Recensie: A Cure for Wellness

A Cure for Wellness is een prachtig geschoten film met een aantal absurde en surrealistische beelden. Het acteerwerk is erg goed, maar wellicht had met name de hoofdpersoon een wat minder afstandelijk personage mogen zijn. Wat wel jammer is dat een hele verrassende plotwending of ontknoping uit blijft. Dat maakt namelijk dat het verhaal minder voorstelt dan gehoopt. Deze film scoort vooral hoog omdat het zich onderscheidt van het gros van de films dankzij de manier waarop alles in beeld is gebracht.
7.5

Lockhart is een jonge, ambitieuze Amerikaan. Als hij promotie krijgt binnen het miljoenenbedrijf waar hij werkt, moet er nog een belangrijke zaak geregeld worden: zijn baas moet op kantoor verschijnen. Het probleem? Hij verdween een tijd geleden in een therapeutisch instituut in Zwitserland. Lockhart reist af naar de Alpen, maar hij kan echter niet zo snel vertrekken als hij had gepland. Tijdens zijn verblijf in het instituut ontdekt hij dat er iets niet helemaal in haak is…

A Cure for Wellness is een film van regisseur Gore Verbinski, de man achter onder andere de eerste drie Pirates of the Caribbean-films en de komische animatiefilm Rango. Het script en het verhaal zijn geschreven door Justin Haythe. Hij en de regisseur werkte al eerder samen, want Justin Haythe is ook de schrijver van Gore Verbinski’s The Lone Ranger. Het grootste compliment voor deze film mag de regisseur dan ook incasseren, want de hele film is echt heel erg mooi in beeld gebracht. De Zwitserse Alpen en het kasteelachtige instituut zijn prachtig. Met vlagen lijkt A Cure for Wellness een filmhuisfilm. Dat komt mede door het rustige tempo en de absurdistische beelden.

a-cure-for-wellness-dane-dehaan-image

Het acteerwerk is sterk en komt van onder andere Dane DeHaan als Lockhart, Jason Isaacs als de directeur van het therapeutische instituut en Mia Goth als patiënt. Ze spelen overtuigend, maar het personage Lockhart verdient eigenlijk maar weinig sympathie. Dat is wel duidelijk zo bedacht, want hij wordt neergezet als een afstandelijke ambitieuze man en dat maakt het wel wat lastiger om je als kijker te bekommeren om zijn lot. De directeur heeft iets onheilspellends over zich, maar had misschien best wel iets meer creepy mogen zijn dan dat hij daadwerkelijk is. Mia Goths personage heeft eveneens iets mysterieus, maar ook onschuldigs over zich. De personages geloofwaardig, dat geldt overigens ook voor de vele anderen die een steentje bijdragen aan deze film.

De film is erg mooi gemaakt, maar helaas blijft het verhaal een beetje achter. Zeker gezien de speeltijd van bijna tweeënhalf uur gebeurt er qua plot weinig. De spanning is vooral onderhuids en eigenlijk hoop je dat zich dat uit in een verrassende ontknoping, maar die blijft helaas uit. Wat de grote verrassing had moeten zijn op het einde, wordt eigenlijk al weggegeven door de vele hints in de rest van de film. Bovendien blijft een vrij essentiële vraag onbeantwoord. Het verhaal is te standaard om echt te kunnen verrassen, maar toch weet het wel genoeg te boeien. Er zijn genoeg vragen die je dwingen om de film uit te kijken. Hoe zit de vork nou in de steel?

a-cure-for-wellness

Voor een drama-film is het natuurlijk ook kenmerkend dat er vooral veel tijd wordt besteed aan de personages en de manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht. Zoals beschreven geldt dat voor A Cure for Wellness niet anders. Deze film heeft daarnaast ook de labels fantasy en horror, maar eigenlijk het fantasy gedeelte niet aan de orde: het is enkel een beetje surrealistisch. Qua horror valt het ook reuze mee, want op een enkele scène na gebeurt er niet iets angstaanjagend of lugubers. Die paar momenten zijn echter voor de anti-horror-mensen waarschijnlijk wel al genoeg om braakneigingen te krijgen. Voor die personen is deze film minder geschikt.

Op de dvd staan naast de film nog een paar extra’s, waaronder enkele verwijderde scènes en muziektracks. Niet heel bijzonder, maar wel passend bij een film als deze. Alleen voor de extra’s zou je de dvd niet hoeven te kopen, want ze voegen niet bijzonder veel toe. Mocht je deze film nog niet hebben gezien hebben, dan kan het zeker geen kwaad om de dvd of blu-ray te kopen, want een goede film is het zeker wel.