neighborhood gaat over over het artikel Can You Say ... Hero? van journalist Tom Junod over de kindervriend Fred Rogers, beter bekend als Mister Rogers. De film richt zich niet alleen op het leven van Fred Rogers, maar ook op de fictieve journalist Lloyd Vogel die moet schrijven over Fred Rogers. Wat volgt is een emotionele film waarbij we Lloyd Vogel, gespeeld door Matthew Rhys, zien veranderen van een norse journalist naar een gevoelige huisvader. Tel daar ook nog eens bij op dat Tom Hanks als Fred Rogers een voortreffelijke rol speelt. Mocht je vroeger fan zijn geweest van Mister Rogers, dan zullen de extra's je zeker aanspreken!
8

Fred Rogers

Vraag aan een willekeurig jonger iemand wie Fred Rogers is en je gaat nooit een antwoord krijgen. Ga je een generatie terug, dan zullen mensen misschien gaan twijfelen, totdat je zegt Mister Rogers. Vele wat oudere mensen zijn opgegroeid met de verhalen van Fred Rogers. Hij was voornamelijk bekend in de Verenigde Staten. Het was een grote kindervriend en presenteerde veel kinderprogramma’s. Vanaf 1968 maakte hij het programma Mister Rogers’ Neighborhood. Dit programma maakte hij tot aan zijn pensioen in 2001. De serie telde 865 afleveringen, waarvan een aantal toen nog in het zwart-wit zijn uitgezonden. Iedere aflevering begon altijd met het zicht op de buurt van Mister Rodgers en hoe hij zijn schoenen uitdeed om vervolgens sneakers aan te doen. Tijdens iedere aflevering besprak hij vele onderwerpen en sprak hij de kijkers direct aan. Uiteindelijk overleed Fred Rogers aan maagkanker in 2003.

Voor velen was Mister Rogers een held en daarom besloot het Amerikaanse Esquire-tijdschrift in 1998 een stukje te schrijven over helden en mocht schrijver Tom Junod over hem schrijven. Tom Junod stond toen vooral bekend als een zeer kritische journalist die door menig bekendheid werd gehaat. In 1997 schreef hij een kritisch stuk over Kevin Spacey waarin hij schreef dat hij homoseksueel was. Kevin Spacey heeft nooit gereageerd op deze aanname en daardoor namen vele acteurs afstand van Junod. Behalve Fred Rogers, hij besloot het avontuur aan te gaan met Junod. Junod kwam met het stuk Can You Say … Hero?. Op dit artikel is de film A Beautiful Day in the Neighborhood geïnspireerd.

Marielle Heller

Het begin van het project vond plaats ergens in 2018 toen Sony’s TriStar Pictures de rechten aankocht voor de distributie van de biografische film. De regie van deze film lag in de handen van Marielle Heller. De kans dat je van haar gehoord hebt is best klein, want een grote naam is het zeker niet in Hollywood. Toch heeft zij ervaring met het regisseren van biografische films. Zij regisseerde onder andere Can You Ever Forgive Me? Naar het leven van Lee Israel, een schrijfster die fraude pleegde met het schrijven van onder andere brieven. Deze film werd door de pers zeer positief ontvangen. Oftewel, dit moet wel goed komen toch?

A Beautiful Day In The Neighborhood

Zoals gezegd is het verhaal achter A Beautiful Day In The Neighborhood geïnspireerd op het artikel Can You Say … Hero? Dit vormt ook de leidraad door de gehele film, op één belangrijk punt na. De journalist van dat stuk, Tom Junod, komt niet voor in deze film. De schrijvers hebben ervoor gekozen om een fictief persoon de rol te laten vertolken van de journalist die moet schrijver over Fred Rogers. Je maakt kennis met Lloyd Vogel, een journalist van Esquire die het moeilijk vind om een klein stukje tekst te schrijven over kindervriend Fred Rogers. Zeker omdat hij zelf wat onverwerkte trauma’s heeft. Hij is recent vader geworden en staat tijdens de bruiloft van zijn zus oog in oog met zijn vader, met wie hij al jaren geen contact meer heeft.

Hij gaat regelmatig op bezoek bij Fred Rogers om inzicht te krijgen in wie deze man nu precies is. Wat volgt zijn opmerkelijke gesprekken, vooral omdat Fred Rogers een best opmerkelijke man is. Hij weet geregeld de rollen om te draaien zodat hij Lloyd aan het interviewen is in plaats van andersom. Dit tot frustratie van Lloyd. Hij wil zo snel mogelijk klaar zijn met dit artikel, maar hij begint zich te realiseren dat Fred Rogers wel eens voor de verzoening kan zorgen tussen hem en zijn vader.

Interessante cast

Voor de rol van de kindvriendelijke Fred Rogers is gekozen Tom Hanks. Tom Hanks heeft al vele interessante rollen op zijn naam staan en die van een nogal bijzondere rol als Fred Rogers speelt hij dan ook uitmuntend. Het is dan ook geen verrassing dat hij tijdens de Oscars is genomineerd voor beste bijrol in deze film. Wat hem zo goed maakt is dat hij de mimiek van de echte Fred Rogers zo goed kan nadoen. Een hele simpele man die toch de harten wist te veroveren van de kinderen, maar ook hun ouders. De meest bijzondere rol is toch wel weggelegd voor acteur Matthew Rhys. Hij vertolkt de rol van Lloyd Vogel. Hij is al heel wat jaren actief als schrijver en zijn meest bekende rollen zijn Kevin Walker uit Brothers & Sisters en Philip Jennings uit The Americans. Voor deze rol heeft hij dan ook een Emmy-award gewonnen. Hij weet de norsigheid die hoort bij de rol ook best goed neer te zetten, maar de manier waarop hij de rol naar zijn hand zet is geweldig. In het begin van de film heb je niet zo heel veel met hem en zijn arrogantie, maar langzamerhand krijg je meer sympathie voor hem en weet hij deze emoties goed over te brengen.

Door de chemie tussen beide acteurs krijg je een hele liefdevolle film waarbij reflectie centraal staat. Het is geen film die voornamelijk om Fred Rogers gaat, maar juist om Lloyd Vogel die terugkijkt op zijn leven na aanleiding van de gesprekken die hij heeft met Fred Rogers. Het is een hele trage opbouw en dat komt deze film juist ook ten goede. Het weet daarom ook geen enkel moment te vervelen, zelfs niet voor mensen die niet bekend zijn met Mister Rogers.

Veel extra’s

Voor de recensie is gebruik gemaakt van de dvd-uitgave. Deze is volgepakt met extra’s zoals ruim 15 minuten aan extra beeldmateriaal, maar natuurlijk ook de nodige bloopers. Verder wordt uitgelicht wie Fred Rogers was en hoe Tom Hanks die rol zo goed mogelijk probeert neer te zetten. Ook komen de mensen aan bod met hoe de film tot stand is gekomen en komen al de attributen naar voren die het decor vormde van Mister Rogers’ Neighborhood. Zeker een aanrader voor de fans van de televisieserie.

A Beautiful Day In The Neighborhood
A Beautiful Day In The Neighborhood
€10,99